Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Opravdu silný diesel existuje. Tento má 3300 koní a vejde se i do osobního auta
8.3.2018 | Petr Miler
Za „silný naftový motor” označí váš soused i jeho 90koňové TDI, skutečně silné diesely ale existují. Tento není jen silný, je to malé-velké monstrum.
Čtyřlitrový osmiválec TDI v Audi SQ7 TDI je jistě zajímavý stroj, však je to stále ten nejsilnější na světě. Tento titul ale platí jen pokud se bavíme o motorech, které jsou sériově vyráběné pro silniční osobní auta. Pakliže na toto omezení zanevřeme, nalezneme i podstatně silnější naftové stroje. A nemyslíme teď žádný z gigantických agregátů sloužících třeba v lodích, ale motor, který by se vešel i do většího osobního auta.
Jeden takový teď máme před sebou nyní. Je to 6,7l řadový šestiválec Cummins, který má blok frézovaný z jednoho kusu kovu. Cummins tady ale poskytl jen část použitých komponentů. O celé dílo se postarala firma Scheid Diesel a možnosti ani ne sedmilitrového R6 posunula do docela jiných mezí.
Frézovaný a nikoliv litý blok je tu kvůli ohromnému plnicímu tlaku turbodmychadel. Maximum je prý 140 psi, což odpovídá 9,65 baru. To je mnohonásobek toho, s čím se setkáváme v běžných osobních autech a jde o hodnotu, kterou nevídáme ani v motorsportu. Však tak obrovský tlak neměla ani turba v motorech Formule 1, kdy nebyl tlak nijak omezen.
Hodnota výkonu vypadá podle toho - motor prý zvládne 3 200 až 3 300 koní. Maximum točivého momentu bohužel neznáme, ale odhad k osmi, devíti tisícům newtonmetrů by nemusel mířit úplně vedle. Pochopitelně to není motor pro běžný silniční automobil, výfukový systém tu má formu krátké trubky za turbínou turbodmychadla.
K čemu tedy slouží? Scheid Diesel tyto motory vyrábí pro závody traktorů ve třídě Pro Stock. Pokud si říkáte, co je to za nesmysl, podívejte se na video níže - prostě traktory se zátěží akcelerují na určité dráze na čas podobně jako běžnější auta sprintují na 400 metrů. A přemýšlíte-li, jestli se tahle věc vejde do vaší 320d, tak možná ano, s úpravami, ale bude to chtít hodně slušný rozpočet - takový 3300koňový diesel stojí okolo 38 tisíc dolarů, tedy asi 969 tisíc korun...









Tenhle motor dává až 3 300 koní
Kdyby vás zajímalo, co to jsou závody traktorů Pro Stock...
Zdroj: Scheid Diesel
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 37 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
