Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let

Brzdy prochází dílčími inovacemi prakticky neustále, zásadní změny ale přichází nanejvýš jednou za několik dekád. Právě jedné takové máme být nyní svědky, technologie Sensify od Bremba má posunout jejich možnosti citelně dál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let

26.10.2021 | Petr Prokopec

Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let

/

Foto: Brembo

Brzdy prochází dílčími inovacemi prakticky neustále, zásadní změny ale přichází nanejvýš jednou za několik dekád. Právě jedné takové máme být nyní svědky, technologie Sensify od Bremba má posunout jejich možnosti citelně dál.

V posledních letech se automobilům začalo přezdívat počítače na kolech, jsou prošpikované stále větším množstvím elektroniky. Dnes již nestačí dostat posádku z jednoho místa na druhé, zároveň je třeba zajistit i její pohodlí a zábavu. Tedy alespoň tomu výrobci věří, a proto integrují do palubních menu třeba i různé hry, jimiž si majitelé elektromobilů mohou zkrátit volnou chvíli při čekání na volný dobíjecí stojan. Nejde však jen o tyto prvky, v případě některých kabrioletů tak lidé mohou na palubním displeji sledovat, jak jim mizí střecha nad hlavou - místo aby jen obrátili oči vzhůru.

Je vždy třeba počítat s tím, že každá mince má dvě strany. Ač zde tedy máme více zábavy, zároveň se zvedla i četnost poruch aut. Těch mechanických nezřídka i ubývá, problémy s elektronikou to ale více než vyvažují. A pokud dnes moderní vůz zamíří do servisu, zůstává v něm právě kvůli množství elektronických řešení někdy až nepochopitelně dlouho.

Ve výsledku je tedy otázkou, zda vítat s otevřenou náručí novinku společnosti Brembo. Jeden z největších dodavatelů brzd na světě totiž přišel s novým systémem zvaným Sensify, který má přinést největší revoluci od 70. let minulého století, kdy se objevilo ABS. Technologie umožňuje dosáhnout individuálního brzdného tlaku v každém rohu a nikoliv pouze v rámci náprav. Součástí každého kola je totiž elektronická řídicí jednotka, jež neustále monitoruje veškeré parametry ovlivňující účinnost brzd, tedy silniční povrch, hmotnost vozu či její rozložení.

Poslední věta předchozího odstavce je klíčová, neboť právě v její podstatě se skrývá jeden z největších přínosů nového systému. Brembo Sensify totiž dokáže uzpůsobit tlak na destičky hmotnosti aut, což znamená, že i plně naložený nákladní vůz může brzdit se stejnou účinností jako ten prázdný, což dosud jednoduše možné nebylo. Stejně tak je možné propojit s vozem i elektroniku taženého přívěsu, a pokud ten je vybaven rovněž technologií Sensify, pak individuálně ovládané brzdy nemáte jen na čtyřech kolech, ale rovnou na šesti, osmi či ještě více.

Další výhodou je nižší hmotnost a menší rozměry, stejně jako nesmíme opomenout zmínit ani redukci opotřebení. Dle společnosti Brembo by vám tak nový typ brzd měl přinést dlouhodobou úsporu, což ale znamená, že počáteční investice bude stoprocentně vyšší než u konvenčních kousků. V produkci se přitom Sensify má objevit v roce 2024, přičemž Brembo již má nasmlouvanou první velkou automobilku. O koho jde, nicméně nebylo oznámeno. Italové ovšem dodali, že zhruba šest měsíců po odhalení dojde k představení dalšího partnera.

Je tedy evidentní, že s novou technologií se počítá v širším měřítku. Britský Autocar měl možnost brzdy Sensify otestovat na několika Teslách, a hlásí zkrácení brzdné vzdálenosti na suchém i mokrém asfaltu, stejně jako na sněhu. Mimo to byla potlačena nedotáčivost, což prospělo ovladatelnosti. Zajímavé pak je, že systém reagoval rychleji než ty konvenční, přestože řídicí jednotka nejprve po získání dat musí provést nezbytnou kalkulaci, než pošle do každého rohu informaci o míře stisknutí třmenů.

Brembo zároveň zapracovalo i na bezpečnosti, proto jsou přední i zadní řídicí jednotky sice propojené, ovšem pracují nezávisle. Bezproblémová pak má být i elektronika, v důsledku čehož společnost již získala oficiální homologaci od úřadů na všech významných světových trzích. Jelikož je ovšem i díky tomu její technologie až přespříliš komplexní, nelze ji do aut nasadit zpětně. Místo toho jí mohou disponovat jen auta, která jí byla uzpůsobena již od počátku. I proto onen relativně pozdní start v roce 2024.


Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let - 1 - Brembo Sensify 2021 prvni foto 01Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let - 2 - Brembo Sensify 2021 prvni foto 02Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let - 3 - Brembo Sensify 2021 prvni foto 03Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let - 4 - Brembo Sensify 2021 prvni foto 04Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let - 5 - Brembo Sensify 2021 prvni foto 05Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let - 6 - Brembo Sensify 2021 prvni foto 06Italové odhalili revoluční řešení brzd, jde o největší inovaci za posledních skoro 50 let - 7 - Brembo Sensify 2021 prvni foto 07
Brembo Sensify přináší celou řadu pozitiv, nicméně až přespřílišný spoleh na elektronické komponenty vzbuzuje i obavy. Zvláště v době, kdy mechanické poruchy jsou spíše výjimečné. Zatím se však zdá, že Italové jsou si novinkou jisti, a to i v rámci bezpečnosti. Foto: Brembo

Zdroje: Brembo, Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.