Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo ultralehký motor 2,0 s neskutečným výkonem až 640 koní
26.4.2019 | Mirek Mazal
V posledních letech jsme svědky rychlého růstu litrových výkonů motorů aut, více jak 300 koní na litr je ale extrém i dnes. Přesně takový stvořilo BMW.
Pravidla automobilových soutěží se mění každý rok s cílem reflektovat vývoj motoristického prostředí jako takového. Poslední léta nejsou zejména pro motory žádnou procházkou růžovým sadem, naopak probíhá setrvalý hon na větší spalovací jednotky údajně škodící životnímu prostředí. A restriktivním podmínkám okruhového ježdění se přizpůsobují i stáje německého šampionátu DTM a japonského seriálu Super GT.
Tyto soutěže nově umožňují namontovat pod kapoty závodních strojů malé přeplňované motory, a to je něco, co týmy nemohou ignorovat. Za jedním z nich stojí přímo automobilka BMW, která se rozhodla stvořit pozoruhodný dvoulitrový čtyřválec produkující více než 600 koní.
Ohromuje nejen poměrem objemu a výkonu, ale i hmotnosti a výkonu. Blok soutěžního agregátu P48 totiž váží pouze 85 kilogramů a za běžných okolností ze sebe ždímá 610 koní (449 kW). Dočasné použití systému push-to-pass však může dojít k navýšení výkonu o dalších 30 koní. Řidič ovládá časově omezenou funkci stiskem příslušného tlačítka, které řídí dodatečný přísun paliva po dobu pěti sekund.
Speciálně kvůli tomuto přeplňovanému čtyřválci BMW zapátralo v archivech, aby se ukázal dosažený pokrok. Srovnali jej s jednotkou M121, která byla použita před padesáti léty pro závody European Touring Car Championship. Také šlo o čtyřválec, tehdy s výkonem cca 284 koní (209 kW) při 6 500 ot./min. Ačkoliv díly mohly skutečně zvládnout tlakováni 1,76 baru, BMW nepřekročilo 0,98 baru, protože by hlava válců vyletěla do povětří.
Podle bavorských inženýrů není mimořádný výkon P48 největším úspěchem. Hlavní doménou je prý skvělá efektivita. Ve srovnání s přímým předchůdcem spotřebuje motor M4 DTM o 10 % méně paliva a výše zmíněný M121 je dokonce o 50 % náročnější. Podle tvrzení stvořitelů je to možné díky jedinečnému uložení, dále pomohly vylepšené vysokotlaké vstřikovače a minimalizace vnitřního tření.
Letošní pravidla Třídy 1 dovolují účastněným týmům používat 1,5 bloku motoru ročně na jedno auto. Nové čtyřválcové dílo musí tedy být schopno odjet přibližně šest tisíc velmi rychlých kilometrů před úplným odepsáním, takže by mělo jít o dosti trvanlivé náčiní. Počkejme si na jeho reálné násazení.











Vyladěný motor BMW P48 bude pohánět závodní model M4
Soutěžní M4 DTM řídí Sheldon van der Linde
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejčtenější články
VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
16.8.2025Nejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
16.8.2025Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
16.8.2025Mercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
17.8.2025Nejúchvatnější Octavia, kterou dnes uvidíte, vás donutí zapomenout na veškerou zášť vůči české automobilce
17.8.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 09.13. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.13. 10:38 - pavproch
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB