Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron?
2.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Říkali jste si někdy, kolik vzduchu spotřebuje motor vašeho auta? Dá se to spočítat úplně přesně a málo to opravdu není.
Ve spojení s Bugatti Chiron, které se představilo zhruba před rokem, se hovořilo třeba i o tom, kolik vzduchu jeho motor při maximálních otáčkách spolkne za minutu. Bylo to ohromné číslo, jedna minuta práce tohoto motoru by dokázala naplnit slušně velký zahradní bazén. Je ale těžké dát si takové hodnoty do souvislostí, protože o normálním autě většinou taková data neznáme.
Můžeme je ale spočítat, jako to udělal náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Jako modelový příklad vzal svou Hondu S2000, což sice není úplně běžné auto s úplně běžným motorem, má k němu ale aspoň blízko, i když maximální otáčky 9 tisíc ot./min jsou vážně trochu z vyšších sfér. Výjimečnost tohoto vozu ale nyní nechme stranou, výpočet bude pro každé auto stejný.
Při předpokládané 100% objemové efektivitě, tedy že píst dokáže do válce nasát 100% jeho objemu, přepumpuje Honda S2000 za minutu 9 tisíc litrů vzduchu. Garáž pro dvě auta, která by byla široká a dlouhá po šesti metrech a vysoká tři metry, by Honda S2000 vysála za 12 minut; její objem je 108 m3, 108 tisíc litrů.
To zní jako slušný výkon, Bugatti Chiron je ale vážně jinde. To se svým přeplňovaným šestnáctiválcem „sežere” až 60 tisíc litrů vzduchu za minutu - všechen by tak ze stejné garáže vysál za 1,8 minuty, tedy 108 vteřin. Tisíc litrů vzduchu za vteřinu je opravdu ohromující číslo.
Jasonova Honda na videu samozřejmě neběží v maximálních otáčkách, nýbrž na volnoběh, takže nasává mnohem méně vzduchu. To vidíme na nafukujících baloncích na výfucích. Všimněte si, že větve výfuku nemají stejný odpor, cesta levou je pro plyny snazší, takže primárně nafouknou tento balónek.
Jejich maximální objem neznáme, ale pro demonstraci, jaké množství výfukových plynů, z větší části neviditelných, auto vypustí během pár minut na volnoběh, to slouží opravdu krásně. Chtěli bychom napsat, abyste to doma nezkoušeli, ale když balonek jde nafouknout ústy, dvousetkoňový „kompresor” by s tím neměl mít vůbec žádnou práci a autu by to tak nemělo nijak uškodit, jeho dočasný odpor by pro něj neměl znamenat problém...




Takhle to vypadá, když na výfuk auta připevníte balonek - na snímcích vidíte i výpočet a srovnání Hondy s Bugatti
Motor Chironu je ve spotřebě vzduchu přeborník, jako v kde čem
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 4 hodinamiMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejnovější články
Lewis Hamilton se rozplývá nad novým vrcholným Ferrari, zákazníci to ale obvykle vidí docela jinak
před 2 hodinamiPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 3 hodinamiAuto, které EU už roky zkouší zabít svými absurdními pravidly, se do Evropy znovu dokázalo vrátit oknem
před 4 hodinamiŠéf Mercedesu pod tlakem definitivně odpískal nahrazení spalovacích aut elektrickými. Asi bude lepší nabízet obojí, říká po sérii fiasek
před 6 hodinamiSupersport za 75 milionů je pro majitele taková katastrofa, že chce po ujetí 441 km auto vrátit za plnou cenu
včera
Živá témata na fóru
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 11:11 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 06.19. 21:38 - petr_riha
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988