Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Značka skomírající v Evropě i v Číně si myslí, že se zachrání sázkou na elektromobily
31.8.2021 | Petr Prokopec
Byl to troufalý pokus prosadit se v hájemství jiných a byť chvíli fungoval, po nějakých šesti letech si můžeme říci, že dobře rozhodně nedopadá. Přesto se DS nevzdává, sázka na elektromobily ale vypadá spíše jako pokus o sebevraždu.
V roce 2009 francouzská automobilka Citroën naznačila, že se hodlá alespoň částečně přesunout od mainstreamu k prémiové části trhu. První takovou vlaštovkou byl model DS3, který ovšem ještě nesl její logo. O to nicméně - stejně jako zbytek nabídky - přišel v roce 2015, kdy se z DS stala samostatná značka. Stalo se tak již v době, kdy prodeje začínaly klesat, a to nikoliv jen v Evropě, ale rovněž v Číně, která se pro DS měla stát zemí zaslíbenou.
Současnou bilanci DS pak není možné označit jinak než jako tristní. V Evropě loni DS prodalo 43 597 aut, což je nejhorší výsledek od chvíle, kdy se cokoli s označením DS na starém kontinentu prodávalo - i v roce 2010 si více zákazníků našla zmíněná DS3. V Číně pak bylo loni prodáno pouhých 427 aut, zlomeček oproti více jak 26 tisícům vozů v roce 2016. Je tak jasné, že s DS to jde z kopce a 22 503 vozů prodaných za první letošní půlrok v Evropě nenaznačuje ani odraz ode dna.
Šance, že by se francouzská značka výrazněji zvedla, pochopitelně existuje, pochybujeme ale, že se to povede s novou strategií, která urychluje dosavadní, už tak ambiciózní plány. V roce 2018 totiž DS oznámilo, že od roku 2025 bude produkovat už jen elektrická a hybridní auta. Nyní však Francouzi přilili další olej do ohně a počítají s tím, že už od roku 2024 budou vyrábět jen a pouze bateriové elektromobily.
Francouzi tak naskakují na podobnou vlnu jako třeba Ford a Jaguar - ty dnes také míří s prodeji ke dnu, tedy neoslovují zákazníky už se svým současným portfoliem a přitom oznamují přechod k pohonu, o nějž je zájem ještě menší. Jak už jsme zmínili, pochybujeme, že to povede k úspěchu, jistý smysl ale tento postup má.
Při tak malém množství aut, jaké dnes prodává DS, už nelze klesnout o mnoho níž, zvláště když již nyní značka prakticky své modely nabízí s hybridním či zcela elektrickým pohonem alespoň jako jedněmi z alternativ. Pokud se pak stane, že elektromobily skutečně ovládnou svět, může DS na brzkém vstupu do tohoto segmentu vydělat. A i kdyby ne, bude dříve u rozdělování dotací, které dnes na elektrická auta padají a které se pochopitelně nebudou rozdávat věčně. Přesto jsme skeptičtí k tomu, že by někdo, kdo není úspěšný s jedním typem aut, mohl být rázem úspěšný s jiným.
Znovu je tak třeba poukázat, kterak politici deformují trh. Pokud by o všem rozhodovala pouze evoluce a zákazníci, pak by DS nejspíše nemělo dlouhého trvání. Francouzům je navíc třeba připomenout, že tímtéž směrem, co oni, míří i celá branže. DS se tak vlastně bude muset snažit ještě více, pokud chce přežít. S elektrifikací totiž není spojena zrovna velká loajalita zákazníků, tedy pokud nejde o Teslu. Snadno se tak může stát, že DS z onoho mála klesne na úplné dno.
DS je totiž součástí nového koncernu Stellantis, jenž počítá s plnou elektrifikací prakticky u všech svých okrajových značek, které se navíc soustředí na velmi podobnou klientelu. Vedle té francouzské tu totiž máme také Alfu Romeo a Lancii. Tato trojice přitom vsadí na tytéž platformy STLA, jenž budou rozlišené dle velikosti. Každá značka nicméně bude mít přístup k jakékoliv technologii, víceméně jediným rozdílem tak bude odlišně stylizovaná karoserie a jinak navržený a vybavený interiér.
Francouzi přitom zpočátku hodlají vsadit na variantu STLA Medium, s níž je spojena délka 4,2 až 5 metrů a baterie o kapacitě 87 a 104 kWh. Již z toho je patrné, že o levná auta se jednat nebude, přičemž dle DS mají nabídnout „pozoruhodnou technologii a kultivovanost“. Něco podobného jsme v bledě modrém slyšeli od konkurence již mnohokrát, úspěch „odvážného plánu“ značky je tak opravdu nejistý. Část dotací Francouzi nicméně tímto krokem „vyzobat” zvládnou. A o nic jiného možná ani nejde.



Francouzská značka DS oznámila plný přechod na elektromobilitu již v roce 2024. Je přitom skoro jisté, že hnacím motorem této strategie jsou vládní dotace. Kdo totiž dříve přijde, ten jich více dostane. A možná tak přežije do dalších let. Foto: DS Automobiles
Zdroj: DS Automobiles
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 2 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 4 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.07. 09:35 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 07:05 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
