Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Expert vysvětlil fungování triku Mercedesu, kterým využil mezeru v pravidlech F1
27.2.2020 | Petr Prokopec
Už je jasné, že je v souladu s aktuálními pravidly, stejně jako to, že FIA se nelíbí, neboť pro příští rok už ho zakázala. Jak přesně funguje? To vysvětlil expert na techniku ef-jedniček zvaný Chain Bear.
Minulý týden se letos vůbec poprvé rozezvučely motory Formule 1, neboť v Barceloně odstartovaly předsezónní testy. Rybník už v tu chvíli všem vypálil Mercedes, který na ně dorazil s monopostem osazeným systémem DAS (Dual Axis Steering). Ten umožňuje jezdci, aby přitažením či naopak odtlačením volantu ovládal odklon a sbíhavost předních kol. Je velmi pravděpodobné, že tato úprava stříbrným šípům zajistí dominanci prakticky na jakémkoliv okruhu. To se týká i Rakouska či Mexika, tedy míst, která jim dosud nevyhovovala.
Abychom lépe pochopili, proč DAS dává Mercedesu náskok před ostatními, je třeba si vysvětlit, co dělá. K tomu využijeme přiložené grafiky a komentáře člověka, který si na Youtube říká Chain Bear a platí za experta na techniku Formule 1.
Jak už jsme zmínili, smyslem změny nastavení je úprava geometrie předních kol, neboť každý z jízdních režimů vyžaduje trochu něco jiného. Na rovinkách je ideální, aby roviny kol byly paralelní s podélnou osou monopostu. To minimalizuje tření pneumatik a tím i jejich opotřebení, skvělá je rovněž přilnavost a vozy tak mohou dosahovat maximálních rychlostí při zachování dobré manévrovatelnosti. Auto by ale při tomto nastavení bylo v zatáčkách velmi nekonkurenceschopné.
V nich je výhodnější mít kola nastavena sbíhavě nebo naopak rozbíhavě. První varianta je výhodná na rychlých tratích, jako je třeba Imola. Druhá pak favorizuje technické okruhy s ostrými zatáčkami. Týmy tak byly dodnes odkázány na hledání kompromisu, který se liší podle charakteru okruhu.
V případě Mercedesu si nyní jezdec během jízdy může přitažením či odtlačením volantu měnit právě sbíhavost kol. Je to tedy pomalu totéž, jako kdyby třícípá hvězda během jednoho kola užívala dva nebo tři vozy, kdy jeden je nastaven ideálně pro pomalé zatáčky, druhý pro rychlé zatáčky a třetí pro rovinky. To jeho monoposty staví o notný kus nad všechny ostatní a alespoň teoreticky je odsuzuje do role statistů.
Už je také jasné, co na to říkají pravidla - Mercedes i FIA říkají, že systém je plně legální. Nicméně k dispozici jej bude mít třícípá hvězda nanejvýš letos, neboť od příštího roku změny nastavení geometrie kol podobným způsobem nebudou možné.
Přesto je možné, že před závodem v Austrálii budou ze strany ostatních týmů podány protesty. Nejhlasitější je aktuálně Red Bull, dle kterého nedochází jen ke změně odklonu kol, ale souběžně s tím se mění i světlá výška. A to by již naplňovalo definici aktivního zavěšení, které je zakázáno. Technický delegát FIA Jo Bauer nicméně stojí za Mercedesem.
Jak se tedy zdá, stříbrné šípy do prvních závodů skutečně vyrazí jako jediné s novým unikátním systémem, neboť i Ferrari přiznalo, že dříve než v polovině sezóny na DAS nebude mít odpověď. Zda to třícípé hvězdě skutečně umožní ukázat zbytku pole záda hned na startu, je ovšem otázkou. Někteří konkurenti tvrdí, že jeho výhody nejsou tak velké, jak se zdá.
Mercedes letos ve Formuli 1 díky systému DAS v podstatě nasadí dva vozy v jednom, měl by díky němu opět kralovat
Zdroj: Chain Bear@Youtube
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva