Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Expert vysvětlil fungování triku Mercedesu, kterým využil mezeru v pravidlech F1
27.2.2020 | Petr Prokopec
Už je jasné, že je v souladu s aktuálními pravidly, stejně jako to, že FIA se nelíbí, neboť pro příští rok už ho zakázala. Jak přesně funguje? To vysvětlil expert na techniku ef-jedniček zvaný Chain Bear.
Minulý týden se letos vůbec poprvé rozezvučely motory Formule 1, neboť v Barceloně odstartovaly předsezónní testy. Rybník už v tu chvíli všem vypálil Mercedes, který na ně dorazil s monopostem osazeným systémem DAS (Dual Axis Steering). Ten umožňuje jezdci, aby přitažením či naopak odtlačením volantu ovládal odklon a sbíhavost předních kol. Je velmi pravděpodobné, že tato úprava stříbrným šípům zajistí dominanci prakticky na jakémkoliv okruhu. To se týká i Rakouska či Mexika, tedy míst, která jim dosud nevyhovovala.
Abychom lépe pochopili, proč DAS dává Mercedesu náskok před ostatními, je třeba si vysvětlit, co dělá. K tomu využijeme přiložené grafiky a komentáře člověka, který si na Youtube říká Chain Bear a platí za experta na techniku Formule 1.
Jak už jsme zmínili, smyslem změny nastavení je úprava geometrie předních kol, neboť každý z jízdních režimů vyžaduje trochu něco jiného. Na rovinkách je ideální, aby roviny kol byly paralelní s podélnou osou monopostu. To minimalizuje tření pneumatik a tím i jejich opotřebení, skvělá je rovněž přilnavost a vozy tak mohou dosahovat maximálních rychlostí při zachování dobré manévrovatelnosti. Auto by ale při tomto nastavení bylo v zatáčkách velmi nekonkurenceschopné.
V nich je výhodnější mít kola nastavena sbíhavě nebo naopak rozbíhavě. První varianta je výhodná na rychlých tratích, jako je třeba Imola. Druhá pak favorizuje technické okruhy s ostrými zatáčkami. Týmy tak byly dodnes odkázány na hledání kompromisu, který se liší podle charakteru okruhu.
V případě Mercedesu si nyní jezdec během jízdy může přitažením či odtlačením volantu měnit právě sbíhavost kol. Je to tedy pomalu totéž, jako kdyby třícípá hvězda během jednoho kola užívala dva nebo tři vozy, kdy jeden je nastaven ideálně pro pomalé zatáčky, druhý pro rychlé zatáčky a třetí pro rovinky. To jeho monoposty staví o notný kus nad všechny ostatní a alespoň teoreticky je odsuzuje do role statistů.
Už je také jasné, co na to říkají pravidla - Mercedes i FIA říkají, že systém je plně legální. Nicméně k dispozici jej bude mít třícípá hvězda nanejvýš letos, neboť od příštího roku změny nastavení geometrie kol podobným způsobem nebudou možné.
Přesto je možné, že před závodem v Austrálii budou ze strany ostatních týmů podány protesty. Nejhlasitější je aktuálně Red Bull, dle kterého nedochází jen ke změně odklonu kol, ale souběžně s tím se mění i světlá výška. A to by již naplňovalo definici aktivního zavěšení, které je zakázáno. Technický delegát FIA Jo Bauer nicméně stojí za Mercedesem.
Jak se tedy zdá, stříbrné šípy do prvních závodů skutečně vyrazí jako jediné s novým unikátním systémem, neboť i Ferrari přiznalo, že dříve než v polovině sezóny na DAS nebude mít odpověď. Zda to třícípé hvězdě skutečně umožní ukázat zbytku pole záda hned na startu, je ovšem otázkou. Někteří konkurenti tvrdí, že jeho výhody nejsou tak velké, jak se zdá.




Mercedes letos ve Formuli 1 díky systému DAS v podstatě nasadí dva vozy v jednom, měl by díky němu opět kralovat
Zdroj: Chain Bear@Youtube
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejčtenější články
Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva