Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop

Navštívili jsme šedesátý ročník prezentace inovací firmy Bosch, tradičně se odehrávající na polygonu u lázní Boxberg. Co se u Bosche chystá?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop

10.8.2011 | David Siegl | 2 příspěvky

Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Navštívili jsme šedesátý ročník prezentace inovací firmy Bosch, tradičně se odehrávající na polygonu u lázní Boxberg. Co se u Bosche chystá?

Pro ty z vás, kteří čekali, že se dočtou o tom, jak nová generace elektromobilů čeká doslova za rohem, aby hravě vytlačila klasické motory s vnitřním spalováním, musím bohužel zklamat. Téměř čtyřhodinová konference totiž jasně dala najevo, že minimálně příštích dvacet let budou dopravním prostředkům a těžkým strojům vládnout spalovací motory. A to zkrátka proto, že žádné jiné obecně uplatnitelné řešení zatím nebylo nalezeno a s ohledem na nastavené regulace nezbývá než dále hledat rezervy v účinnosti spalování dnešních spalovacích motorů. To znamená, že v příštích letech bude i nadále většina pozornosti věnována inovacím pro zážehové a vznětové motory, elektřina je může nejvýše podporovat.

Speciální testovací okruh v německém Boxbergu umožňuje názornou prezentaci prakticky všech systémů, které společnost pro automobilový průmysl vyrábí. Vnitřní část obsahuje brzdné plochy s různými druhy adheze, sekci pro test tlumičů, technickou část na prezentace ovladatelnosti, která kromě mnoha ostrých zatáček disponuje také náhlým stoupáním i klesáním. Vnější část polygonu pak nabídne uzavřený okruh pro rychlostní zkoušky, jehož součástí je i klopená dráha.

Když vynechám demonstraci systémů, které již v moderních autech fungují, nebo jsou v rané fázi vývoje, zůstanou pouze dva, které se v automobilech v blízké budoucnosti objeví. Prvním systémem je inovovaný sytém ABS, jenž nyní zahrnuje i široké použití pro odvětví jednostopých strojů. Druhý systém je mnohem aktuálnější, protože hraje jednu z důležitých úloh při papírovém snižování spotřeby pohonných hmot. Ano, tušíte správně, společnost Bosch představila dvě nové varianty systému start/stop.

První variantu bude možné aplikovat do vozidel sejně jako současné systémy tohoto typu. Nazývá se „advanced start/stop” a motory umožní vypnutí i v malé rychlosti. Následná zkouška ukázala, že vůz vypíná motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič souběžně brzdí. Nejzajímavější vlastností tohoto systému je však schopnost nastartovat i ve chvíli, kdy otáčky motoru neklesly na nulovou hodnotu. Takovou schopnost totiž tyto systémy doposud neuměly. Tuto funkci umožňuje nová synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Tím bude zvýšen hlavně komfort používání celého řešení.

Druhá varianta je pokročilejší a úspornější, byť vypínat a startovat motor v nízkých rychlostech zatím neumí. Místo toho vypíná motor v rychlostech až do 120 km/h. V praxi to funguje tak, že při zrychlení stačí pustit plynový pedál, motor se vypne a vůz dále pokračuje setrvačností a jeho otáčky postupně klesnou na nulu, dokud řidič opět nešlápne na plyn. Následně motor naskočí a vůz může zase zrychlovat.

Není třeba se však bát, že by při vypnutém motoru přestal fungovat posilovač brzd, nebo snad posilovač a klimatizace. O správné fungování se totiž starají elektronické systémy. Dnešní systémy dokáží uspořit v městském provozu v průměru okolo deseti procent paliva, předčasné vypínání v nízkých rychlostech by pak mělo úsporu ještě vylepšit. Vypínání za jízdy by pak mohlo přinést úspory i v mimoměstském režimu, kde jsou dnes součásti systémů start/stop pouze přítěží. Dost možná důležitějším faktorem je zlepšení celkového komfortu těchto systémů, protože jejich mnohdy prapodivné chování dnes v řidičích mnoho důvěry věru nevyvolává.


Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 1 - bosch_boxberg_2011_5Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 2 - bosch_boxberg_2011_11Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 3 - bosch_boxberg_2011_10Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 4 - bosch_boxberg_2011_13Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 5 - bosch_boxberg_2011_12Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 6 - bosch_boxberg_2011_15Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 7 - bosch_boxberg_2011_14Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 8 - bosch_boxberg_2011_16Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 9 - bosch_boxberg_2011_17Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 10 - bosch_boxberg_2011_18Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 11 - bosch_boxberg_2011_19Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 12 - bosch_boxberg_2011_20Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 13 - bosch_boxberg_2011_4Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 14 - bosch_boxberg_2011_2Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 15 - bosch_boxberg_2011_6Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 16 - bosch_boxberg_2011_7Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 17 - bosch_boxberg_2011_8
Ukázky z vývoje a testování nových automobilových systémů firmy Bosch

David Siegl

Diskuze 2 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.