Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak moc zlepšuje zrychlení auta tzv. Launch Control? Majitel Lamba to změřil
2.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Prakticky každý výkonnější vůz s automatickou převodovkou je teď vybaven systémem kontroly startu. Je efektní, pomáhá ale něčemu?
Anglicky Launch Control, česky elektronicky asistovaný rozjezd s maximálním zrychlením, je dnes už běžnou výbavou nejen supersportů. Z nejvyšších pater se rychle dostal do běžnější produkce spolu s tím, jak rostou výkony motorů. Efektivně se rozjet s autem o výkonu přes 400 k dnes umí málokdo, proto dnes mívají Launch Control i auta s manuálem, běžnější je ale u vozů vybavených automaty - módnějšími dvouspojkami i těmi klasickými s hydraulickým měničem.
Lamborghini Huracán není výjimkou, stejně jako sesterské Audi R8 V10 plus, jehož rychlý start jsme vám předvedli. Je to nepochybně efektní věc, otáčky vyletí, spojka se „kousne” a auto vypálí vpřed jako smyslů zbavené, s nepochybně vyššími nároky na techniku. Je ale tento systém také efektivní? Pomáhá citelně zlepšit čas akcelerace? Nebo - zvlášť u čtyřkolky a dvouspojkového automatu - stačí prostě zašlápnout plyn do podlahy a dočkáte se méně efektního téhož, jen s ohleduplnějším chováním k autu?
Přesně to se rozhodl vyzkoušet člověk stojící za kanálem DragTimes na Youtube, majitel mnoha zajímavých aut. Mezi nimi najdeme i zmíněné Lamborghini Huracán, u nějž vyzkoušel akceleraci z nuly na 60 mph (97 km/h) s Launch Controlem, zde nazvaným Thrust Mode, a bez něj. Neměřil stopkami v ruce, nýbrž profesionální technikou, a výsledky jsou pozoruhodné.
Od pohledu na obě akcelerace je patrné, že auto jede v obou případech výtečně a běžným okem sotva postřehnete rozdíl. Technika ho ukázala - s aktivním Thrust Mode se řidič dostal nejlépe na 2,83 vteřiny, bez něj v ideálním případě na 2,99 vteřiny. To je skutečně velmi malý rozdíl, ale rozdíl to pochopitelně je.
Přesto je záměr jasný - pokud zrovna nesoutěžíte s Teslou Model S P100D, stačí zašlápnout plyn do podlahy normálně od volnoběhu a držet, dokud nebudou vaši soupeři jen tečkou ve zpětném zrcátku. Huracán tu mimochodem znovu ukazuje, jak dokáže být i se „zastaralým” atmosféricky plněným motorem rychlý - na 97 km/h zrychlí v obou případech rychleji, než podle automobilky má. Podle autora videa překonává i Aventador s jednospojkovým robotizovaným manuálem, který jinak má být rychlejší. Jestli Lambo schválně udává u Huracánu horší čas, protože lepší než u Aventadoru by u „základního modelu” nevypadal době, posuďte sami...






Launch Control u Huracánu, zde zvaný Thrust Mode, na akceleraci vozu zase tak moc nemění. Tabulka ukazuje výsledky dvou měření s Thrust Modem a dvou bez něj
Zdroj: DragTimes@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Chladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
před hodinouNissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 3 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva