Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Škodu Rapid 1,2 TSI. Věříte, že na tuto dynamiku stačí 105 koní?
3.9.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video, anketa) Pokud bude Rapid 1,2 TSI jezdit vždy takhle, pak je skoro zbytečné sahat po jiné verzi. Ale dokáže jeho 105 koní vážně tolik?
Tip: Přečtěte si také druhou a třetí část prvních dojmů z důkladného testování Rapdu 1,2 TSI.
Nemám nic proti tomu, když se automobilky snaží předvést své produkty v tom nejlepším možném světle. Naopak je mi sympatické, když je vše připraveno s maximální pečlivostí. To v této branži zdaleka není samozřejmé a pozitivně to vnímám nejen ryze osobně, chtě nechtě to musím zohlednit i v mnou dále prezentovaném pohledu na auto jako takové.
Málokdy se totiž stane, že by nějaká automobilka projevovala podobnou pečlivost jen v něčem, co dělá. Obvykle to signalizuje stejný přístup ke všemu, vývoj, testování či montáž aut nepomíjeje. Nějaká „morálka” zkrátka obvykle funguje na všech úrovních firmy podobně a jakkoli dozajista existují výjimky, nakonec budou jen potvrzovat toto pravidlo.
Konkrétní příklady toho, kdy jsou samotná auta mizerná a stejně mizerně jsou připravována i na novinářské zápůjčky, v tomto případě pominu. Příklad firmy, která dělá pravý opak, ale zmíním rád - je to česká Škoda. Můžete se divit, že je něco takového vlastní firmě sídlící v zemi, kde dobrá polovina lidí myslí v práci leda na to, jak ji nejméně viditelně odfláknout, ale je to prostě tak. Nevím, jestli si takový pořádek zjednali němečtí majitelé, nebo se ve Škodě Auto sešli tak odpovědní lidé, ale svou práci dělají svědomitě - novinářská auta škodovky jsou obvykle zapůjčována v perfektním stavu. To už jsem označil za příjemné, kde je tedy problém? Mám pocit, že někdy je onen „perfektní stav” lepší než ten, který je vlastní autům běžně prodávaným. A to už je něco, co jako recenzent odpovědný především svým čtenářům nemohu přejít - musím si být jistý, že prezentované vlastnosti bude mít také auto, které si třeba i díky mému testu pořídíte.
Nedokážu jednoznačně říci, jestli je to případ Rapidu 1,2 TSI, který nám škodovka půjčila. Vůz má najeto pět tisíc kilometrů a vizuálně i pocitově je ve skvělém stavu - tak dobrém, až si myslím, že v něm za jeho krátký život musela být vyměněna řada dílů. Ale to je stále v pořádku, nelze nikomu vyčítat, že chce každému prezentovat nové auto jako nové. Přesto jsem si hned po ujetí prvních kilometrů musel zamumlat pod vousy, že jestli má tenhle Rapid jen 105 koní, pak zítra začnu létat.
Stačilo šlápnout na plyn na prvním dálničním úseku. Vůz má mít nejvýše zmíněný výkon a jeho převody nejsou zrovna krátké. Přesto jel ještě lépe, než jak takto výkonná auta jezdila naposledy v dobách podtunových hmotností a mírných emisních norem. Vůz během chvíle s lehkostí dosáhl rychlosti přes 190 km/h a neměl problém zrychlovat dál. Také samotná akcelerace je více než dostačující - na trojku i čtyřku tohle auto opravdu „pálí”, třebaže jsem z těch, kteří většinu života strávili za volantem výkonnějších vozů.
Však se podívejte sami na přiložené video s akcelerací z 0 na více než 200 km/h. Tachometr skoro nelže (odchylka činí jen jednotky kilometrů v hodině, to ostatně můžete vidět sami) a vůz bez problémů pokoří hranici 205 km/h, přičemž jet by měl nejvýše 195. To není o tolik více, ale podívejte se na ono zrychlení - na tohle 105 koní v kombinaci s 1 175 kg hmotnosti prostě nemůže stačit. Navíc, jak můžete vidět, dokáže vysokou rychlost držet i na šestý převodový stupeň, kdy motor točí jen 4 200 otáček. Nad rámec videa pak mohu dodat, že auto nemá problém zrychlit na nějakých 190 km/h prakticky do jakéhokoli dálničního stoupání. Tento Rapid zkrátka jede příjemně, hodně příjemně a jsem přesvědčen, že výkon by mu v něm nechyběl skoro nikomu. Jenže bude tak jezdit i ten, který si koupíte?
Už v testu verze 1,6 TDI jsem konstatoval, že motor musí mít větší než udávaný výkon a jsem přesvědčen, že tento Rapid 1,2 TSI na tom není jinak. Pochopitelně nemohu říci, že pohonné jednotce ve škodovce nějak pomohli. Třeba ne a udávaný výkon je nižší než reálný i u zcela sériových aut, nebylo by to poprvé v historii, co se něco takového stalo. Konec konců myslím, že nějakých 120-130 koní (a/nebo o poznání silnější středy) by mohlo stačit, aby vůz dokázal být takto rychlý. Přesto musím říci, že na náhody příliš nevěřím...
Ale třeba se pletu a už nevím, jak jezdí stokoňové auto. Proto nám sami řekněte, jestli si myslíte, že na tuto dynamiku Rapidu stačí 105 koní. Přiložená anketa je vám k dispozici.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
včera - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
11.12.2024 - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024
Nejnovější články
- Nissan Juke už není takový hit, jakým býval, pouhý rok starou ojetinu ale koupíte levněji než Škodu Fabia
před 7 hodinami - Mechanismy nařizující elektromobily zkazí Vánoce tisícům kupců benzinů a dieselů. Své vozy nedostanou, ač na ně čekají u dealerů
před 9 hodinami - Výrobci aut konečně přestávají skákat, jak politici pískají, postavili se nesmyslnému vylučování starších modelů z nabídek
před 10 hodinami - Všechna elektrická BMW M dostanou bez výjimky čtyři motory, aspoň tím se pokouší být výjimečná
včera - Největší frakce europarlamentu chce oficiálně zrušit zakazování spalovacích motorů. Jde jí ale věřit, když doteď chtěla pravý opak?
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.13. 00:07 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 12.12. 23:30 - M.Z.
- Politický koutek 12.12. 22:16 - rhinos
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 20:27 - řidičBOB
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 12.12. 18:26 - M.Z.
- BMW Divize 12.12. 12:07 - pavproch
- Ochrana proti korozi NOXUDOL? 12.12. 08:42 - purpurboa
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 12.11. 14:24 - Vrooom