Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch a GM chtějí vdechnout život zážehovo-vznětovému motoru
20.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ve způsobu zapalování směsi benzínových motorů se již dlouho nic převratného neudálo. Svíčka je pořád alfou i omegou. Co to zkusit bez ní?
Technologie HCCI (Homogeneous charge compression ignition) je - stručně řečeno - zapalování benzínu kompresí místo svíčkou. Princip je velmi podobný vznětovému motoru a stejně jako spousta jiných, na pohled převratných věcí, není nový. Pochází z raného období motorismu, kdy ještě neexistoval spolehlivý způsob zapalování a experimentovalo se se vším, co alespoň trochu dávalo smysl. A HCCI, ačkoli tehdy nemělo tak učeně znějící jméno, dávalo hodně smyslu. Postupem času se totiž zjistilo, že ve srovnání s klasickým způsobem zapalování pomocí svíčky přináší spoustu výhod.
Tak především je výrobně levnější. Nepotřebujete rozdělovač, cívky, kabely, svíčky a navíc nemusíte řešit ani okamžiky, kdy mají elektrody svíček pálit. Provozně ovšem také ušetříte, protože kde nic z uvedeného není, tam to nemusíte ani měnit. Spalování homogenní směsi probíhá najednou v celém prostoru válce a tudíž dochází ke shoření veškerého paliva. Jeho využití je natolik efektivní, že HCCI nabízí přibližně patnáctiprocentní úsporu benzínu. Kromě toho homogenní míchání paliva se vzduchem vede k čistším emisím. Průměrné teploty vznikající při tomto procesu jsou nižší než v běžných motorech s elektronickým zapalováním a třeba úroveň emisí oxidů dusíku je skoro zanedbatelná.
V motorech tohoto typu se vám navíc nemůže stát, že vám pohonná jednotka poběží na méně válců, tedy za předpokladu, že máte v pořádku vstřikování. K dalším výhodám patří třeba to, že motor HCCI funguje i bez škrtících klapek, které vytváří ztráty a snižují účinnost.
Že to celé působí až příliš dobře, aby to byla pravda? Ne tak docela. Technologie HCCI je opravdu funkční, ale dosud narážela na několik zásadních problémů. K těm patří zejména vysoké tlaky a značná míra uvolňování tepla, a aby toho nebylo málo, proces samovznícení benzínu se hodně obtížně řídí, což patrně pochopí každý, kdo nepotřebuje seznámit s klepáním motoru.
Agregáty typu HCCI byly nějakou dobu v kurzu a do vývoje se zapojilo dost automobilek - mezi jinými GM, Volkswagen nebo Mercedes. Jejich nadšení ale opadlo poté, co se svět soustředil na hybridy a elektromobily. Jenže teď se zdá, že současná doba vznětovému benzínovému motoru opět přeje. Do intenzivního vývoje se pustil koncern Bosch s řadou dalších partnerů i díky grantu amerického ministerstva energetiky ve výši 12 milionů dolarů. Cílem je postavit životaschopný a komerčně využitelný motor HCCI. O moc levnější ale patrně nebude. Bosch má totiž v plánu postavit agregát, který dostane také běžné svíčky a bude schopen přepínat mezi jednotlivými režimy.
První prototyp motoru ponese logo GM. Půjde o dvoulitrový čtyřválec Ecotec vybavený mechanicky poháněným kompresorem, turbodmychadlem, přímým vstřikováním, variabilním časováním ventilů a schopností pracovat v režimu HCCI. Vývojáři doufají, že jejich novinka bude mít stejný výkon jako vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru (v Cadillaku CTS má nyní 311 koní), ale s o 30 procent nižší spotřebou, takže někde kolem 7,3 l/100 km.
Pokud vás to zaujalo a máte dojem, že vlastnit benzínovou jednotku schopnou pracovat jako diesel je skvělé a nutně ji potřebujete, patrně vás trochu zklamu. Ačkoli Bosch s GM považují za hotovou věc, že tento motor postaví, jejich technologie HCCI je stále v plenkách a funkční prototyp nevznikne dříve než někdy v roce 2014. A to znamená, že i když všechno půjde vše podle očekávání, zážehovo-vznětová jednotka se neobjeví v sériovém automobilu dříve než na konci této dekády. I tak platí, že po desítkách let přešlapování na místě je tato technologie svému komerčnímu využití blíže než kdy dříve.



Technologie HCCI slibuje z přeplňovaného dvoulitru výkony Opelu Insignia OPC...
...a zároveň spotřebu blízkou Insignii CDTi
Postarat by se o to měla technologie zapalování pomocí komprese
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
dnesHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejčtenější články
Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub