Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Američané odhalili revoluční převodovku, i s prťavými rozměry bleskově přenáší až 1 267 koní
20.3.2023 | Petr Prokopec
Už jsme viděli převodovky schopné zvládat větší výkony, obvykle ale v takovém případě musely být patřičně robustní. Tady dali Czinger s Xtracem dohromady stroj, který vytírá zrak i zavedenějším výrobcům.
V roce 2019 založil americký podnikatel Kevin Czinger se svým synem Lukasem automobilku nesoucí jejich příjmení. Společně se pak rozhodli, že zcela změní proces, jakým jsou auta navrhována a vyráběna. Hned u své prvotiny nazvané 21C pak dokázali, že slova v jejich případě nejsou příliš vzdálena od činů. Byť je otázkou, zda dané inovace budete považovat za pozitivum či za šílenství. Výroba hybridního supersportu totiž odstartovala již v roce 2021, zatím však nedošlo na předání žádného exempláře, místo toho se Czinger nově pochlubil jeho revoluční převodovkou.
Američané totiž začali spolupracovat se společností Xtrac na opravdu unikátní skříni, která vznikla na 3D tiskárně. Tento postup jim přitom umožnil přijít s topologickou, tedy tvarovou optimalizací. Nemáme tu tedy tradiční kužel s jedním velmi širokým a druhým velmi úzkým koncem, u kterého prostředkem prochází hřídel. Místo toho sekvenční automat připomíná spíše pohonnou jednotku s horizontálně položenými válci. Dle Czingeru tímto způsobem dokáže přenášet vyšší výkon a točivý moment při minimálních rozměrech.
Než ovšem budeme pokračovat dále, musíme si nejprve posvítit na hnací ústrojí. To je tvořeno 2,9litrovým osmiválcem twin-turbo, jenž produkuje 963 koní a 746 Nm. Kvůli tomu by logicky nemuselo docházet na jakékoli inovace, ostatně na světě existují daleko výkonnější agregáty. Nicméně tuto jednotku doplňují dva elektromotory na přední nápravě. Mimo to zde pak máme ještě jeden elektrický agregát ve formě generátoru. Celkově soustava produkuje 1 267 koní, což je více, než vůz váží (1 250 kg).
Hybridní systém je pak důvodem, proč Czinger mohl ustoupit od tradičního tvaru. Značka pak se společností Xtrac sáhla po dvouválcovém řízení ozubených kol, což jí umožnilo hladký přenos výkonu na přední kola od elektromotorů a na zadní od spalovací jednotky. Přeřazení z jedné rychlosti na druhou tak zabere méně než 0,1 sekundy, pročež je velmi blízko realitě udávané zrychlení vozu za 1,9 sekundy na stovku a za 15 sekund na třístovku. Na čtvrtmíli je pak Czinger za 8,1 sekundy.
Revoluční supersport, který byl navržen za pomoci umělé inteligence, již nyní drží dva rekordy pro produkční auta, a to na okruzích Laguna Seca a Circuit of the Americas. Těch značka dosáhla ještě předtím, než do hry zapojila novou převodovku. „Nemůžeme se proto dočkat, až pokoříme další,“ uvedl Lukas Czinger. Zajímavé to pak bude hlavně ve chvíli, kdy dojde na spárování nové skříně s výkonnější verzí hnacího ústrojí, jenž bylo naladěno na 1 369 koní.
Mimo to se máme dočkat ještě okruhové varianty, u které by pro změnu měla být snížena hmotnost na zhruba 1,2 tuny. Nejvyšší rychlost pak sice u tohoto provedení má klesnout „jen“ na 380 km/h, ovšem výrazně naroste přítlak. Již nyní přitom Czinger 21C dokáže při rychlosti 305 km/h produkovat dva tisíce kil. Jízda po stropě tak v jeho případě bude v podstatě brnkačka, ani se nebude muset pohybovat tak rychle...







Americký supersport dostal do vínku 2,9litrové hybridní ústrojí, na které nově bude navázána unikátní převodovka vyvinutá ve spolupráci s Xtracem. Díky tomuto kombu by vůz měl lámat jeden rekord za druhým. Foto: Czinger Vehicles
Zdroj: Czinger Vehicles
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Klasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před hodinouKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 2 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 4 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch