Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bloodhound SCC: nejrychlejší auto světa zkouší svá kola, při 1 770 km/h
4.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(video) Dalším krokem za ziskem titulu nejrychlejšího vozu planety je testování kol pro maximální rychlost. Při té se otočí 174krát za sekundu.
Britský projekt s názvem Bloodhound SSC dále krystalizuje do podoby 13,4 metru dlouhého projektilu s hmotností 7,8 tun, který se bude schopný rozjet až na úctyhodných 1 610 kilometrů v hodině. Jak už jsme dříve rozpitvávali, poháněn má být kombinací dvanáctiválcového motoru Cosworth F1, hybridním tryskovým motorem na tuhá paliva a proudového motoru Rolls-Royce EJ200 původem ze stíhacího letounu Eurofighter Typhoon.
Naposledy jsme se o této pozemní nadzvukové raketě usilující o přepsání Guinessovy knihy rekordů zmiňovali v souvislosti s jeho speciálním kokpitem na míru, do kterého usedne zkušený britský stíhací pilot Andy Green, ještě předtím jsme však řešili odolnost jeho rapidně namáhané brzdové soustavy. Tentokrát se však podíváme, jak tvůrci testují jeho kola, která musejí být schopna celý speciál dovézt spolu s pilotem po pokusu o rekord bezpečně zpět k týmu.
Jak asi tušíte, i tato záležitost potřebuje speciální péči a pozornost, třebaže už delší dobu víme, že půjde o kola z kvalitního leteckého hliníku (Al 7037). Tento první kus se podrobil první zkoušce teprve po pěti letech vývoje přímo v britské testovací laboratoři partnera projektu Rolls-Royce. Na zkušebním zařízení bylo první kolo roztočeno až na 10 429 otáček za minutu (174 otáček za sekundu), což odpovídá rychlosti otáčení, která nastane při dosažení 1 100 mil v hodině (1 770 km/h). Takovou metu vozidlo sice zdolávat nemá, ale počítá se s jistou rezervou, která je při podobných extrémech pochopitelně nezbytná.
Výsledky testu jsou podle přiloženého videa uspokojivé a dopadly dle očekávání. Inženýři z týmu Bloodhound dříve spočítali, že se vlivem valivého odporu, respektive vzrůstající teploty, rozšíří průměr kola (902,6 milimetrů) o 1,6 milimetru. I frekvence vibrací byly nakonec podle analytika Rolanda Dennisona také „zatraceně blízko“ k jeho predikovaným hodnotám.
Jedinou ne zcela uspokojivou proměnnou bylo zvýšení teploty v průběhu testu, které ve vakuu, kde se testovalo, neodráží skutečné podmínky pouště, kde bude probíhat reálný pokus o rekord. V laboratoři kolo každou sekundu nabíralo teplotu o jeden stupeň Celsia až do konečných 96. Jenomže už při 150 stupních začíná být strukturální integrita použitého hliníku v ohrožení, posléze okolo 200 stupňů dochází k jejímu nenávratnému ovlivnění.
Tým se proto rozhodl zkrátit cyklus zrychlení a zpomalení, aby byly teploty udržovány na přijatelné úrovni. Empiricky získané údaje z proběhnuvší zkoušky nyní budou dále analyzovány a jemné doladění mají zajistit počítačové simulace. Nadzvukový automobil se s Greenem pokusí o zdolání rekordu z roku 1997 nastoleným vozem Thrust SSC, který měl hodnotu 763 mil v hodině (cca 1 228 km/h), konkrétně v jihoafrické poušti Hakskeen Pan. Celý vůz si můžete prohlédnout podrobně v přiložené fotogalerii, video z testování speciálních kol pak přímo na videu ze zkušební laboratoře.


Bloodhound SCC musel dostat speciální hliníková kola, která vydrží extrémní tření i odpor vzduchu, aniž by se při pokusu o rekord přehřála
Fotogalerie Bloodhound SSC


























Bloodhound SCC zamíří na svojí misi v příštím roce, máme se na co těšit
Zdroj: Motorauthority.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
před 10 hodinami
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
včera
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 7 hodinami
Ani Lewis Hamilton možná nezachrání kdysi nadějnou britskou automobilku, v problémech propouští desítky procent zaměstnanců
před 8 hodinami
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
před 10 hodinami
BMW zkusilo prokázat použitelnost nového elektromobilu nesmyslnou jízdou za nereálných podmínek v nikým nepoužívaném nastavení
před 11 hodinami
Kam dala Kia hlavu? Své ošklivé novince sebrala motor V6 i jako vrchol v době, kdy ho konkurence vrací do nabídky jako základ
dnes
Živá témata na fóru
- Motor 1,6 55kw nestartujez za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- BMW Divize 11.21. 16:44 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
