Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky
22.7.2022 | Petr Prokopec
Něco podobného už Francouzi jednou vyvinuli, dnes to ale nedostanete do žádného z jejich aut. Nyní zkouší napodruhé zabodovat jednodušším systémem, který má stejně dobře zvládat komfortní i dynamickou jízdu. Prioritou jsou nicméně pocity jako z kouzelného koberce.
Vedle extravagantního designu proslul Citroën zejména svými podvozky. Ty se však od těch, jenž svého času nabízel Ford, značně liší. Zatímco totiž modrý ovál vsadil na sportovní chování, pro Francouze byl prioritou komfort. Již v roce 1954 tak osadili zadní nápravu modelu Traction Avant hydropneumatickým odpružením, které se o rok později u modelu DS objevilo také vpředu. Automobilka tak stanovila nové standardy v rámci kvality jízdy. Nicméně před pár lety poslední evoluční verzi systému poslala na věčnost.
Nyní tu nicméně máme novou vlajkovou loď a spolu s ní i novou převratnou technologii. Tedy alespoň Francouzi ji takto prezentují. Citroën C5 X totiž osadili systémem Advanced Comfort Active Suspension, který stejně jako u některých dalších modelů značky disponuje dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Ty však byly vůbec poprvé spárovány s elektronickou kontrolou tlumičů. To má zjemnit tlumení, dokonce na takovou úroveň, že vůz „nabízí v této kategorii nesrovnatelné pohodlí“.
Kromě toho je možné počítat s nezávislou kontrolou každého kola, neboť armáda senzorů provádí již dopředu analýzu povrchu vozovky, aby elektronická kontrola zvolila optimální konfiguraci tlumičů v reálném čase. Podvozek má přitom tři úrovně nastavení, a sice Normal, Comfort a Sport. První dvě se v rychlostech do 50 km/h chovají stejně, po překročení této mety nicméně první zmíněný upřednostňuje ovladatelnost. Druhý vám pak má umožnit let jako na kouzelném koberci.
Co se režimu Sport týče, ten je nepřekvapivě určen pro sportovní jízdu, jakkoliv něco takového může u C5 X působit až nepatřičně. Jak je nicméně patrné z nového videa, nové vlajkové lodi Citroënu nedělají potíže ani vysokorychlostní manévry připomínající losí test, tedy pohromu moderních aut. Mimo to nicméně vůz zvládá bez problémů překonat jakýkoliv povrch, přičemž je sice patrná měkkost podvozku, ta se však neprojevuje negativně ani za extrémních situací.
Denis Mineret uvádí, že vývojem podvozku strávil čtyři roky. Z jeho slov navíc vyplývá, že právě v tomto ohledu chce koncern Stellantis více odlišit různé modely různých značek, i když u nich použije stejné komponenty. C5 X přitom stejně jako Peugeoty 408 a 508 používá platformu EMP2, v jeho případě nicméně byla prioritou jemná jízda, která měla překonat veškerá dosavadní měřítka. Zároveň ale Francouzi kladli nemalý důraz na výraznou podporu těla.
Právě to má vést k oné sportovní charakteristice jízdy, se kterou napomáhá také plug-in hybridní ústrojí složené z elektromotoru a přeplňované jedna-šestky. Tato kombinace produkuje 225 koní, jenž míří na přední nápravu, a se kterými vůz osazený dále osmistupňovým automatem zdolá stovku za 7,9 sekundy. Díky baterii o kapacitě 12,4 kWh pak zvládne i 50 kilometrů čistě na elektřinu, tedy alespoň dle metodiky WLTP.




S hydropneumatickými podvozky je sice u Citroënu konec, nová vlajková loď C5 X by nicméně díky progresivním hydraulickým dorazům spárovaným s elektronickou kontrolou tlumičů měla nabídnout podobně výjimečné pohodlí. Foto: Citroën
Zdroj: Citroën
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 10 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 5 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 6 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 8 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 9 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva