Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Infiniti odhalilo tajemství benzinu VC-T s variabilní kompresí, má zabít diesely
15.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Nový benzínový dvoulitr s turbem umí měnit kompresní poměr mezi 8:1 a 14:1. Má mít spotřebu dieselů a všechny přednosti benzinů.
Automobilka Infiniti pustila do světa další detaily o svém zbrusu novém motoru VC-T, dvoulitrovém benzínovém čtyřválci s proměnlivým kompresním poměrem. Údajně má zahrát umíráček dieselům - pokud se ovšem v praxi potvrdí to, co Japonci tvrdí na papíře. Spotřeba tohoto motoru je údajně podobná dvoulitrovým dieselům o nižším výkonu.
Dvoulitr VC-T má dvojí vstřikování paliva, přímé i nepřímé, variabilní časování sacích i výfukových ventilů, olejové čerpadlo s proměnlivým objemem, svody integrované do hlavy válců a turbodmychadlo s elektronickým ovládáním obtokového ventilu. K tomu unikátní systém proměnlivé délky zdvihu pístů, což znamená proměnlivý kompresní poměr, a to plynule v rozmezí 8:1 až 14:1. Principem funkce je, že místo obyčejného spojení klikové hřídele s ojnicí je tu kolébka, která je uprostřed napojena na klikovou hřídel a na jednom konci na ojnici.
Na druhém konci je napojena na „protiojnici” ukotvenou na ovládací hřídeli, jejíž poloha určuje zdvih pístu a s tím i kompresní poměr ve válci. Ovládací hřídel je jen jedna, kompresní poměr je tedy vždy stejný pro všechny válce. Polohu nastavuje řídící elektronika motoru pomocí „Harmonic Drive”, motorku umístěného vně klikové skříně, jak ukáže obrázek a video níže.
Kompresní poměr je u motoru velmi důležité číslo a právě proto byl tenhle systém vyvíjen. Chceme-li co nejnižší spotřebu paliva, potřebujeme vysoký kompresní poměr, díky kterému je možné z malého množství paliva dostat velký tlak ve spalovací komoře a s tím i velký točivý moment. Na tomhle principu fungují diesely. Jenže je-li motor přeplňovaný, s vysokým kompresním poměrem roste riziko detonačního hoření, tj. výbuchu směsi ve válci nekontrolovaným způsobem a v nevhodný moment.
To je pro motor velmi nebezpečný jev, pokud se opakuje často, a čím větší tlak a teplota ve válci je, tím je pravděpodobnost tohoto jevu větší. Aby se riziko co nejvíc snížilo, je u turbomotorů snižován kompresní poměr a/nebo je předepsáno tankovat palivo s vyšším oktanovým číslem. Stručně řečeno - čím vyšší je maximální tlak turbodmychadla, tím nižší kompresní poměr je potřebný, aby bylo zabráněno detonačnímu hoření.
Motor Infiniti VC-T tedy v případě nízké zátěže při klidné jízdě zvýší kompresní poměr na maximum a sníží tlak turbodmychadla, aby bylo dosaženo nízké spotřeby paliva. Variabilní časování sacích ventilů umožňuje motoru také přepnout do Atkinsonova cyklu a motor využívá přímé vstřikovače, což dále snižuje spotřebu. Výsledkem má být spotřeba srovnatelná s dvoulitrovým dieselovým čtyřválcem.
V případě potřeby vysokého výkonu je kompresní poměr snížen, tlak turba maximalizován, motor přepne zpátky do Ottova cyklu a v závislosti na otáčkách aktivuje nepřímé vstřikování, což znamená nejvyšší sílu motoru, pochopitelně na úkor spotřeby paliva. Podle dostupných zpráv je maximem tohoto dvoulitrového čtyřválce 272 koní a 390 Nm. To není zas takový zázrak ve světě, kde může mít Mercedes-AMG A 45 o 109 koní víc ze stejného objemu, ale na to, že se díváme na první aplikaci variabilního kompresního poměru s pravděpodobně citelně širším zacílením, je to více než slušný výsledek.
Jak stojí i výše, tenhle motor by údajně mohl znamenat konec dieselů, alespoň v osobních autech. „Tento motor nenahradí všechny naše diesely, ale má takový potenciál,” uvedl mluvčí značky Infiniti. Je to pořád principielně benzínový motor, což znamená nižší váhu než u srovnatelných dieselů a výrazně kultivovanější chod - údajně zhruba jako u benzínových V6. Také má nižší emise škodlivin, protože nespaluje naftu, a je tedy levnější ho vyrobit tak, aby plnil limity emisní normy Euro VI. Bonusem budiž fakt, že nepotřebuje protiběžnou vyvažovací hřídel, na rozdíl od běžných čtyřválců.
Víme, že se tenhle motor dále a detailněji představí na pařížském autosalonu v říjnu letošního roku. Podle dostupných informací bude tento motor párován s převodovkou CVT a uložen vpředu napříč, tj. bude moci pohánět přední nebo všechna kola. Jako nejpravděpodobnější první aplikace v reálném světě je viděna nová generace crossoveru QX50, která má vzejít z konceptu QX Sport Inspiration a v prodeji být někdy v letech 2017 - 2018.


Systém proměnlivého kompresního poměru má být v prodeji během pár let































Měl by se objevit v příští generaci crossoveru QX50, které položil základ koncept QX Sport Inspiration (na snímcích)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
dnes
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
včera
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
8.12.2025
Nejnovější články
Ford Mondeo v novém se začal prodávat a je tak levný, že automobilka radši tají, jak výhodná nabídka to je
před 2 hodinami
Italové odhalili nový motor s radikální konstrukcí, kterou léta nikdo nepoužil, spalovací motory je pořád kam posouvat
před 3 hodinami
Technik popsal půlrok života s autem od „zrádců Tesly”. Hořel pro něj nadšením, teď už ho nechce ani vidět
před 5 hodinami
BMW má nového šéfa. Do čela vytáhlo člověka, o kterém jste nejspíš nikdy neslyšeli
před 6 hodinami
Fešný čínský soupeř Škody Superb se začal prodávat na prvním západním trhu, z jeho ceny jde hlava kolem
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.10. 16:17 - pavproch
- Politický koutek 12.10. 14:00 - pavproch
- Onboard videa 12.10. 13:41 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 12.10. 11:16 - jerry
- IT poradna 12.10. 10:29 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
