Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bloodhound SCC: nejrychlejší auto světa zkouší svá kola, při 1 770 km/h
4.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(video) Dalším krokem za ziskem titulu nejrychlejšího vozu planety je testování kol pro maximální rychlost. Při té se otočí 174krát za sekundu.
Britský projekt s názvem Bloodhound SSC dále krystalizuje do podoby 13,4 metru dlouhého projektilu s hmotností 7,8 tun, který se bude schopný rozjet až na úctyhodných 1 610 kilometrů v hodině. Jak už jsme dříve rozpitvávali, poháněn má být kombinací dvanáctiválcového motoru Cosworth F1, hybridním tryskovým motorem na tuhá paliva a proudového motoru Rolls-Royce EJ200 původem ze stíhacího letounu Eurofighter Typhoon.
Naposledy jsme se o této pozemní nadzvukové raketě usilující o přepsání Guinessovy knihy rekordů zmiňovali v souvislosti s jeho speciálním kokpitem na míru, do kterého usedne zkušený britský stíhací pilot Andy Green, ještě předtím jsme však řešili odolnost jeho rapidně namáhané brzdové soustavy. Tentokrát se však podíváme, jak tvůrci testují jeho kola, která musejí být schopna celý speciál dovézt spolu s pilotem po pokusu o rekord bezpečně zpět k týmu.
Jak asi tušíte, i tato záležitost potřebuje speciální péči a pozornost, třebaže už delší dobu víme, že půjde o kola z kvalitního leteckého hliníku (Al 7037). Tento první kus se podrobil první zkoušce teprve po pěti letech vývoje přímo v britské testovací laboratoři partnera projektu Rolls-Royce. Na zkušebním zařízení bylo první kolo roztočeno až na 10 429 otáček za minutu (174 otáček za sekundu), což odpovídá rychlosti otáčení, která nastane při dosažení 1 100 mil v hodině (1 770 km/h). Takovou metu vozidlo sice zdolávat nemá, ale počítá se s jistou rezervou, která je při podobných extrémech pochopitelně nezbytná.
Výsledky testu jsou podle přiloženého videa uspokojivé a dopadly dle očekávání. Inženýři z týmu Bloodhound dříve spočítali, že se vlivem valivého odporu, respektive vzrůstající teploty, rozšíří průměr kola (902,6 milimetrů) o 1,6 milimetru. I frekvence vibrací byly nakonec podle analytika Rolanda Dennisona také „zatraceně blízko“ k jeho predikovaným hodnotám.
Jedinou ne zcela uspokojivou proměnnou bylo zvýšení teploty v průběhu testu, které ve vakuu, kde se testovalo, neodráží skutečné podmínky pouště, kde bude probíhat reálný pokus o rekord. V laboratoři kolo každou sekundu nabíralo teplotu o jeden stupeň Celsia až do konečných 96. Jenomže už při 150 stupních začíná být strukturální integrita použitého hliníku v ohrožení, posléze okolo 200 stupňů dochází k jejímu nenávratnému ovlivnění.
Tým se proto rozhodl zkrátit cyklus zrychlení a zpomalení, aby byly teploty udržovány na přijatelné úrovni. Empiricky získané údaje z proběhnuvší zkoušky nyní budou dále analyzovány a jemné doladění mají zajistit počítačové simulace. Nadzvukový automobil se s Greenem pokusí o zdolání rekordu z roku 1997 nastoleným vozem Thrust SSC, který měl hodnotu 763 mil v hodině (cca 1 228 km/h), konkrétně v jihoafrické poušti Hakskeen Pan. Celý vůz si můžete prohlédnout podrobně v přiložené fotogalerii, video z testování speciálních kol pak přímo na videu ze zkušební laboratoře.



Bloodhound SCC musel dostat speciální hliníková kola, která vydrží extrémní tření i odpor vzduchu, aniž by se při pokusu o rekord přehřála
Fotogalerie Bloodhound SSC
Bloodhound SCC zamíří na svojí misi v příštím roce, máme se na co těšit
Zdroj: Motorauthority.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
dnesŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včeraPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
před 7 hodinamiVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
před 8 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 10 hodinamiLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
před 11 hodinamiNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis