Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení spalovacího motoru, může mu vdechnout nový život
před 4 hodinami | Petr Prokopec
Pokud ho má někdo dotáhnout do úspěšného konce, jsou to Italové z Maranella, kteří už mnohokrát dokázali, že patří mezi nejlepší motoráře světa. Nápad za ním stojící totiž není úplně nový, Honda a VW už to s ním marně zkoušeli. S dnešními technologiemi a materiály ale půjde rozdělanou práci dokončit.
O motorových pístech se moc často nezmiňujeme, jsou to takoví tišší pracanti, o kterých se příliš nemluví. Přesto jde o komponent, jehož pojetí a fungování je důvěrně známo a ani většina nadšenců na něj častěji nepomyslí. Pokud totiž pomineme rotační motory, pak se píst pohybuje nahoru a dolů, čímž přenáší sílu na klikovou hřídel a pomáhá měnit tepelnou energii na mechanickou.
Známý je ostatně také tvar pístů, bez ohledu na značku a model jsou totiž kulaté. O to překvapivěji může působit nové řešení Ferrari, které si Italové letos nechali patentovat. Upozorňují kolegové z Autoblogu, kteří správně vypichují, že automobilka z Maranella kvůli snaze o zachování spalovacích motorů koketuje s písty oválného tvaru. To není až tak radikální myšlenka, jak se na první pohled zdá, už dříve se jí totiž zabývala Honda a Volkswagen.
Oválné písty mají oproti těm kruhovým výhodu právě ve svém tvaru. Výrobci totiž s jejich pomocí mohou dosáhnout vyššího zdvihového objemu při zachování stejných rozměrů bloku motoru. To si zmíněný VW ověřil v praxi, jeho experimentální 2,3litrová jednotka byla totiž stejně dlouhá, široká i vysoká jako standardní 1,6litrový agregát. Díky tomu pochopitelně dokázala nabídnout vyšší výkon, aniž by pro něj bylo třeba dělat pod kapotou dodatečné místo.
To je v podstatě voda na mlýn Ferrari, neboť Italové si velmi zakládají na dvanáctiválcových atmosférických motorech. Nicméně se již dostali pomalu na jejich limit, třeba pod kapotou modelu 12cilindri dává 6,5litrový agregát 830 koní. O pár desítek kobyl se pak sice značka u extrémnější verze asi dostane, na nějaké stovky lze ale bez zvětšení objemu zapomenout. Jenže něco takového by samozřejmě vyžadovalo protažení motorového prostoru možná i na více než 2 metry.
Pokud by ovšem Italové použili oválné písty, mohou jít klidně i cestou zmenšování venkovních rozměrů svých aut. To logicky povede k jejich nižší hmotnosti, a tedy k celkově vyšší efektivitě. Navíc v závislosti na tom, jak Ferrari agregát vyvine, může dojít také ke snížení tření a zlepšení termální účinnosti. Oválné písty tak ve finále mohou klidně i vést ke spáse spalovacího ústrojí, neboť díky redukci místa pod kapotou nechávají dostatek prostoru i pro hybridní techniku.
Proč je tedy VW či Honda nepustily do sériové výroby, když jsou tak skvělé? Důvod začíná na „p“ a končí na „eníze“. Dříve totiž byl kulatý píst nejlevnější a nejjednodušší na výrobu. Při dnešních technologiích se ovšem výrobní náklady dají i u těch oválných srazit na přijatelnou úroveň, stejně jako se dá vyřešit jejich pomalu jediná slabina, a to je možné přehřívání částí pístu, které jsou více vzdálené od středu. Kdy a zda vůbec je ovšem Ferrari u svých aut nasadí, zatím nikdo neví.






Maranellští se zabývají oválnými písty, které se mohou stát spásou spalovacích motorů. Umožňují totiž větší objem i při menších rozměrech, než je tomu u pístů kulatých. Oproti nim lze navíc dosáhnout také nižšího tření či lepší termální účinnosti. Foto: European Patent Office, CC0 Public Domain
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 8 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 15:00
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
Nejnovější články
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení spalovacího motoru, může mu vdechnout nový život
před 4 hodinami
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
před 6 hodinami
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
před 7 hodinami
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 8 hodinami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- Rychlodotazy 12.16. 18:42 - pavproch
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
