Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Žebříček nejlepších aut roku Car and Driveru opanovaly spalovací vozy, je to snad poslední taková anketa
10.12.2023 | Petr Prokopec
Všimli jste si, že když v posledních letech dojde na vyhlašování nejlepších aut skoro jakéhokoli zaměření, ovládnou jej elektromobily? I když za víc peněz nemají mnoho co nabídnout a málokdo je pak kupuje? Taková je doba, Car and Driver v této přetvářce zjevně nejede.
Pokud dnes vyrobíte jakýkoli elektromobil, můžete s pozvánkou do všemožných anket, ve kterých dochází na vyhlašování auta roku, počítat víceméně automaticky. Porotci, povětšinou z řad novinářů, by následně šmahem měli oddělit zrno od plev a jasně říci, ze většina nových elektromobilů nemá čím ohromit a ještě za své služby žádá nesmyslné částky, ve skutečnosti však obvykle zdvihají palce nahoru. Proč tak činí, je nám záhadou. Dotyčné vozy zejména svou použitelností a jejím poměrem k ceně skutečně nemají jak okouzlit, čemuž odpovídají i pozdější prodeje.
I když se i nadále vyvíjí spalovací auta, která jsou navíc schopnější než kdy dříve, aby vedle těch elektrických s jejich specifickými výhodami obstála, v oněch anketách jsou záměrně přehlížena. V důsledku toho se ovšem mezi odbornou a laickou veřejností vytváří neskutečná propast. Zákazníci totiž chtějí hlavně takové vozy, které dokážou pokrýt veškeré jejich potřeby za co nejmenší peníze. Výsledky oněch anket se pak následně opájí pouze výrobci, jenž následně nechápou, proč se mnohem lépe prodávají upozaďovaná spalovací auta, když vedle nich trůní takové elektrické klenoty.
Nemusíme mluvit jen tak obecně, stačí vzpomenout na Jaguar I-Pace, který má na kontě více titulů než prodaných. Mimo jiné se stal i evropským a světovým autem roku, což se zdá být naprostý nesmysl - když totiž v roce 2018 dorazil, nenabízel nic, čím by překonal v té době již šestiletou Teslu Model S. Nebo rok starý Model 3. Tak se ale bohužel jeví i většina současných automobilových anket. Výjimky potvrzující pravidlo se ale pořád najdou a dnes vítr vane od slavného amerického magazínu Car and Driver.
Ten zvolil 10 nejlepších aut pro rok 2024 a nenašel důvod, proč mezi nimi vyzdvihovat auta s výše zmíněnými vlastnostmi. Mezi vybranými auty tedy najdeme pouze jeden elektromobil, Lucid Air. Navíc nejde o jeho vrcholnou verzi, nýbrž o tu základní - kolegy zaujala nejen cenou, ale rovněž i menším paketem baterií. Ten totiž cestujícím vzadu umožňuje, aby si natáhli nohy ve větším komfortu, než je tomu u dražších modelů. Palec nahoru pak dostal i dojezd, neboť Air Pure překonává konkurenci od Tesly, Mercedesu a dalších. Pro jeho zařazení do skupinky nejlepších tak existují racionální argumenty.
Spíš než tomuto vozu se ovšem musíme věnovat Hondě Accord. Ještě než tak ovšem učiníme, musíme zmínit zákulisí ankety - to i proto, že následně budete japonský sedan vidět v ještě lepším světle. Anketa 10 nejlepších aut se totiž poprvé konala v roce 1983. Tehdy kolegové stanovili maximální cenu na 30 tisíc dolarů (dnes cca 677 tisíc Kč), aby ji o pět let později zvedli na 35 000 USD (asi 791 tisíc Kč). V mezičase pak laťka letěla znovu ještě výše, pro letošek tak bylo stropem už dokonce 110 tisíc dolarů (2 484 000 Kč).
Japonskému sedanu je nicméně jedno, jaké jsou mantinely, ze 40 ročníků se mezi nejlepší desítkou objevil 38krát. Pokud tedy chcete důkaz, že v jeho případě neuděláte chybu, tady máte vše černé na bílém. O to více pak můžeme litovat rozhodnutí Hondy, že Accord na evropských trzích již nabízet nebude. Jakkoli takový krok byl vlastně nevyhnutelný poté, co se Japonci rozhodli dobýt starý kontinent s pomocí elektrifikace. I když ovšem i takovou Hondu e zdobí řada mezinárodních trofejí, zákazníci do showroomů nedorazili.
V zámořské nabídce nicméně Accord dál figuruje, přičemž opětovné zařazení mezi desítku nejlepších jeho registrace nejspíše znovu nakopne. Podobně pak zřejmě na tom bude i Civic, který se na stejný seznam dostal počtvrté. Na jeho bázi pak Honda postavila znovuzrozenou Integru, jíž na americké půdě prodává pod svou luxusní značkou Acura. Také tento vůz je kolegy doporučován, v zámoří má tedy automobilka mnohem pevnější pozici než v Evropě, kde je díky chybným rozhodnutím manažerů už spíše jen do počtu.
Abychom ovšem nesetrvávali pouze u japonské značky, přesuneme se ke zbytku vybraných aut. Také ten působí neskutečně zajímavě, neboť se jedná přesně o ta auta, po kterých nadšenci touží. A je zcela jedno, zda jde o šestiválcový Cadillac CT4-V Blackwing či jeho osmiválcového příbuzného (CT5-V Blackwing). Motor V8 pak ostatně dostala do vínku i Corvette osmé generace, zatímco v případě Subaru BRZ/Toyoty GR86 lze sice počítat se čtyřválcem, ovšem plně dostačujícím.
Opomíjet nesmíme ani Porsche 718 Boxster/Cayman, stejně jako poslední Prius. Ten sice znovu setrvává u hybridního ústrojí, to je však zabaleno do mnohem přitažlivější karoserie. Vrcholná verze navíc dostala 223 koní, se kterými zvládá stovku za 6,5 sekundy. Japonci tak poprvé od roku 1997 spárovali úsporný provoz se zábavou za volantem. Základ navíc v zámoří startuje pod 650 tisíci korunami, pročež vlastně není co řešit. Tedy krom toho, proč jiné ankety nabízí úplně jiný, podle nás realitu naprosto nereflektující obrázek.
10 nejlepších aut pro rok 2024 dle Car and Driver
Acura Integra Type S
Cadillac CT4-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing
Honda Accord
Honda Civic
Lucid Air Pure
Porsche 718 Boxster/Cayman
Subaru BRZ/Toyota GR86
Toyota Prius
Accord se letos ukázal již v jedenácté generaci. Ta evidentně navázala na kvality svých předchůdců, neboť nechybí v žebříčku deseti nejlepších aut magazínu Car and Driver. V tom se od roku 1983 objevila již osmatřicetkrát. Foto: Honda
Zdroj: Car and Driver
Bleskovky
- Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
včera - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024 - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024
Nejnovější články
- Krachující Fisker oznámil zákazníkům, že končí s jejich podporou, vyhlášení bankrotu může být na spadnutí
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli faceliftovanou Scalu a dali jí jen lepší trojku. Mají jasno v tom, proč neboduje tak, jak si Škoda přála
před 6 hodinami - Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných Trabantů. S 20 km ho dnes prodává za šílené peníze
před 8 hodinami - Nový tahač Kenworthu vypadá jako obrněný šinkansen. Říká si SuperTruck, pohání ho extrémně efektivní diesel
před 9 hodinami - Šéf Lamborghini pořád nevěří, že se elektromobily prosadí, i pro takovou značku by byly ztrátové
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva