Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut
21.6.2025 | Petr Prokopec
Uhlíková vlákna či spíše jimi vyztužené plasty jsou dnes oblíbeným materiálem používaným pro výrobu aut, problémem ale je, že jejich výroba je energeticky náročná, a tedy i drahá. Jejich náhrada má být levnější a dokonce i lepší, využívá jedné z prvních domestikovaných rostlin v lidské historii.
Příroda je plná materiálů, ze kterých můžete udělat pomalu cokoli. Za příklad můžeme vzít konopí, z jehož vláken se vyrábí papír či tkaniny. Kořeny se pro změnu mohou stát hnojivem, zatímco z listů a květů lze extrahovat olej. Aby toho pak nebylo málo, můžeme vzpomenout i na konopná lana a provazy či dokonce konopný beton. Ten má sice nízkou mechanickou pevnost, ovšem pro změnu skvělé izolační vlastnosti. Používá se tedy třeba na výrobu prefabrikátů, popř. se jím plní všemožné konstrukce.
Podobně rozmanité je i využití lnu. Ten byl jednou z vůbec prvních domestikovaných rostlin, přičemž vyrobit se z něj dá celulóza či třeba koudel. Semínka jsou pak oblíbená hlavně v lékařství, neboť je lze využít při zácpě, zánětu žaludku či třeba při nemoci jater. Pro nás je ale pochopitelně využití lnu v automobilové branži. Jeho vlákna mají totiž šanci nahradit karbon, a to při zachování stejné tuhosti a pevnosti. Ve srovnání s uhlíkovými vlákny je ovšem výroba lněné alternativy jednodušší, takže i energeticky méně náročná, levnější a logicky také ekologičtější.
Tento nový materiál aktuálně propaguje BMW, které před lety začalo spolupracovat se švýcarskou společností Bcomp. Společně se jim pak povedlo vyvinout kompozitní materiál, který byl nejprve využit na mnichovských monopostech Formule E, a to již v roce 2019. Následně s ním značka zamířila do šampionátů DTM a cestovních vozů, kde byly díly ze lněných vláken osazeny závodní BMW M4. Od roku 2022 je pak Bcomp oficiálním partnerem divize BMW Motorsport.
Nově tento materiál míří i do silničních aut, jak naznačují i přiložené fotografie. Na těch si můžeme prohlédnout M4 Coupe, které se dočkalo specifické střechy, zadního difuzoru a částí kapoty motoru. Lněná vlákna v těchto případech nahradila ta karbonová, přičemž výsledný materiál už za sebou má testy zaměřené na pevnost a s tím související homologaci. Rozpoznat jej pak lze podle specifického vzoru, který připomíná lněné plátno, jen potažené několika vrstvami čirého laku.
BMW uvádí, že s novým materiálem je spojeno o 40 procent méně emisí CO2, a to právě díky energetickým úsporám, které ocení nejen akcionáři firmy, ale potenciálně i zákazníci - „levnější karbon” může změnit svět aut mírou svého nasazení. Dalším benefitem má být snazší likvidace resp. recyklace. V tomto ohledu však značka zatím žádné podrobnosti nezmiňuje, stejně jako není známo, zda panely z lněného vlákna budou součástí standardní výbavy.
Mnichovská automobilka nicméně nebude jedinou, která v nejbližší budoucnosti s něčím takovým přijde. Se společností Bcomp totiž spolupracuje rovněž Porsche, Volvo a Polestar. Švédové by přitom měli být vůbec prvními, kdo lněný materiál nasadí u produkčních aut, od letošního roku by totiž měl být součástí interiérů elektrického sedanu Polestar 5. Porsche oproti tomu volí cestu BMW, od roku 2019 tak len používá zatím jen u závodních aut.







Sériová BMW se mají brzy dočkat nových odlehčených panelů karoserie, které sice připomínají karbon, ten ovšem mají nahradit. Má jít o v některých ohledech srovnatelný, v jiných lepší a každopádně levnější materiál. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
včera
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
včera
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
včera
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
včera
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
včera
Živá témata na fóru
- Pin rádio Bolero 12.15. 03:26 - athenasmith
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
