Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Živořící Nissan se drží nad vodou jen díky 20 let starému kroku vyobcovaného šéfa
22.9.2020 | Petr Miler
Vizionáře, takového člověka potřebuje ve svém čele jakákoli firma, má-li dlouhodobě přežít za neustále se měnících podmínek. Nissan takového člověka v čele měl, i teď z toho žije.
Žádná jiná velká automobilka na tom dnes není tak špatně jako japonský Nissan a jeho alianční souputníci. Důvodů je více, tím hlavním ale nepochybně zůstává, že se dosud nikomu nepodařilo navázat na to, co s Nissanem, Renaultem a posléze i s Mitsubishi dělal Carlos Ghosn.
Ačkoli nás jako zákazníky produkty těchto firem oslovovaly jen zřídka a jejich strategie nám nepřišla úplně šťastná, ekonomicky se jim dařilo mimořádně. Ghosn zejména Renault a posléze Nissan dostal v rekordním čase z opravdu velkých problémů do ještě větších zisků, ve kterých firmy udržoval bezmála dvě dekády. Za loňský rok se ale poté, co jej automobilka doslova vyobcovala ze svých řad beze slova uznání, Nissan propadl do ztráty 150 miliard Kč a dnes více než co jiného bojuje o přežití.
Zatím zůstává nad vodou, tam jej ale drží v podstatě jediný velký trh. Nissan má problémy doma v Japonsku, v důležitých Spojených státech i u nás v Evropě, v Číně se mu ale daří. Ačkoli tamní prodeje nových aut za poslední fiskální rok klesly o 11 %, Nissan je níže jen o jediné procento, a navyšuje tak svůj tržní podíl. V konglomerátu s Dongfengem je třetím nejúspěšnějším výrobcem po VW a GM a jeho model Sylphy (na fotkách níže) je vůbec nejprodávanějším osobákem v Číně. Zkrátka úspěch na úspěch, nic podobného Nissan dnes jinde ve světě nezažívá a peníze z Číny mu dovolují alespoň trochu dýchat při snahách o restrukturalizaci.
Pikantní je, že Nissan by v Číně stěží něco znamenal, nebýt opět Carlose Ghosna. Ten pravidelně prokazoval své vizionářství a hned v roce 1999 po příchodu do Nissanu začal tlačit na rozvoj jeho aktivit v Číně. Tehdy se za velkou zdí nevyrábělo a neprodávalo skoro nic - považte, že v ten rok se v Číně vyrobilo jen 560 tisíc aut (pro srovnání - v Česku tehdy šlo o asi 350 tisíc vozů). To je vzhledem k velikosti Království středu komické číslo, dnes jde o desítky milionů aut každý rok. Mohutně investovat na tomto místě, navíc v nestálém prostředí řízeném komunistickou stranou bylo odvážné a Ghosn musel bojovat se zbytkem vedení, aby tento záměr prosadil.
Nakonec pochopitelně uspěl, Nissan si v Číně udělal jméno dříve než většina konkurence a současnou realitu znáte - prodává tam přes 1,5 milionu aut za rok, které jsou pro něj dnes naprosto stěžejní.
Musíme se znovu podivit nad tím, že se automobilka takového člověka zbavila - bez něj by možná přestala existovat už před oněmi 20 léty a bez jeho vize by měla problémy dále existovat nyní. Není divu, že dnes Ghson rýpe do svých nástupců, kteří nejsou s to udržet firmu v dobré kondici. Šancí - alespoň pro francouzskou část aliance - je snad jen její nový šéf, který už též opakovaně prokázal své schopnosti. Navázat na práci Carlose ale bude obtížné pro kohokoli.




Prakticky jen díky Číně a tamním úspěchům modelů, jako je Sylphy, se dnes nad vodou dokáže držet Nissan. Nestalo by se to, kdyby si vstup na tamní trh před 20 léty nevydupal Carlos Ghosn proti vůli zbytku vedení. Foto: Nissan
Zdroj: Auto News Europe
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
