Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Je lepší pohon 4x4 Audi quattro nebo BMW xDrive? Toto klání rozhodne až úplný závěr
29.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Quattro je pro mnohé synonymem pohonu všech kol, a tak odpradávna musí čelit útokům soupeřů. Tentokrát jej v Audi A6 vyzval xDrive v BMW řady 5.
Rozhodnout, zda lepší je systém quattro či xDrive, je prakticky stejně nemožné, jako říci, jestli na vrchol potravinového řetězce patří Audi nebo BMW. Jednak má každá značka své příznivce, kteří jednoduše odmítají jakkoliv uznat hlas druhého tábora. A jednak platí, že stejné označení dostávají rozličně fungující systémy, které se v různých situacích projevují různě. A tak zatímco v jednom může mít navrch to či ono quattro, v jiném může být lepší xDrive.
Dnes se podíváme na souboj, ve kterém jsou mapovány schopnosti „tradičního” quattra se samosvorným mezinápravovým diferenciálem v Audi A6 dosavadní generace proti aktuálnímu BMW řady 5 s xDrivem. Děje se tak v situacích, kdy jedno, dvě nebo dokonce tři kola stojí na povrchu s prakticky nulovou trakcí. Autoři srovnání použili testovací podložky, které dovolí libovolnému z kol se volně protáčet a tím simulovat extrémně kluzký povrch.
Úkolem je samozřejmě se z nastražené „pasti“ vůbec dostat, popřípadě z ní vyváznout co nejrychleji či nejjemněji. Pomineme v tuto chvíli, že Audi A6 je osazené dvoulitrovým turbodieselem, zatímco ve druhém rohu stojí BMW 5 poháněné dvoulitrem benzinovým, což srovnání činí poněkud nedokonalým. A raději se podíváme, jak si oba vozy poradily s jednotlivými nástrahami.
Srovnání je docela napínavé, neboť oba vozy dlouho zvládají jednotlivé disciplíny velmi podobně. Jedno prokluzující kolo neznamená pro Audi ani pro BMW žádný problém, bez větších potíží pak zvládnou, kdy se volně otáčí obě přední, obě zadní nebo dvě kola na jedné straně vozu. Pokaždé se tedy zdá, že BMW to zvládá s větší lehkostí, zatímco u Audi je třeba více šlápnout na plyn, ale to není rozdíl, který by mezi tyto soky kladl cokoli jiného než rovnítko.
Chleba se začne lámat až v úplném závěru, kdy vozy musí zvládnout rozjezd se třemi protáčejícími se koly. To je obvykle prubířský kámen pro všechny systémy pohonu 4x4 a ukáže se jím být i zde, třebaže jen napůl. BMW tuto situaci zvládne opět s lehkostí, Audi se ale nedokáže hnout z místa a na testovacích podložkách se jen ošívá. Platí to ale pouze v momentě, kdy mají oba vozy zapnutý stabilizační systém - pokud je u Audi vypnutý, opět se dokáže z této pasti vysmeknout během chvíle.
To je pozoruhodné i poučné, stejně jako v minulých případech podobných testů ale musíme dodat, že jde o velmi teoretické situace, které v praxi skoro nemohou nastat. Jen těžko se stane, že by tři kola stála třeba na uježděném ledu a jedno na suchém asfaltu, třebaže to není nemožné. Většinou rozdíly mezi adhezí povrchu pod jednotlivými koly nebude tak velký a pohony 4x4 si s tím poradí obecně lépe.
Přesto je třeba uznat, že v tomto klání o prsa vyhrálo BMW, protože každého řidiče nemusí v takové situaci napadnout vypnout ESP. Soupeření na této „opičí dráze” ovšem neříká nic o tom, který pohon se bude lépe chovat třeba při ostré jízdě na silnici, to je docela jiná situace...


Konfrontace pohonů 4x4 Audi a BMW byla v tomto případě rozhodnuta až v tomto momentu, a to jen díky tomu, že Audi k rozjezdu vyžadovalo vypnutí ESP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 2 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejčtenější články
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Další firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
4.7.2025Porsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
4.7.2025První tuningová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
4.7.2025Zákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
5.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub