Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Experti dokázali přelstít i nový bezklíčový systém Tesly laciným „udělátkem”, auto lze ukrást zcela nepozorovaně
2.6.2024 | Petr Prokopec
Že rádiový signál modulu bezklíčového vstupu a startu lze snadno zneužít, se ví už delší dobu. Řešením měla být nová generace čipů měřících vzdálenost od vozu, jenže ani ty už zjevně nejsou zárukou úspěchu.
Před čtyřmi lety ADAC rozvířil beztak neklidné vody automobilového světa šokujícím testem. Experti z německého autoklubu tehdy otestovali 360 aut různých výrobců, které byly vyrobeny od roku 2014 do roku 2020. Cílem bylo ukázat, že bezklíčové zamykání a startování není ani náhodou bezpečným systémem. To se naneštěstí potvrdilo, neboť odolat útoku s pomocí primitivního prodlužovače signálu klíče, který si může skoro každý poskládat z dílů dostupných v e-shopech, zvládlo pouhých šest aut. Jedním z nich byl i Volkswagen Golf osmé generace, který jako první mainstreamový model dostal do vínku technologii UWB (Ultra Wide Band), která zvládá změřit vzdálenost elektronického klíče od vozidla.
Díky tomu onen zesilovač radiového signálu, který dnes zloději s oblibou používají, nezafungoval. Golf se tak nepodařilo nejen nastartovat, ale ani otevřít. Zdálo se tedy, že UWB je konečně náplastí na dlouhodobý palčivý problém, i proto technologii ještě v onom roce 2020 začala u svého portfolia používat také Škoda. Všechny předchozí vozy značky, tedy Fabia, Octavia, Rapid, Superb, Karoq a Kodiaq, totiž při testu propadly, neboť experti s nimi zvládli také odjet. Jen u koncernových aut ovšem UWB pochopitelně nezůstalo.
Novou generací čipů totiž Tesla osadila také faceliftovaný Model 3. Logicky se tedy čekalo, že zloději mají i u tohoto elektromobilu smůlu. Jenže čínská společnost GoGoByte sídlící v Pekingu, která se specializuje na kyberbezpečnost, dokázala UWB Tesly prolomit, jak informuje Wired. Stalo se tak pořád s pomocí laciného, jen trochu jinak (pochopitelně neupřesněným způsobem) koncipovaného „udělátka”, které zřejmě dokáže přenášet fingovat i informaci o vzdálenosti klíče od auta. Přitom stačilo, aby se zloděj s jednou částí zařízení nacházel do vzdálenosti 5 metrů od majitele auta s klíčem v kapse či jakéhokoli jiného místa, kde je klíč odložen. To je velmi komfortní vzdálenost, samotný vůz může být pochopitelně zaparkován úplně jinde.
„Je to varování pro širokou veřejnost. Jednoduše řečeno to znamená, že vám mohou odcizit vozidlo, i když máte Ultra Wide Band,“ říká zakladatel společnosti Jun Li. Ten má ale v americkou automobilku důvěru a předpokládá, že dané pochybení v brzké budoucnosti napraví. „Myslím, že Tesla je schopna problém vyřešit, protože instalován má ten správný hardware. Stejně tak si ale myslím, že než bude dostupná bezpečná verze, veřejnost by měla být informována,“ dodal
Aktuálním řešením pak dle zakladatele GoGoByte je aktivace funkce PIN to Drive. Řidič tedy vždy musí zadat čtyřmístný kód, aby se vůz začal pohybovat. Tím sice zloděje nezastaví před nelegálním vstupem, ovšem alespoň není daný vůz ukraden. Li dodává, že Tesla není jediná, u které se povedlo UWB prolomit. Čínští experti se totiž dostali i do vozů dalších dvou značek, jejich názvy však i kvůli dalšímu dojednávanému postupu zatím nezveřejnili.



Faceliftovaný Model 3 sice dostal technologii UWB, ovšem i tu lze dle čínských expertů prolomit a auto odcizit. Automobilka však má ve voze instalovaný hardware, který by ji měl umožnit ochranu s novým software zlepšit. Foto: Tesla
Zdroj: Wired
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 3 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Prodeje Jaguarů v Evropě se propadly téměř na nulu, z Česka se ale v tomto prostředí stává hotové království divokých koček
28.5.2025Francouzům asi přeskočilo, další novinkou Alpine je otylá absurdita s hmotností nejmíň 2,1 tuny
28.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Automobilka chtěla během pár let přejít jen na elektromobily. Teď investuje 19,5 miliardy, aby od roku 2027 vyráběla nové motory V8
28.5.2025Mercedes léta cpe do upadající třídy C nedůstojné motory 1,5 a chce za ně velké peníze. Teď s tím končí, ale možná ne u nás
28.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva