Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak

O návratu pozoruhodného rotačního motoru do sériových aut se mluvilo a snilo celou dekádu. Teď je na světě jeho nová iterace, která sice neroztáčí kola a nepohání ani „ten správný” vůz, přesto dokáže ohromit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak

20.2.2023 | Petr Prokopec

Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak

/

Foto: Mazda

O návratu pozoruhodného rotačního motoru do sériových aut se mluvilo a snilo celou dekádu. Teď je na světě jeho nová iterace, která sice neroztáčí kola a nepohání ani „ten správný” vůz, přesto dokáže ohromit.

Od premiéry Wankel-elektrické Mazdy MX-30 R-EV uplynul již měsíc. Česká cena zatím zveřejněna nebyla, v Německu však již zákazníci tápat nemusí. Pokud totiž o 4,4metrové SUV mají zájem, musí si připravit stejných 35 990 Eur (cca 853 000 Kč), na jaké vychází provedení osazené pouze elektrickým ústrojím. Pokud daná strategie bude dodržena také u nás, pak za návrat rotačního motoru dáte přinejmenším 930 500 Kč. To jsou již na konkurenci Škody Karoq poměrně velké peníze, pročež je otázkou, kolik lidí vlastně nakonec sáhne do šrajtofle.

Je totiž třeba dodat, že jakkoli se za návrat rotačního motoru poslední dekádu modlil kdekdo, MX-30 R-EV rozhodně nepotěší žádného z majitelů RX-7 či RX-8. V případě těchto sportovních aut totiž Wankel přímo roztáčel kola, činil tak ovšem poněkud neefektivním způsobem. A jelikož politici spalovacím autům pozvolna přistříhávají křidélka po celém světě, nemohlo již druhé zmíněné kupé po roce 2012 pokračovat ve výrobě. A právě proto se Mazda rozhodla, že v případě novinky použije rotační agregát k tomu, k čemu se nejlépe hodí.

Za optimálních podmínek totiž Wankel zvládá generovat velké množství energie. Přesně toho Japonci využili, načež motor není spojen s poháněnou přední nápravou. Místo toho jen produkuje energii pro elektrickou jednotku. Aby jí nicméně bylo dostatek, musela automobilka vůči minulosti přistoupit k mnoha inovacím. Jednou z nich je přímé vstřikování benzinu, jenž nahrazuje dříve užívané portované. Dle výrobce totiž v minulosti kvůli tvaru spalovací komory nedocházelo k prohoření veškerého paliva. Díky tomu RX-8 zvládala i chrlit oheň.

Jakkoli tento efekt ocení všichni milovníci spalovacích aut třeba na tuningovém srazu, takový Brusel z něj má neskutečné osypky. S přímým vstřikováním proto dochází na spálení veškerého paliva, přičemž Mazda efektivitu ústrojí umocnila rovněž tak, že zavedla do hry také recirkulaci výfukových plynů. O 25 procent (na 2,5 milimetru) narostla také tloušťka vrcholových těsnících lišt, což pro změnu umocnilo odolnost vůči opotřebení. Kromě nízké efektivity je totiž Wankel znám také svou vyšší poruchovostí.

Za skutečný „game changer“ nicméně můžeme považovat integraci variabilního časování ventilů, byť rotační motor vlastně žádné nemá. Mazda proto musela poněkud improvizovat a hnací ústrojí obohatila o elektromotor, který Wankelu asistuje. Dokáže totiž prodloužit či naopak zkrátit otáčky hřídele, která otáčí jediným rotorem, ovšem zejména při sací fázi. Pohonná jednotka tak má nepravidelný chod, jenž by třeba v případě RX-8 vyústil v podivné kmitání. U MX-30 R-EV to však nevadí, jelikož motor neroztáčí kola.

Po technické stránce je tedy navrátivší se Wankel novým malým divem světa, technickým zázrakem svého druhu, ovšem jak jsme zmínili, klientelu lačnící po sportovní dynamice již oslovit nezvládá. Jak koneckonců vyplývá z veškerého popisu, Mazda se zaměřila především na onu efektivitu, jenž nakonec přispívá k poklesu emisí na pouhých 21 gramů na kilometr. Stovku přitom vůz disponující 170 elektrickými koňmi zvládá za 9,1 sekundy, nejvyšší rychlost pak byla omezena na 140 km/h. Stojí to opravdu za necelý milion korun? To už necháme na vás.


Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak - 1 - Mazda MX-30 R-EV 2023 prvni sada 18Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak - 2 - Mazda MX-30 R-EV 2023 prvni sada 19Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak - 3 - Mazda MX-30 R-EV 2023 prvni sada 20Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak - 4 - Mazda MX-30 R-EV 2023 prvni sada 21Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak - 5 - Mazda MX-30 R-EV 2023 prvni sada 22Expert vysvětlil, co vše se muselo udělat, aby se na trh vrátil převratný Wankelův motor, je to malý zázrak - 6 - Mazda MX-30 R-EV 2023 prvni sada 23
Rotační motor se sice znovu vrátil do výroby, ovšem pouze jako součást elektrického ústrojí, kdy má na starosti výrobu elektřiny. Je proto vskutku otázkou, jaké budou prodeje. Foto: Mazda

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše