Ford Glare-Free Highbeam jsou inteligentní světla pro masy, fungují jak u BMW

(+ video) Systém využívá kamery k detekci ostatních motoristů. Na základě dat pak upraví světelný paprsek až na vzdálenost 800 m.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ford Glare-Free Highbeam jsou inteligentní světla pro masy, fungují jak u BMW

22.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Ford Glare-Free Highbeam jsou inteligentní světla pro masy, fungují jak u BMW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Systém využívá kamery k detekci ostatních motoristů. Na základě dat pak upraví světelný paprsek až na vzdálenost 800 m.

Adaptivní světlomety upravující tvar i rozsah osvětlené plochy dnes nejsou ničím neobvyklým. Povětšinou je však najdete v nabídce prémiových automobilek, třeba v nové řadě 7 jako tzv. BMW Selective Beam, nikoliv v portfoliu mainstreamových výrobců. Nově ale můžete touto technikou osadit vybrané modely Fordu, přičemž systém adaptivních LEDek zvaný Glare-Free Highbeam využívá kamery uložené za čelním oknem k detekci protijedoucích či vpředu jedoucích vozidel (dokonce i jízdních kol). Ty údajně dokáže rozpoznat na vzdálenost až 800 metrů, přičemž následně upraví světelný tok tak, aby nedošlo k oslnění ostatních účastníků provozu.

Nová technologie spolupracuje s automatickým přepínáním dálkových světel i adaptivním svícením, které dokáže nastavit úhel a intenzitu paprsku na jeden ze sedmi režimů v závislosti na rychlosti, úhlu natočení volantu a vzdálenosti vepředu jedoucího vozidla. V potaz je brána dokonce i aktivace čelních stěračů. Studie přitom potvrdily, že automatická dálková světla jsou aktivována až desetkrát častěji než v případech, kdy mají jejich ovládání ve svých rukou řidiči. Tím má být samozřejmě zvýšena bezpečnost silničního provozu.

„Zeptejte se jakéhokoliv řidiče, jaký je nejprotivnější zlozvyk ostatních motoristů, a dříve nebo později zmíní ty, kteří nevypínají svá dálková světla,“ uvádí k tématu technik Fordu Michael Koherr. „Nová technologie Glare-Free Highbeam pomáhá maximalizovat využití dálkových světel a umožňuje řidičům vidět dále na silnici - bez toho, aby rozptýlili ostatní uživatele veřejných komunikací.“

„Zjistili jsme rovněž, že někteří řidiči jsou pro změnu natolik vystresováni tím, aby neoslnili ostatní motoristy, že dálková světla nezapínají vůbec,“ dodává Koherr. „Technologie Glare-Free Highbeam je tohoto napětí může zbavit a zároveň pomáhá jejich očím si rychleji navyknout na změnu světelných podmínek.“

Adaptivní LEDky jsou přitom pro Ford pouhým začátkem, neboť automobilka dále pracuje na nových technologiích, jež mají navýšit viditelnost na kruhových objezdech. Zároveň má být zvýšena viditelnost dopravních značek a pamatováno je také na chodce, cyklisty či velká zvířata - bez ohledu na to, zda jsou na silnici či mimo ni.

My pak jen dodáme, že tento systém je prozatím k dispozici pro modely S-Max, Galaxy a Edge. V případě prvního zmíněného startují na sumě 40 700 Kč u stupně výbavy Titanium, při volbě níže položené úrovně Trend pak budete platit 52 600 Kč.


Ford Glare-Free Highbeam jsou inteligentní světla pro masy, fungují jak u BMW - 1 - Ford Glare-Free Highbeam prvni foto 01Ford Glare-Free Highbeam jsou inteligentní světla pro masy, fungují jak u BMW - 2 - Ford Glare-Free Highbeam prvni foto 02Ford Glare-Free Highbeam jsou inteligentní světla pro masy, fungují jak u BMW - 3 - Ford Glare-Free Highbeam prvni foto 03
Nové inteligentní adaptivní LEDky jsou aktuálně k mání pro modely S-Max, Galaxy a Edge

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše