Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje pohon všech kol v poctivém teréňáku? Tohle vaše Octavia 4x4 neumí
25.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohon 4x4 dnes nabízí spousta aut, v opravdu těžkém terénu by ale už kvůli němu neobstála. Skutečná terénní auta používají docela jiné řešení.
Spousta silničních aut dnes má pohon všech kol, aby dokázala celý svůj výkon snáze přenést na asfalt. Tyto systémy většinou nemají příliš široké možnosti uživatelského nastavení a buď (a to je stále výjimečnější) pohání všechna kola trvale, nebo (a to většinou) jednu nápravu samy připojují ve chvílích, kdy je to potřeba. Jak tyto systémy fungují, jsme probírali loni.
Většině z nich se ale zatvrzelí fandové ježdění mimo zpevněný povrch mohou jen smát. U skutečně terénních aut se totiž setkáváme ještě s jedním typem čtyřkolky - se systémem, u kterého se přední náprava připojuje manuálně, pomocí nějakého ovladače v interiéru. Tento systém bývá často spojen i s redukční převodovkou, určenou pro pomalou jízdu v těžkém terénu.
Jak tohle řešení funguje, popisuje náš přítel Jason Fenske na svém novém videu. Vzal si na to Nissan Frontier v offroadové verzi Pro-4X, který právě nabízí pohon všech kol v USA často označovaný 4WD - „four wheel drive”. Naopak systémy, které připojují druhou nápravu automaticky a obecně nebývají řidičem přímo ovladatelné, se v USA běžně označují AWD - „all wheel drive”. U nás mezi těmito dvěma označeními obvykle neděláme rozdíl, pro dnešek se ale tohoto rozdělení podržme.
Princip 4WD je ten, že standardně jezdíte s pohonem zadních kol (často označovaným 2WD nebo 2Hi) a až ve chvíli, kdy potřebujete více trakce, tedy mimo asfalt nebo na sněhu, si knoflíkem na palubní desce připojíte přední nápravu. Zvolíte označení 4WD nebo 4Hi - od „High”, tedy standardního převodu ve dvoustupňové redukční převodovce.
Zvolením 4WD nebo 4Hi se v rozvodovce připojí i přední náprava, většinou pomocí řetězu nebo ozubených kol. Klíčové je, že rozvodovka nezahrnuje mezinápravový diferenciál - neumožňuje rozdílné otáčky předního a zadního kardanu, takže čtyřkolku u těchto aut lze používat jen za snížené adheze. Pokud byste ji zapnuli na suchém asfaltu a chtěli jet jinak než úplně rovně, v systému by vznikala pnutí kvůli rozdílným otáčkám jednotlivých kol. To by mělo za následek rychlejší opotřebení či dokonce poškození některých součástí.
Režim 4Lo, od „Low”, tedy lehčího převodu v redukční převodovce, je užitečný v terénu - výrazně násobí točivý moment na kolech za cenu extrémního snížení maximální rychlosti jízdy, klidně v řádu desítek km/h. Pokud se tedy chcete plazit říčním korytem nebo provádět jakékoliv jiné terénní hrátky, 4Lo bude správná volba.
Jason zkoušel akceleraci Frontieru Pro-4X na suchém asfaltu, což není úplně to správné hřiště pro terénní pick-up truck, ale pro demonstraci rozdílů v dynamice připadá v úvahu. V režimech 2Hi a 4Hi bylo zrychlení na 30 mph (48 km/h) téměř totožné, protože ani s pohonem pouze zadní nápravy nedošlo k prokluzu kol. Čas tu byl 3,5 vteřiny.
U 4Hi vidíme čas 3,6 vteřiny, a to z jednoho prostého důvodu - v pohonném ústrojí s připojenou přední nápravou vznikají větší ztráty, než když máte zvolenou jen zadokolku. Režim 4Lo kvůli výrazně kratšímu zpřevodování dokázal Frontier rozjet na 30 mph rychleji, a to o 0,2 vteřiny oproti 2Hi. V tomto případě tedy čtyřkolka nebyla při zrychlení ku prospěchu; na ledě nebo v blátě by to samozřejmě byl úplně jiný příběh.
Smysl existence tohoto typu systému 4x4 však leží jinde, pochopitelně - v zajištění trakce za drtivé většiny podmínek, které mohou nastat. V kombinaci se systémem ABLS, „Active Brake Limited Slip”, který nahrazuje samosvorné diferenciály, je schopen se Frontier Pro-4X rozjet i tehdy, pokud má jen jedno přední kolo trakci a zbytek nikoliv, a to i když je na přední nápravě otevřený diferenciál. Systém ABLS přibrzdí protáčející se kola a to, které má trakci, tak dostane dost točivého momentu na to, aby pohnulo automobilem.
Hlavně kombinace všech těchto systémů pak činí auto v terénu skoro nezastavitelným, i když roli pochopitelně hrají i faktory, které pohon 4x4 neovlivní, jako nájezdové úhly či křižitelnost náprav. Nakonec nedávné srovnání aut s pohonem 4x4 v terénu neovládl vůz vybavený takovým řešením náhodou...




Nissan Frontier Pro-4X má připojitelnou čtyřkolku s několika režimy fungování - lepší řešení do těžkého terénu neexistuje
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 2 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 3 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 5 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 6 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva