Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru?
8.8.2019 | Mirek Mazal
V posledních letech jsme svědky neustálého zvyšování litrových výkonů motorů, přes 320 koní na litr je ale pořád extrém, zvlášť v rámci nastavených pravidel. Japonci používají několik cest.
Japonská Honda používá v závodním seriálu IndyCar šestiválcový přeplňovaný motor o objemu 2,2 litru. To není nic neobvyklého, relativně skromný agregát ze sebe ale dostává přibližně 522 kW čili 710 koní výkonu. Pro srovnání - silniční Civic Type R poslední generace produkuje 235 kW (320 koní) z dvoulitrového čtyřválce taktéž s turbem a nejsilnější produkční motor současnosti je „jen” o 102 koní výš. Proto je otázkou, kde se berou další stovky kobyl.
Na to odpovídá náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který porovnal pohonné jednotky Civicu a IndyCaru. Na cestě ke zjištění konkrétních řešení je potřeba předpokládat několik faktorů. Z konkurenčních důvodů nevíme přesný výkon závodního motoru formule, ale kvalifikovaný odhad je zmíněných 710 koní při maximálních 12 tisících otáčkách za minutu.
S tímto vědomím Jason z vrtání a zdvihů vypočítal rychlosti pohybů pístů obou srovnávaných jednotek. IndyCar ale povoluje maximální vrtání 95 mm, což odpovídá zdvihu 51,7 mm a rychlosti pístu 74,5 km/h. Sériový řadový čtyřválec K20C1 má spalovací komoru o rozměrech 56 x 85,9 mm, rychlost pístů u něj dosahuje 72,1 km/h. V tomto ohledu se tedy motory neliší, řešení spalovacích komor jsou však zásadně jiná.
Dalším parametrem ovliňujícím špičkový výkon je tlakováni turbodmychadla. Formule je vždy nastavena podle určitého okruhu a zvolené soutěžní taktiky. Týmoví mechanici mohou na hraně použít tlak až 23,9 PSI. Standardní Civic Type R má nejvíce 23,2 PSI při vrcholu 6 500 otáček za minutu.
Postupným zkoumáním našel Jason mnoho drobných odlišností, ale nejvýznamnější roli hraje rozdíl v dosahovaných otáčkách podpořený používaným palivem. Všichni účastníci série IndyCar tankují E85, což je směs s 85% podílem alkoholu a 15 % benzínu. Více než stooktanová pohonná hmota umožňuje inženýrům Hondy použít časný zápal a hlavně vyšší kompresní poměr ve srovnání se stlačením 9,8:1 v motoru, na který výrobce musí držet několikaletou záruku.
Výsledkem je tak dramatický rozdíl ve výkonu na litr objemu, a to i když vezmeme v potaz odlišné otáčky. V6 se 710 koňmi dává 322,7 plnokrevníků jednoho litru objemu agregátu a i pokud budeme uvažovat jmenovité otáčky motoru Civicu, dostaneme se 171 koní na litr. Čistě na litr objemu pak dává „jen” 155 koní. Ve světě silničních aut to stačí na titul jednoho z nejsilnějších dvoulitrů, mezi závodními auty by tento agregát paběrkoval.












Jason Fenske ukázal rozdíly mezi dvěma zdánlivě podobnými motory Honda. Nejsou až tak zásadní, rozdíl ve výsledném výkonu ale zásadní je
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 8 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Hmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
před hodinouOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 3 hodinamiNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
před 4 hodinamiMercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
před 6 hodinamiUniklé e-maily ukazují, jak zoufalé kroky musí Nissan podnikat, aby se vyhnul totálnímu kolapsu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva