Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Technika, Technika > Článek
Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi
5.2.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Subaru představilo v pořadí již třetí generaci svého zážehového motoru typu boxer. Nový agregát se na našem kontinentu poprvé objevil v útrobách jemně omlazeného modelu Forester a my jsme jej v tomto modelu také poprvé vyzkoušeli. Co vše je nové a jak se projevuje v praxi?
Letos uplyne již 45 let od doby, kdy Subaru představilo svůj první plochý motor typu boxer. Od té doby se jedná o jediný druh motoru, který automobily Subaru vlastní konstrukce pohání. Jen pro úplnost doplňme, že druhá generace plochého motoru Subaru měla premiéru současně s prvním modelem Legacy v roce 1989 a třetí se tedy představila na sklonku loňského roku.
Plochý čtyřválec boxer je sice z konstrukčního pohledu náročnější než konvenční jednotky s válci uspořádanými v řadě, má však celou řadu nesporných předností. A ty jsou pro Subaru zásadní. Jedná se především o jejich přirozenou vyváženost v celém spektru otáček. Méně vibrací a větší tuhost motoru má přínos kromě jiného i v delší životnosti. Motor boxer je také kratší a současně nižší než řadové jednotky, takže, když je uložen vpředu, má přímý vliv na ovladatelnost automobilu.
Určitou nevýhodou, s níž u Subaru dlouhodobě bojují, je však větší šířka motoru. Přesto má nová generace zážehového boxeru prodloužený zdvih a současně také užší úhel mezi sacími a výfukovými ventily. Tyto vlastnosti vedou k lepší tvorbě zápalné směsi a současně k lepšímu spalování. Tuto novou konfiguraci umožnilo mimo jiné pootočení ojničního oka, které usnadňuje i případné servisní zásahy.
Jelikož mluvíme o třetí generaci motoru boxer, je na této pohonné jednotce nové takřka vše. Tedy i to, co na první pohled není vidět - systém sání s vířivou klapkou a plastovým potrubím, přepracováno bylo také proměnné časování sacích a výfukových ventilů, stejně tak jako systém vymezovačů vůle ventilů. Důraz byl kladen také na omezení vnitřního tření motoru, v tomto případě Subaru dokonce hovoří o jeho snížení o 28 %.
Otázka techniky je jedna věc, avšak pro řidiče a majitele je důležitější, jak se motor projevuje v praxi. To bylo možné na mezinárodní prezentaci vyzkoušet za volantem mírně modernizovaného modelu Forester. Pravda, relativně velké SUV není pro zkoušení nového motoru ideální, avšak již první kilometry za volantem ukázaly, že nový motor je značným krokem vpřed. Snad nejvíce zaujala především rychlost reakcí motoru a jeho ochota k vytáčení. Skoro se ani nechtělo věřit, že se jedná pouze o dvoulitrový čtyřválec. Dokonce ani technické údaje s výkonem 108 kW (147 k) a točivým momentem 198 N.m nedávaly zpočátku tušit tak příjemnou dynamiku. Snížení bylo dosaženo v oblasti spotřeby paliva. Stále bez přímého vstřikování či systému start/stop došlo k poklesu normované spotřeby z 8,4 na 7,5 l/100 km. V praxi tak není potíž, aby se spotřeba pohybovala mezi osmi až devíti litry na 100 km.
Vlastnosti nového zážehového dvoulitru od Subaru ukazují, že atmosférické motory stále dokážou nabídnout značnou dávku jízdního potěšení při nízké spotřebě paliva. Charakteristika agregátu bezpochyby ještě lépe vynikne v některém z „nízkých“ modelů výrobce, pod jejichž kapoty by se měl postupně dostat.







Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1