Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zřejmě nejzajímavější čínský soupeř Octavie je i v Evropě hit, v poměru hodnoty a ceny Škodu válcuje
27.12.2023 | Petr Miler
Představa, že čínské „napodobeniny” Škody Octavia nebudou úspěšné mimo svou domovinu, je zjevně lichá. Changan má namířeno i do zemí EU, zatím ale působí hlavně v Rusku, kde i díky modelu UNI-V nafukuje své prodeje o stovky procent ročně.
Ruský trh s auty už zažil i lepší časy, ale ne zase o tolik. I když se zejména EU a USA snažily ruskou ekonomiku co nejvíc nabourat, v případě prodejů aut se věci rychle vrátily téměř do předchozích kolejí. Agentura Avtostat na základě dat o reálných registracích nových aut informuje, že v listopadu bylo v zemi prodáno 109 700 vozů, což je 2,1krát víc než loni dle stejných dat. To má samozřejmě důvod v loňské bídné statistické základně, ale to je právě ono - po loňském sešupu se prodeje téměř vrací na data z roku 2021 (125 466 aut).
Že se ruský automobilový trh opět hýbe, způsobili hlavně agresivní Číňané. Ti na trh hrnou jednu novinku za druhou za zajímavé ceny a v nejlepší desítce značek mají už šest pozic - zbytek krom Lady tvoří Toyota a Korejci, kteří v zemi dál působí alespoň tak, jak za stanovených sankcí mohou. Rychle tedy rostou všechny významné čínské značky, zejména Chery, Geely a Haval jsou meziročně o stovky procent výš a v zemi letos prodaly už skoro 300 tisíc aut.
Mezi tyto úspěšné a vlastně už docela proslulé soky letos vlétl jako meteorit čínský Changan, který z roku na rok roste o stovky procent. Zatímco loni prodal v zemi za celých 12 měsíců jen 5 627 vozů, letos je za 11 měsíců už na 39 983 kusech. Všichni krom Chery (105 600 aut), Havalu (96 381) a Geely (79 935) tak museli z cesty, z Changanu je ruská čtyřka už s podstatným množstvím prodaných aut.
Je to pozoruhodný výsledek, Changan totiž v Rusku nebyl a není nováčkem. Opakovaně jsme uváděli, že jeho nové vozy jsou velmi atraktivní a na trhu mohou způsobit spoušť. Děje se to, a to i díky Changanu UNI-V, novém čínském liftbacku, který se v Číně prodává teprve od loňského roku s jasným cílem sebrat poslední zbytky zákazníků Škodě Octavia. Ta se svého času prodávala za velkou zdí po statisících kusů za rok, loni nedosáhla ani na 10 tisíc ročních prodejů. A letos už oslovuje jen stovky kupců.
Její zákazníky přebrala právě auta jako UNI-V, tedy moderně střižené, technicky zajímavé a bohatě vybavené vozy, které se prodávají za zlomkové ceny. V případě UNI-V jde o stroj, který se v Číně prodává od 108 900 CNY, tedy asi 339 tisíc Kč v přepočtu. Uvážíme-li, že jde o opravdu velké auto s dvoulitrovým turbem a kopou výbavy, pohybuje se v úplně jiné lize poměru hodnoty a ceny než český originál.
Navzdory zmíněnému ale bylo otázkou, zda Číňané budou s to napodobit tento příběh i jinde. A minimálně z Ruska máme jasnou odpověď - daří se jim to. Také tam měla Octavia spoustu věrných kupců, dnes už je to skoro jedno, neboť Škoda to tam zabalila. Changan tak má cestu k úspěchu umetenou a využívá toho měrou vrchovatou. Původně jsme si říkali, že s cenami poblíž někdejší úrovně Octavie to bude UNI-V o dost těžší než v Číně, přestože po technické i výbavové stránce nabízí podstatně víc. Ale nakonec to není tak úplně pravda.
UNI-V dnes v Rusku začíná na 2 759 900 RUB, což je asi 670 tisíc Kč. To není úplně málo, je ale třeba jedním dechem dodat, že jde o štědře specifikovaný základ a vyšší verze už nenabízí o mnoho víc. Motor se 181 koňmi, automat, LED světla, 18" litá kola, 360° parkovací kamera, kombinované čalounění interiéru, vyhřívaná a ventilovaná sedadla vpředu, panoramatická střecha, ABS, ESP, hlídání tlaku v pneumatikách, šest airbagů, hlídání mrtvého úhlu, multimediální systém s 10,25" displejem, bezklíčový vstup a start, bezdrátové nabíjení telefonů, to a mnohé další je v Rusku standardem. Přesto je to dost na Rusko a dost na relativně neznámou čínskou novinku.
Navzdory tomu je z auta okamžitě hit, který oslovuje tisíce kupců a za nepřekvapivě nejprodávanějšími SUV CS55 Plus, CS35 Plus a UNI-K, které tvoří 56 % všech prodejů, jde o nejvíce žádaný klasicky pojatý model. Proč si myslet, že takový vůz nemůže uspět i v EU? Věříme, že stát by u nás mohl do 500 tisíc Kč v momentě, kdy nabídne víc než Octavia startující nad hranicí 600 tisíc korun. To by mu i tady mohlo zajistit rychlý nástup, o auta s dobrým poměrem hodnoty a ceny je v Evropě už dlouho nouze.















Changan UNI-V boduje i v Rusku a pomáhá táhnout celou značku k nevídaným úspěchům i obrovským meziročním nárůstům prodejů. Proč si někdo myslí, že nezaboduje i v zemích EU? Foto: Changan
Zdroje: Avtostat, Changan
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejčtenější články
Tato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
17.5.2025Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1