Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch a GM chtějí vdechnout život zážehovo-vznětovému motoru
20.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ve způsobu zapalování směsi benzínových motorů se již dlouho nic převratného neudálo. Svíčka je pořád alfou i omegou. Co to zkusit bez ní?
Technologie HCCI (Homogeneous charge compression ignition) je - stručně řečeno - zapalování benzínu kompresí místo svíčkou. Princip je velmi podobný vznětovému motoru a stejně jako spousta jiných, na pohled převratných věcí, není nový. Pochází z raného období motorismu, kdy ještě neexistoval spolehlivý způsob zapalování a experimentovalo se se vším, co alespoň trochu dávalo smysl. A HCCI, ačkoli tehdy nemělo tak učeně znějící jméno, dávalo hodně smyslu. Postupem času se totiž zjistilo, že ve srovnání s klasickým způsobem zapalování pomocí svíčky přináší spoustu výhod.
Tak především je výrobně levnější. Nepotřebujete rozdělovač, cívky, kabely, svíčky a navíc nemusíte řešit ani okamžiky, kdy mají elektrody svíček pálit. Provozně ovšem také ušetříte, protože kde nic z uvedeného není, tam to nemusíte ani měnit. Spalování homogenní směsi probíhá najednou v celém prostoru válce a tudíž dochází ke shoření veškerého paliva. Jeho využití je natolik efektivní, že HCCI nabízí přibližně patnáctiprocentní úsporu benzínu. Kromě toho homogenní míchání paliva se vzduchem vede k čistším emisím. Průměrné teploty vznikající při tomto procesu jsou nižší než v běžných motorech s elektronickým zapalováním a třeba úroveň emisí oxidů dusíku je skoro zanedbatelná.
V motorech tohoto typu se vám navíc nemůže stát, že vám pohonná jednotka poběží na méně válců, tedy za předpokladu, že máte v pořádku vstřikování. K dalším výhodám patří třeba to, že motor HCCI funguje i bez škrtících klapek, které vytváří ztráty a snižují účinnost.
Že to celé působí až příliš dobře, aby to byla pravda? Ne tak docela. Technologie HCCI je opravdu funkční, ale dosud narážela na několik zásadních problémů. K těm patří zejména vysoké tlaky a značná míra uvolňování tepla, a aby toho nebylo málo, proces samovznícení benzínu se hodně obtížně řídí, což patrně pochopí každý, kdo nepotřebuje seznámit s klepáním motoru.
Agregáty typu HCCI byly nějakou dobu v kurzu a do vývoje se zapojilo dost automobilek - mezi jinými GM, Volkswagen nebo Mercedes. Jejich nadšení ale opadlo poté, co se svět soustředil na hybridy a elektromobily. Jenže teď se zdá, že současná doba vznětovému benzínovému motoru opět přeje. Do intenzivního vývoje se pustil koncern Bosch s řadou dalších partnerů i díky grantu amerického ministerstva energetiky ve výši 12 milionů dolarů. Cílem je postavit životaschopný a komerčně využitelný motor HCCI. O moc levnější ale patrně nebude. Bosch má totiž v plánu postavit agregát, který dostane také běžné svíčky a bude schopen přepínat mezi jednotlivými režimy.
První prototyp motoru ponese logo GM. Půjde o dvoulitrový čtyřválec Ecotec vybavený mechanicky poháněným kompresorem, turbodmychadlem, přímým vstřikováním, variabilním časováním ventilů a schopností pracovat v režimu HCCI. Vývojáři doufají, že jejich novinka bude mít stejný výkon jako vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru (v Cadillaku CTS má nyní 311 koní), ale s o 30 procent nižší spotřebou, takže někde kolem 7,3 l/100 km.
Pokud vás to zaujalo a máte dojem, že vlastnit benzínovou jednotku schopnou pracovat jako diesel je skvělé a nutně ji potřebujete, patrně vás trochu zklamu. Ačkoli Bosch s GM považují za hotovou věc, že tento motor postaví, jejich technologie HCCI je stále v plenkách a funkční prototyp nevznikne dříve než někdy v roce 2014. A to znamená, že i když všechno půjde vše podle očekávání, zážehovo-vznětová jednotka se neobjeví v sériovém automobilu dříve než na konci této dekády. I tak platí, že po desítkách let přešlapování na místě je tato technologie svému komerčnímu využití blíže než kdy dříve.



Technologie HCCI slibuje z přeplňovaného dvoulitru výkony Opelu Insignia OPC...



...a zároveň spotřebu blízkou Insignii CDTi

Postarat by se o to měla technologie zapalování pomocí komprese
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 8 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejnovější články
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
před hodinou
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát Dacií
před 2 hodinami
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
před 4 hodinami
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
před 5 hodinami
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- BMW Divize 12.19. 14:32 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 11:02 - GeneHawkins
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
