Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí
13.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Hmotnost lze snižovat lecjak. GM hodlá ve větší míře používat nejen drahé, ale i chytré materiály - pionýrem se stala nová C7.
Koncern General Motor se před měsícem, při představení sedmé generace Chevroletu Corvette C7, rozhodně neměl za co stydět. Jeho sportovní vlajková loď je postavena převážně z hliníku a karbonu, již v základním provedení nabízí V8 s výkonem přes 450 koní a svým vzhledem by se dost možná neztratila ani na parkovišti v italském Maranellu.
Přestože původní tisková zpráva GM o C7 byla poměrně obsáhlá, všechny podrobnosti zveřejněny nebyly. Pořád postrádáme kupříkladu přesně změřený čas akcelerace na stovku („0 - 60 mil/h pod 4 s“), hmotnost („pod 1 360 kg“) nebo nejvyšší rychlost. Nepochybujeme, že se jistě brzy dočkáme, ještě předtím nám však automobilka chtěla ukázat něco jiného. Pochlubila se aplikací „chytrých“ materiálů. Přesněji tedy použitím drátu vyrobeného ze slitiny s tvarovou pamětí a měnící svou délku výrazněji než při běžné dilataci materiálů.
Konstruktéři se pokoušeli vyřešit problém s přetlakem v kabině vznikajícím při zavírání poměrně rozměrného víka zavazadlového prostoru. U minulé generace (což nám možná některý z majitelů potvrdí) byl prý odpor natolik citelný, že vyžadoval použití značné síly, jinak se kufr nepodařilo zavřít napoprvé.
Tohle nově řeší něco jako odvětrávací štěrbina, která ale neměla zůstávat otevřená permanentně. Montovat k ovládání lamel servomotor přišlo konstruktérům jako nesmysl, už proto, že nízká hmotnost měla prioritu. Vymysleli proto levnější a lehčí systém (prý o půl kilogramu) řízený zmiňovanou slitinou. Otevřením víka zavazadelníku se aktivuje elektrický obvod a odporové teplo změnou délky drátu otevře odvětrávání. Zavřením víka se okruh odpojí a vychladnutí vrátí lamely opět do původní polohy.
Jaká je spolehlivost daného zařízení, General Motors neuvádí, inženýři však patrně problémy při zkouškách nezaznamenali, protože Američané hodlají nasazení materiálů s tvarovou pamětí rozšířit u přibližně dvou stovek pohyblivých součástek v automobilu. Důvod je nasnadě - dále snižovat hmotnost svých aut.







Mimochodem, jednomu z testovacích pilotů GM se „podařilo” nabourat novou C7 ještě dlouho před uvedením na trh. Materiály s tvarovou pamětí zůstaly evidentně vyhrazeny jen řešení zavírání zavazadelníku, levému boku tohoto auta budou muset jeho tvary připomenout na dílně...
Zdroj: Motorauthority, Foto: Digital Corvettes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
včeraNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejnovější články
Drahé německé značky pláčou, náhlý krok Číňanů je tvrdě zasáhl ve chvíli, kdy to nejmíň potřebují
před 2 hodinamiItalové začali používat nový typ radaru. Zaznamená i přestupky, na které byla dosud technika krátká
před 4 hodinamiMercedes dál střílí naslepo, i po všech přehmatech a strojených obratech sází na stejně slabou kartu
před 5 hodinamiBugatti začalo prodávat hodinky s „šestnáctiválcem”, s největší pravděpodobností stojí víc než váš dům
před 7 hodinamiKia na Slovensku uspořádala pohřeb miláčka Čechů, který obstarává přes polovinu jejích prodejů, náhradu nemá
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 08.23. 13:00 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.23. 08:08 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 08.22. 14:21 - pavproch
- Onboard videa 08.22. 13:43 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch