Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky
22.7.2022 | Petr Prokopec
Něco podobného už Francouzi jednou vyvinuli, dnes to ale nedostanete do žádného z jejich aut. Nyní zkouší napodruhé zabodovat jednodušším systémem, který má stejně dobře zvládat komfortní i dynamickou jízdu. Prioritou jsou nicméně pocity jako z kouzelného koberce.
Vedle extravagantního designu proslul Citroën zejména svými podvozky. Ty se však od těch, jenž svého času nabízel Ford, značně liší. Zatímco totiž modrý ovál vsadil na sportovní chování, pro Francouze byl prioritou komfort. Již v roce 1954 tak osadili zadní nápravu modelu Traction Avant hydropneumatickým odpružením, které se o rok později u modelu DS objevilo také vpředu. Automobilka tak stanovila nové standardy v rámci kvality jízdy. Nicméně před pár lety poslední evoluční verzi systému poslala na věčnost.
Nyní tu nicméně máme novou vlajkovou loď a spolu s ní i novou převratnou technologii. Tedy alespoň Francouzi ji takto prezentují. Citroën C5 X totiž osadili systémem Advanced Comfort Active Suspension, který stejně jako u některých dalších modelů značky disponuje dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Ty však byly vůbec poprvé spárovány s elektronickou kontrolou tlumičů. To má zjemnit tlumení, dokonce na takovou úroveň, že vůz „nabízí v této kategorii nesrovnatelné pohodlí“.
Kromě toho je možné počítat s nezávislou kontrolou každého kola, neboť armáda senzorů provádí již dopředu analýzu povrchu vozovky, aby elektronická kontrola zvolila optimální konfiguraci tlumičů v reálném čase. Podvozek má přitom tři úrovně nastavení, a sice Normal, Comfort a Sport. První dvě se v rychlostech do 50 km/h chovají stejně, po překročení této mety nicméně první zmíněný upřednostňuje ovladatelnost. Druhý vám pak má umožnit let jako na kouzelném koberci.
Co se režimu Sport týče, ten je nepřekvapivě určen pro sportovní jízdu, jakkoliv něco takového může u C5 X působit až nepatřičně. Jak je nicméně patrné z nového videa, nové vlajkové lodi Citroënu nedělají potíže ani vysokorychlostní manévry připomínající losí test, tedy pohromu moderních aut. Mimo to nicméně vůz zvládá bez problémů překonat jakýkoliv povrch, přičemž je sice patrná měkkost podvozku, ta se však neprojevuje negativně ani za extrémních situací.
Denis Mineret uvádí, že vývojem podvozku strávil čtyři roky. Z jeho slov navíc vyplývá, že právě v tomto ohledu chce koncern Stellantis více odlišit různé modely různých značek, i když u nich použije stejné komponenty. C5 X přitom stejně jako Peugeoty 408 a 508 používá platformu EMP2, v jeho případě nicméně byla prioritou jemná jízda, která měla překonat veškerá dosavadní měřítka. Zároveň ale Francouzi kladli nemalý důraz na výraznou podporu těla.
Právě to má vést k oné sportovní charakteristice jízdy, se kterou napomáhá také plug-in hybridní ústrojí složené z elektromotoru a přeplňované jedna-šestky. Tato kombinace produkuje 225 koní, jenž míří na přední nápravu, a se kterými vůz osazený dále osmistupňovým automatem zdolá stovku za 7,9 sekundy. Díky baterii o kapacitě 12,4 kWh pak zvládne i 50 kilometrů čistě na elektřinu, tedy alespoň dle metodiky WLTP.




S hydropneumatickými podvozky je sice u Citroënu konec, nová vlajková loď C5 X by nicméně díky progresivním hydraulickým dorazům spárovaným s elektronickou kontrolou tlumičů měla nabídnout podobně výjimečné pohodlí. Foto: Citroën
Zdroj: Citroën
Bleskovky
Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
včeraUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS Side se jelo o víkendu v Assenu včera 15:36
- Red Bull Rookies Cup pokračoval na Red Bull Rookies Ringu včera 15:13
- Marc Marquez je letos prakticky neporazitelným králem MotoGP 17.8.2025
- Druhé letošní Moreirovo vítězství, 11. Salač 17.8.2025
- Prvním dnešním vítězem v Rakousku se stal Angel Piqueras 17.8.2025
Nejnovější články
Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
před 11 hodinamiSvět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
včeraPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
včeraElektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.18. 21:22 - Vrooom
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.18. 17:22 - GeneHawkins
- Onboard videa 08.17. 21:20 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 08.17. 14:32 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB