Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop

Navštívili jsme šedesátý ročník prezentace inovací firmy Bosch, tradičně se odehrávající na polygonu u lázní Boxberg. Co se u Bosche chystá?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop

10.8.2011 | David Siegl | Přidat příspěvek

Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Navštívili jsme šedesátý ročník prezentace inovací firmy Bosch, tradičně se odehrávající na polygonu u lázní Boxberg. Co se u Bosche chystá?

Pro ty z vás, kteří čekali, že se dočtou o tom, jak nová generace elektromobilů čeká doslova za rohem, aby hravě vytlačila klasické motory s vnitřním spalováním, musím bohužel zklamat. Téměř čtyřhodinová konference totiž jasně dala najevo, že minimálně příštích dvacet let budou dopravním prostředkům a těžkým strojům vládnout spalovací motory. A to zkrátka proto, že žádné jiné obecně uplatnitelné řešení zatím nebylo nalezeno a s ohledem na nastavené regulace nezbývá než dále hledat rezervy v účinnosti spalování dnešních spalovacích motorů. To znamená, že v příštích letech bude i nadále většina pozornosti věnována inovacím pro zážehové a vznětové motory, elektřina je může nejvýše podporovat.

Speciální testovací okruh v německém Boxbergu umožňuje názornou prezentaci prakticky všech systémů, které společnost pro automobilový průmysl vyrábí. Vnitřní část obsahuje brzdné plochy s různými druhy adheze, sekci pro test tlumičů, technickou část na prezentace ovladatelnosti, která kromě mnoha ostrých zatáček disponuje také náhlým stoupáním i klesáním. Vnější část polygonu pak nabídne uzavřený okruh pro rychlostní zkoušky, jehož součástí je i klopená dráha.

Když vynechám demonstraci systémů, které již v moderních autech fungují, nebo jsou v rané fázi vývoje, zůstanou pouze dva, které se v automobilech v blízké budoucnosti objeví. Prvním systémem je inovovaný sytém ABS, jenž nyní zahrnuje i široké použití pro odvětví jednostopých strojů. Druhý systém je mnohem aktuálnější, protože hraje jednu z důležitých úloh při papírovém snižování spotřeby pohonných hmot. Ano, tušíte správně, společnost Bosch představila dvě nové varianty systému start/stop.

První variantu bude možné aplikovat do vozidel sejně jako současné systémy tohoto typu. Nazývá se „advanced start/stop” a motory umožní vypnutí i v malé rychlosti. Následná zkouška ukázala, že vůz vypíná motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič souběžně brzdí. Nejzajímavější vlastností tohoto systému je však schopnost nastartovat i ve chvíli, kdy otáčky motoru neklesly na nulovou hodnotu. Takovou schopnost totiž tyto systémy doposud neuměly. Tuto funkci umožňuje nová synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Tím bude zvýšen hlavně komfort používání celého řešení.

Druhá varianta je pokročilejší a úspornější, byť vypínat a startovat motor v nízkých rychlostech zatím neumí. Místo toho vypíná motor v rychlostech až do 120 km/h. V praxi to funguje tak, že při zrychlení stačí pustit plynový pedál, motor se vypne a vůz dále pokračuje setrvačností a jeho otáčky postupně klesnou na nulu, dokud řidič opět nešlápne na plyn. Následně motor naskočí a vůz může zase zrychlovat.

Není třeba se však bát, že by při vypnutém motoru přestal fungovat posilovač brzd, nebo snad posilovač a klimatizace. O správné fungování se totiž starají elektronické systémy. Dnešní systémy dokáží uspořit v městském provozu v průměru okolo deseti procent paliva, předčasné vypínání v nízkých rychlostech by pak mělo úsporu ještě vylepšit. Vypínání za jízdy by pak mohlo přinést úspory i v mimoměstském režimu, kde jsou dnes součásti systémů start/stop pouze přítěží. Dost možná důležitějším faktorem je zlepšení celkového komfortu těchto systémů, protože jejich mnohdy prapodivné chování dnes v řidičích mnoho důvěry věru nevyvolává.


Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 1 - bosch_boxberg_2011_5Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 2 - bosch_boxberg_2011_11Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 3 - bosch_boxberg_2011_10Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 4 - bosch_boxberg_2011_13Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 5 - bosch_boxberg_2011_12Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 6 - bosch_boxberg_2011_15Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 7 - bosch_boxberg_2011_14Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 8 - bosch_boxberg_2011_16Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 9 - bosch_boxberg_2011_17Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 10 - bosch_boxberg_2011_18Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 11 - bosch_boxberg_2011_19Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 12 - bosch_boxberg_2011_20Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 13 - bosch_boxberg_2011_4Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 14 - bosch_boxberg_2011_2Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 15 - bosch_boxberg_2011_6Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 16 - bosch_boxberg_2011_7Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop - 17 - bosch_boxberg_2011_8
Ukázky z vývoje a testování nových automobilových systémů firmy Bosch

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.