Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW se u dieselů přiblížilo poměru 1:1 u válců a turb. Představilo bi-turbo tříválec
20.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
To, z čeho jsme si kdysi dělali legraci, se začíná stávat skutečností. Poměr válců a turbodmychadel u spalovacích motorů se u BMW blíží hodnotě 1:1.
Ať už se vám to líbí nebo ne, dieselové motory jsou už pěkných pár let alfou a omegou přinejmenším evropských prodejů BMW. Tím vůbec nejprodávanějším je pak dvoulitrový čtyřválec, aktuálně ve verzi s interním označením B47. BMW jej představilo v roce 2014 jako nástupce pohonné jednotky N47 a agregát je společně s 1,5litrovým tříválcem B37 a třílitrovým šestiválcem B57 součástí stejné rodiny jako benzinové motory B38 (1,2litrový a 1,5litrový tříválec), B48 (dvoulitrový čtyřválec) a B58 (třílitrový šestiválec). Nyní, po třech letech na trhu, se turbodieselové verze dočkaly prvního zásadního přepracování.
Dvoulitrová pohonná jednotka B47 nově disponuje dvojitým přeplňováním, jenž bylo k dispozici pouze ve vrcholném provedení 25d. Nyní je ovšem varianta twin-turbo standardem pro všechny nabízené úrovně, motor proto dostal nové označení B47TÜ1. BMW ovšem kupodivu nešlo ruku v ruce s trendy, dle kterých dvojité přeplňování znamená navýšení potenciálu agregátu. V případě verze 18d lze tedy nadále počítat s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm, provedení 20d opětovně nabízí 190 koní a 400 Nm.
Co je pozoruhodnější, stejného posunu se dočkal také tříválec, z nějž se stala jednotka B37TÜ1. Motor tak má tři válce a dvě turba, čímž se nebezpečně přiblížil tomu, čemu jsme se ještě zkraje downsizingové éry smáli - že přijdou motory, které budou mít při minimálním objemu na každý válec jedno turbodmychadlo. Stejně jako u dvoulitru, i tříválec dává pod kapotou BMW či modelů Mini nezměněných 95 koní a 220 Nm, respektive 116 koní a 270 Nm. Nicméně s příchodem dvojice turbodmychadel mají agregáty nabízet dynamičtější odezvu, jenž má vést ke snížení spotřeby a emisí CO2.
BMW proto dodává, že motory nejen plní normy Euro 6c, ale zároveň jsou připraveny na nové měřicí procedury WLTP a RDE, což je možná ten pravý důvod, proč Mnichov na motory tak razantně sáhl. Za lepšími výsledky v testech má stát vylepšená termodynamika, pro kterou základem byla právě přítomnost dvou turbodmychadel. Menší osazené lopatkami s variabilní geometrií je používáno v pásmu nízkých otáček, kdy je třeba vyšší tlak i přes řidší výfukové plyny, zatímco to větší klasické přichází ke slovu výše.
Stran toho automobilka přepracovala vstřikování, písty či třeba olejový okruh, pozměněny byly i vyvažovací hřídele a optimalizace se dočkal rovněž spalovací proces. Výsledek všech těchto úprav přitom nezlepšil pouze spotřebu, ale zároveň snížil i hlučnost motoru. Přesná data bohužel zmíněna nebyla, nicméně v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách by mělo jít o několik decibelů.
Více si o modifikovaných motorech řekneme v rámci jejich prvního nasazení pod kapotu, aktuálně proto jen dodáme, že předchozí provedení twin-turbo v modelech 25d by se rovněž mělo dočkat modifikací. V tomto případě by ovšem nemělo dojít jen k posunu v rámci spotřeby, emisí a hlučnosti, navýšen by měl být i výkon. Není však jisté, kolik koní nad rámec stávajících 231 značka ze čtyřválce vydoluje.
Dvoulitrový turbodiesel BMW s interním označením B47 se dočkal první zásadní modernizace, nyní tak dvojité přeplňování nabízí na všech úrovních
Zdroj: BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 2 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 3 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 6 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva