Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů
10.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford se do roku 2020 zavázal snížit průměrnou hmotnost svých aut o 340 kg. Součástí tohoto projektu je také nasazení uhlíkových kompozitů.
Nasazení uhlíkových kompozitů v běžných sériových automobilech dosud bránily především vysoké ceny karbonové tkaniny a dalších vstupních surovin a samozřejmě také náročnější a tím i nákladnější technologie výroby. Postupné rozšiřování produkce však dělá z karbonu dostupnější materiál a jeho použití patrně urychlí také přísnější emisní normy a pokuty za nadprodukci oxidu uhličitého.
Automobilky si totiž určitě umí i sami spočítat, jestli se vyplatí mít kompozitem odlehčený a tím pádem papírově poněkud úspornější a zároveň na vývoj i výrobu dražší vůz, anebo zůstat u původních výrobních postupů a platit Evropské unii penále.
Třeba Ford v tom má už jasno a hodlá v nejbližších letech začít vyrábět karbonové přední kapoty, které momentálně testuje na svých prototypech. Jsou vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (tzv. CFRP - Carbon Fiber Reinforced Plastic) a váží o polovinu méně než běžná ocelová kapota. Toto opatření je součástí závazku Fordu snížit do roku 2020 pohotovostní hmotnost svých automobilů o 340 kg.
Vývoj nových komponentů probíhá v součinnosti evropského vývojového centra Fordu, ministerstva pro inovace, vědu a výzkum Severního Porýní-Vestfálska, společnosti Dow Automotive Systems, univerzity v Aachenu a firem Henkel, Evonik, IKV a Composite Impulse. Předběžné závěry inženýrů jsou takové, že časová náročnost zhotovování přední kapoty CFRP není tak vysoká, aby bránila implementaci do velkosériové výroby, a proto byla shledána vyhovující.
Vývojové práce budou probíhat do září 2013 a výsledkem by měla být kapota sestavená z pěnového jádra obaleného karbonovými pláty. Toto řešení má přispět ochraně chodců při srážce a zároveň vyhovovat nárazovým testů.




Úspora hmotnosti ve srovnání s klasickou ocelovou kapotou představuje 50 procent
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 4 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před hodinouVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 3 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 4 hodinamiElektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 5 hodinamiŠéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva