Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Číňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
24.4.2025 | Petr Miler
Když někdo v Evropě horuje za opuštění spalovacích motorů, tím spíš pak těch větších, nezřídka argumentuje tím, že takovým směrem míří vývoj pod taktovkou Číňanů. Ti ale zatím roky pracují na tom, aby takové motory měli též. A teď už je mají.
Některým to bude znít jako pohádka, ale ještě před 21 roky se dal osmiválcový motor koupit i do Volkswagenu Passat, dnes už jej nekoupíte téměř do ničeho. Passat už se dávno nenabízí ani s šestiválcem a osmiválce později pozbyly i prestižnější modely jako BMW 3 (do 2013), Audi A4 (do 2015) i Mercedes třídy C (do 2021). Poslední zmiňovaný vůz dnes už dokonce též nemá k dispozici ani šestiválce a jeho čtyřválcová hybridní současnost je víc než tristní.
Motory V8 jsou zkrátka na ústupu, a to nejen ve prospěch downsizingu, ale také elektrifikace. Když se někoho, kdo pro tento trend hoří, zeptáte, jaký to má smysl, když zájem o tyto motory nikdy nikam nezmizel a automobilky by byly schopny je dnes vyrábět v efektivnější podobě než kdykoli dřív, dost často je vám řečeno: Čína. Číňany velké motory nezajímají, stačí jim čtyřválce, navíc tam díky specifické kombinaci okolností frčí elektromobily, takže nač se zdržovat nějakými zbytnými osmiválci, no ne?
No, ne. A je pikantní, že nejhmatatelnější důkaz krátkozrakosti jejich vybíjení přichází právě z Číny a tam aktuálně konaného autosalonu v Šanghaji.
Výše zmíněné je možná pravdou, i sami Číňané ale chápou, že všechny ryby neulovíte na stejnou návnadu. Je to pestrost, nikoli jednolitost nabídky, co vám zajistí úspěch na trhu, a tak přesně touto cestou jdou. Zatímco evropské značky vám jedna za druhou tvrdí, že vám brzy neprodají nic jiného než elektromobil, Číňané tyto vozy nabízí též, navíc za zlomek ceny. A k tomu přidávají range extendery, plug-in hybridy, hybridy i klasické spalovací pohony. Chybí už snad jen (byť ani těm se zcela nevyhýbají), aby pochopili kouzlo dieselových motorů a můžeme pomalu začít oprašovat cédéčka Yo Yo Bandu - zatímco Evropanům zbude v rukou Pičín, Kozomín a Řitka, u Číňanů to bude skvěle složená kytka široké palety pohonných jednotek schopných uspokojit kohokoli.
A byť to říkáme s humorem, neberte to na lehkou váhu - zatímco Evropané se baví střelbou do vlastních řad, Číňané pracují. Nejnověji tak koncern Great Wall Motors, kdysi vysmívaný strůjce rozpadajících se aut značky Great Wall, nyní respektovaný majitel značek jako Haval nebo Tank, představil svůj zbrusu nový, kompletně vlastní motor 4,0 V8 turbo pro osobní auta. Technici firmy jej prý vyvíjeli spolu s dalšími jednotkami používajícími stejné modulární komponenty 10 let, takže Číňané prostě jdou za svým a nenechají toho, dokud neuspějí.
Teď mají hotovo a plánují s ním vybavit přinejmenším SUV a pick-upy výše zmíněných značek Hlavním cílovým trhem pochopitelně není Evropa, ale oblasti jako Střední východ, Austrálie, Afrika nebo Rusko. Tam by evropské automobilky rády bodovaly dál, ale jak to dokážou, když přepřahají na pohony, o které je téměř nikdo ze zákazníků nežádal?
O novém motoru toho zatím víme jen velmi málo, jisté je pouze tolik, že to je ryzí „spalovák” bez jakékoli hybridní asistence, je přeplňovaný s pomocí turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a pevně spojený s automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Přesné specifikace neznáme, výkon ale překročí 400 koní a točivý moment 600 Nm.
To bude motůrek, na kterém si spousta lidí prostě potrpí, co jim nabídnou prestižní evropské značky? Brzy nic, pokud zásadně nezmění kurs. Číňané budou mít tohle a budou to mít dlouho, protože to právě dokončili a určitě se motoru V8 nevzdají, dokud se jim nezaplatí jeho desetiletý vývoj.
Čína takhle bude mít stále více všechno a Evropa stále více nic. A kdo za to může? Evropa v řadě ohledů pořád nemá konkurenci, nemusí pro ni existovat žádná čínská hrozba, pokud sama nebude chtít. Jenže ona chce, soustavně se střílíme do vlastních nohou, až jednou padneme. A pro co vlastně? Aby si lidé, kteří kupují motory V8, tyto jednotky stejně koupili, akorát od někoho jiného, kdo jim je dál nabídne? To dává ohromný smysl, ohromný...




Nový motor 4,0 V8 od GWM je realitou. A je určen pro osobní auta. Co na to Evropa? Tady se s podobnými jednotkami leda končí ve jménu neuchopitelného vyššího dobra. Foto: Great Wall Motors
Zdroj: Great Wall Motors
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 9 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 11 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva