Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem
14.5.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Bezestupňový automat si našel místo v modelu Outback i ve spojení s dieselem. Připlatíte za něj čtyřicet tisíc, má smysl o něm přemýšlet?
Přehled kapitol
Subaru Outback přichází letos na evropský trh v provedení pro další modelový rok také s kombinací turbodieselu a automatu. U některých zákazníků populární kombinace zatím v nabídce Outbacku chyběla a značce zjevně přijde být toto manko natolik podstatné, že se jej rozhodla eliminovat i u modelu s omezenými vyhlídkami na další pobyt na trhu. Motivace výrobce nás ale příliš zajímat nemusí, podstatné je, že japonský allroad s naftovým motorem a samočinnou převodovkou je k mání, dokonce i u nás a my jsme jej mohli poprvé vyzkoušet.
Než se dostaneme k vlastním dojmům, je dobré říci, že podobně jako u jiné techniky této japonské značky je tento druh pohonu řešen dvěma ne zcela standardními součástmi. Předně je to známý, plochý čtyřválcový turbodiesel se vstřikováním common-rail a výkonem 150 koní, který je zapojen do symetrického pohonu všech kol AWD. Jeho sílu pomáhá ve verzi s automatem přenášet na kola obou náprav bezestupňová převodovka CVT se sedmi virtuálními stupni. Také toto ústrojí je, alespoň v obecné rovině, známé z jiných Subaru, spojení s dieselem ale dojmy z něj přece jen posouvá do jiných sfér.



Subaru Outback modelového roku 2013 je ostatně vůbec prvním vozem značky používajícím kombinace dieselu a automatu. Je jen škoda, že stejný pohon nedostane třeba nový Forester, který si na něj podle zástupců japonské automobilky bude muset ještě minimálně dva roky počkat.
CVT se k turbodieselu hodí více než k benzinu
Řetězový převod nové CVT převodovky, která je ve voze uložena podélně, může přenést točivý moment až do výše 350 Nm, proto se poprvé toto převodové ústrojí objevilo ve Foresteru XT s dvoulitrovým turbobenzinem. I v Outbacku pracuje Lineartronic s rozdělením výkonu motoru variabilně mezi přední a zadní nápravu v základním poměru 45:55 ve prospěch zadní osy v součinnosti s elektronicky řízeným diferenciálem s omezenou svorností. V mechanismu převodného ústrojí využívá novinka namísto klasického kovového řemene řetězy, které spojují dvojici řemenic (ty tvoří základ variátoru). Navíc je hlavní řemenice odsazena od klikové hřídele z důvodu snížení odporové síly variátoru v důsledku víření oleje. Toto řešení se podepisuje na lepší účinnosti přenosu a převodovka má také kompaktnější rozměry.
Při jízdě se nová výbava Outbacku projevuje solidním dojmem. Pochopitelně využívá vyššího výkonu turbodieselového motoru v nižších otáčkách, takže pokud si vzpomenete na hlučnější projev zážehového motoru vybaveného tímto druhem převodovky, překoná první dojem po rozjezdu vaše očekávání. Nová automatická skříň má ale další překvapení, dokáže se velice pohotově přizpůsobit aktuálnímu jízdnímu stylu řidiče a adekvátně reagovat na jeho požadavky.
Převodovka Lineartronic zde nabízí sedm přednastavených převodových poměrů, které se chovají jako virtuální převodové stupně a lze je volit také páčkami pod volantem. Pokud ale nebudete chtít využít této možnosti a přesto chtít najednou zrychlit systém řazení při silném sešlápnutí pedálu akcelerátoru automaticky přepne do režimu s řazením virtuálních stupňů.
Ani aktivnější jízda tak velkému vozu nečiní problémy, navíc stálý pohon všech kol a nízké těžiště hnací soustavy vám dodá i trochu sebevědomí. Upravený podvozek japonské novinky (vpředu upravené vzpěry, vzadu dvojitý lichoběžník) má nyní silnější přední stabilizátor, nové tlumiče vzadu i s automatickým vyrovnáváním světlé výšky. I horší povrchy tak podvozek Outbacku žehlí bez větších problémů a tužší uchycení všech prvků zavěšení kol znamená i lepší odezvu na pokyny od volantu. Brzdy s odvětráváním jsou pak pro běžnou jízdu plně dostačující. A spotřeba? Outback s dieselem a automatem v klikatých silničkách černého lesa jezdil za nějakých 8,5 litru, přičemž minimální spotřeby jsem dosáhl kolem 5,5 a maximální kolem jedenácti litrů motorové nafty.
Outback má stále co nabídnout
Co se týče vzhledu exteriéru i interiéru tohoto Subaru, těžko nezapře, že se jedná o služebně starší model v nabídce japonské značky. Přesto je Outback konkurenceschopným vozem z hlediska jízdní funkčnosti, praktičnosti i aktivní bezpečnosti, jenž 1,6 tuny těžkému vozu zabezpečuje symetrický pohon všech kol. Koneckonců, kdo někdy vlastnil nebo stále používá nějaký vůz s hvězdami ve znaku, bude o tom vědět své.
Pokud vedle sebe postavíte dosavadní model a novinku letošního modelového roku, budete muset pozorně hledat pár změn. Kromě nových barev a designu litých kol (standardně obuty do pneumatik o rozměru 225/60 R17) je to interiér, který se může pyšnit jiným barevným tónem, na dotek příjemnější povrchovou úpravou sedadel nebo elektroluminiscenčními ukazateli s multifunkčním displejem na přístrojové desce. Vzadu sedící cestující si pak po přesednutí do novinky určitě všimnou zvětšeného prostoru pro kolena, kterého bylo dosaženo větším vybráním zadní části předních sedadel. Ani za zavazadelník s vyšší nákladovou hranou (světlá výška auta 200 mm) o objemu 526 litrů se japonský crossover nemusí stydět.
Standardní výbava je pro český trh odstupňovaná ve třech úrovních Active, Comfort a Executive a vybírat můžete podle svých přání a velikosti peněženky. Větší míru individualizace ovšem budete hledat marně, pro tu v nabídce japonských značek tradičně nezbývá mnoho a prostoru.
Zkrátka a dobře, viditelných změn je na Outbacku 2013 poskrovnu, použitá technika ale přesvědčí zákazníky hledající spolehlivý, prostorný a módním výstřelkům nepodléhající vůz pro každodenní použití s tradiční technikou Subaru. A převodovka CVT na zmíněném nic nemění, ve druhé fázi svého životního cyklu zkrátka čtvrtá generace modelu Outback nabízí jen něco navíc.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
před 3 hodinamiTragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
před 5 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Trvá na tom, že je „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému byl zakázán vstup do USA
před 6 hodinamiBMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
před 8 hodinamiMercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva