BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut

Uhlíková vlákna či spíše jimi vyztužené plasty jsou dnes oblíbeným materiálem používaným pro výrobu aut, problémem ale je, že jejich výroba je energeticky náročná, a tedy i drahá. Jejich náhrada má být levnější a dokonce i lepší, využívá jedné z prvních domestikovaných rostlin v lidské historii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut

před 5 hodinami | Petr Prokopec

BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut

/

Foto: BMW

Uhlíková vlákna či spíše jimi vyztužené plasty jsou dnes oblíbeným materiálem používaným pro výrobu aut, problémem ale je, že jejich výroba je energeticky náročná, a tedy i drahá. Jejich náhrada má být levnější a dokonce i lepší, využívá jedné z prvních domestikovaných rostlin v lidské historii.

Příroda je plná materiálů, ze kterých můžete udělat pomalu cokoli. Za příklad můžeme vzít konopí, z jehož vláken se vyrábí papír či tkaniny. Kořeny se pro změnu mohou stát hnojivem, zatímco z listů a květů lze extrahovat olej. Aby toho pak nebylo málo, můžeme vzpomenout i na konopná lana a provazy či dokonce konopný beton. Ten má sice nízkou mechanickou pevnost, ovšem pro změnu skvělé izolační vlastnosti. Používá se tedy třeba na výrobu prefabrikátů, popř. se jím plní všemožné konstrukce.

Podobně rozmanité je i využití lnu. Ten byl jednou z vůbec prvních domestikovaných rostlin, přičemž vyrobit se z něj dá celulóza či třeba koudel. Semínka jsou pak oblíbená hlavně v lékařství, neboť je lze využít při zácpě, zánětu žaludku či třeba při nemoci jater. Pro nás je ale pochopitelně využití lnu v automobilové branži. Jeho vlákna mají totiž šanci nahradit karbon, a to při zachování stejné tuhosti a pevnosti. Ve srovnání s uhlíkovými vlákny je ovšem výroba lněné alternativy jednodušší, takže i energeticky méně náročná, levnější a logicky také ekologičtější.

Tento nový materiál aktuálně propaguje BMW, které před lety začalo spolupracovat se švýcarskou společností Bcomp. Společně se jim pak povedlo vyvinout kompozitní materiál, který byl nejprve využit na mnichovských monopostech Formule E, a to již v roce 2019. Následně s ním značka zamířila do šampionátů DTM a cestovních vozů, kde byly díly ze lněných vláken osazeny závodní BMW M4. Od roku 2022 je pak Bcomp oficiálním partnerem divize BMW Motorsport.

Nově tento materiál míří i do silničních aut, jak naznačují i přiložené fotografie. Na těch si můžeme prohlédnout M4 Coupe, které se dočkalo specifické střechy, zadního difuzoru a částí kapoty motoru. Lněná vlákna v těchto případech nahradila ta karbonová, přičemž výsledný materiál už za sebou má testy zaměřené na pevnost a s tím související homologaci. Rozpoznat jej pak lze podle specifického vzoru, který připomíná lněné plátno, jen potažené několika vrstvami čirého laku.

BMW uvádí, že s novým materiálem je spojeno o 40 procent méně emisí CO2, a to právě díky energetickým úsporám, které ocení nejen akcionáři firmy, ale potenciálně i zákazníci - „levnější karbon” může změnit svět aut mírou svého nasazení. Dalším benefitem má být snazší likvidace resp. recyklace. V tomto ohledu však značka zatím žádné podrobnosti nezmiňuje, stejně jako není známo, zda panely z lněného vlákna budou součástí standardní výbavy.

Mnichovská automobilka nicméně nebude jedinou, která v nejbližší budoucnosti s něčím takovým přijde. Se společností Bcomp totiž spolupracuje rovněž Porsche, Volvo a Polestar. Švédové by přitom měli být vůbec prvními, kdo lněný materiál nasadí u produkčních aut, od letošního roku by totiž měl být součástí interiérů elektrického sedanu Polestar 5. Porsche oproti tomu volí cestu BMW, od roku 2019 tak len používá zatím jen u závodních aut.


BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut - 1 - BMW Natural Fibre 2025 prvni foto 01BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut - 2 - BMW Natural Fibre 2025 prvni foto 02BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut - 3 - BMW Natural Fibre 2025 prvni foto 06BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut - 4 - BMW Natural Fibre 2025 prvni foto 03BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut - 5 - BMW Natural Fibre 2025 prvni foto 04BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut - 6 - BMW Natural Fibre 2025 prvni foto 05BMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut - 7 - BMW Natural Fibre 2025 oficialni dalsi 01
Sériová BMW se mají brzy dočkat nových odlehčených panelů karoserie, které sice připomínají karbon, ten ovšem mají nahradit. Má jít o v některých ohledech srovnatelný, v jiných lepší a každopádně levnější materiál. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.