Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena

Už není pochyb o tom, že nová špička nabídky italského Ferrari a nástupce modelu Enzo v jednom bude hybrid. A víme, jak bude fungovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena

23.4.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už není pochyb o tom, že nová špička nabídky italského Ferrari a nástupce modelu Enzo v jednom bude hybrid. A víme, jak bude fungovat.

Hybridní systém HY-KERS od Ferrari jsme nedávno zmiňovali v souvislosti s fámou o jeho konstrukci údajně založené na mechanickém setrvačníku, což byl - jak jsme si řekli - naprostý nesmysl. Podobně jako drtivá většina hybridních technologií v sériových vozech bude i ta v maranellských strojích založena na akumulátorech a elektromotoru. Už o tom nemůže být pochyb, neboť Ferrari právě toto řešení představí ve svém nejnovějším provedení na pekingském autosalonu - samotné, bez auta, ale s jasným úmyslem použít jej v tom nejlepším, co bude nabízet.

Vývoj jakési druhé generace HY-KERSu trval přibližně dva roky, přičemž Ferrari tvrdí, že se jeho konstruktérům podařilo významně zvýšit jeho účinnost a naopak redukovat hmotnost a velikost. Výsledkem je hardware, který se přiblížil k původně stanovenému cíli dosáhnout výkon jednoho kilowattu, tedy 1,36 koňské síly na jeden kilogram systémem přidané hmotnosti.

Přesnou hodnotu navýšení výkonu neznáme, ale podle uvedeného klíče by hybridní technika zahrnující baterky, řídicí moduly a elektromotor o celkové hmotnosti třeba 100 kg dodala 136 koní. Ferrari se již netají tím, že HY-KERS bude spojen s uprostřed umístěným vidlicovým dvanáctiválcem (patrně 6,3 l z F12 Berlinetty s navýšeným výkonem) v nástupci modelu Enzo.

O koordinaci přenosu síly obou motorů se postará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Podle našich informací by ovšem ve voze, někde v přední části měl být uložen druhý elektromotor starající se výlučně o napájení pomocných agregátů. Oba elektromotory budou napojeny na jednu sadu baterek.

První prototyp systému HY-KERS v sériovém voze byl představen na ženevském autosalonu v roce 2010 v modelu 599, finální podoba se představuje nyní. Skutečné aplikace v produkčním automobilu bychom se mohli dočkat ještě před koncem roku. Ferrari tvrdí, že vůz vybavený hybridní technikou a V12 bude mít o deset procent vyšší výkon a o čtyřicet procent nižší emise ve srovnání se stejným autem bez ní. Je ale zjevné, že toto řešení nemá reálně šanci efektivitu fungování vozu ovlivnit až takovým způsobem a tohoto výsledku bude dosaženo podobně jako spotřeby 1,2 litru u Opelu Ampera.

Elektromotor HY-KERSu samozřejmě bude při zpomalování nebo brzdění pracovat jako generátor napětí a dobíjet baterky. S motorem bude spojen skrze jednu ze spojek převodovky, což má umožnit průběžnou a okamžitou dodávku výkonu společně s motorem V12. O řízení se má podle Ferrari postarat procesor ne nepodobný řídicí jednotce z F1.

Dobrá, nebo špatná zpráva? Posuďte sami.


Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 1 - Ferrari HY-KERS 2012 01Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 2 - Ferrari HY-KERS 2012 02Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 3 - Ferrari HY-KERS 2012 03Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 4 - Ferrari HY-KERS 2012 04
Ferrari uvádí, že vývoj a testování hybridní techniky pro sériové modely trval dva roky, 599 HY-KERS představené již na začátku roku 2010 ale musel být stavěn poněkud déle než týden před ženevskou premiérou

Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 5 - Ferrari 599 Hy-Kers 01Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 6 - Ferrari 599 Hy-Kers 02Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 7 - Ferrari 599 Hy-Kers 03Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 8 - Ferrari 599 Hy-Kers 04Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 9 - Ferrari 599 Hy-Kers 05Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 10 - Ferrari 599 Hy-Kers 06Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 11 - Ferrari 599 Hy-Kers 07Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 12 - Ferrari 599 Hy-Kers 08Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena - 13 - Ferrari 599 Hy-Kers 09
Původní evoluce systému ze Ženevy 2010

Zdroj: Autocar

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.