Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Číňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
24.4.2025 | Petr Miler
Když někdo v Evropě horuje za opuštění spalovacích motorů, tím spíš pak těch větších, nezřídka argumentuje tím, že takovým směrem míří vývoj pod taktovkou Číňanů. Ti ale zatím roky pracují na tom, aby takové motory měli též. A teď už je mají.
Některým to bude znít jako pohádka, ale ještě před 21 roky se dal osmiválcový motor koupit i do Volkswagenu Passat, dnes už jej nekoupíte téměř do ničeho. Passat už se dávno nenabízí ani s šestiválcem a osmiválce později pozbyly i prestižnější modely jako BMW 3 (do 2013), Audi A4 (do 2015) i Mercedes třídy C (do 2021). Poslední zmiňovaný vůz dnes už dokonce též nemá k dispozici ani šestiválce a jeho čtyřválcová hybridní současnost je víc než tristní.
Motory V8 jsou zkrátka na ústupu, a to nejen ve prospěch downsizingu, ale také elektrifikace. Když se někoho, kdo pro tento trend hoří, zeptáte, jaký to má smysl, když zájem o tyto motory nikdy nikam nezmizel a automobilky by byly schopny je dnes vyrábět v efektivnější podobě než kdykoli dřív, dost často je vám řečeno: Čína. Číňany velké motory nezajímají, stačí jim čtyřválce, navíc tam díky specifické kombinaci okolností frčí elektromobily, takže nač se zdržovat nějakými zbytnými osmiválci, no ne?
No, ne. A je pikantní, že nejhmatatelnější důkaz krátkozrakosti jejich vybíjení přichází právě z Číny a tam aktuálně konaného autosalonu v Šanghaji.
Výše zmíněné je možná pravdou, i sami Číňané ale chápou, že všechny ryby neulovíte na stejnou návnadu. Je to pestrost, nikoli jednolitost nabídky, co vám zajistí úspěch na trhu, a tak přesně touto cestou jdou. Zatímco evropské značky vám jedna za druhou tvrdí, že vám brzy neprodají nic jiného než elektromobil, Číňané tyto vozy nabízí též, navíc za zlomek ceny. A k tomu přidávají range extendery, plug-in hybridy, hybridy i klasické spalovací pohony. Chybí už snad jen (byť ani těm se zcela nevyhýbají), aby pochopili kouzlo dieselových motorů a můžeme pomalu začít oprašovat cédéčka Yo Yo Bandu - zatímco Evropanům zbude v rukou Pičín, Kozomín a Řitka, u Číňanů to bude skvěle složená kytka široké palety pohonných jednotek schopných uspokojit kohokoli.
A byť to říkáme s humorem, neberte to na lehkou váhu - zatímco Evropané se baví střelbou do vlastních řad, Číňané pracují. Nejnověji tak koncern Great Wall Motors, kdysi vysmívaný strůjce rozpadajících se aut značky Great Wall, nyní respektovaný majitel značek jako Haval nebo Tank, představil svůj zbrusu nový, kompletně vlastní motor 4,0 V8 turbo pro osobní auta. Technici firmy jej prý vyvíjeli spolu s dalšími jednotkami používajícími stejné modulární komponenty 10 let, takže Číňané prostě jdou za svým a nenechají toho, dokud neuspějí.
Teď mají hotovo a plánují s ním vybavit přinejmenším SUV a pick-upy výše zmíněných značek Hlavním cílovým trhem pochopitelně není Evropa, ale oblasti jako Střední východ, Austrálie, Afrika nebo Rusko. Tam by evropské automobilky rády bodovaly dál, ale jak to dokážou, když přepřahají na pohony, o které je téměř nikdo ze zákazníků nežádal?
O novém motoru toho zatím víme jen velmi málo, jisté je pouze tolik, že to je ryzí „spalovák” bez jakékoli hybridní asistence, je přeplňovaný s pomocí turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a pevně spojený s automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Přesné specifikace neznáme, výkon ale překročí 400 koní a točivý moment 600 Nm.
To bude motůrek, na kterém si spousta lidí prostě potrpí, co jim nabídnou prestižní evropské značky? Brzy nic, pokud zásadně nezmění kurs. Číňané budou mít tohle a budou to mít dlouho, protože to právě dokončili a určitě se motoru V8 nevzdají, dokud se jim nezaplatí jeho desetiletý vývoj.
Čína takhle bude mít stále více všechno a Evropa stále více nic. A kdo za to může? Evropa v řadě ohledů pořád nemá konkurenci, nemusí pro ni existovat žádná čínská hrozba, pokud sama nebude chtít. Jenže ona chce, soustavně se střílíme do vlastních nohou, až jednou padneme. A pro co vlastně? Aby si lidé, kteří kupují motory V8, tyto jednotky stejně koupili, akorát od někoho jiného, kdo jim je dál nabídne? To dává ohromný smysl, ohromný...




Nový motor 4,0 V8 od GWM je realitou. A je určen pro osobní auta. Co na to Evropa? Tady se s podobnými jednotkami leda končí ve jménu neuchopitelného vyššího dobra. Foto: Great Wall Motors
Zdroj: Great Wall Motors
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města včera 17:45
- PP získal Antonio Torres, 25. Svoboda, 29. Novotný včera 16:42
- PP pro Ducati před MV Agustou, 22. Vostatek včera 16:24
- Superbiky v Misanu: Toprak a Bulega včera 16:02
- Test v Barceloně: Opět A. Espargaro 12.6.2025
Nejnovější články
Finové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraJaponci začali prodávat prťavé laciné auto pro jednoho. Je tak malé, že ho můžete naložit do normální dodávky
včeraProdeje prvního elektrického Rolls-Roycu se propadají o 60 procent z roku na rok, majitelé během hrstky kilometrů tratí miliony
včeraFiat našel využití pro svou upadající slavnou značku, začal prodávat lidové Maserati. Za jeho cenu je to terno
včeraMansory není nic svaté, svými úpravami zprznilo i největší současný propadák Mercedesu
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 06.14. 05:08 - Fielaposa
- Vačka palivového čerpadla 06.14. 05:05 - Tenoiaten
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.13. 18:48 - Brus
- Policejní kontroly a měření 06.13. 18:29 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 06.13. 15:25 - řidičBOB
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch