Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Magna chce udělat z tlačítek historickou relikvii, ovládání auta zajistí její Touchskin
21.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Magna chce vytvořit mezi řidičem a autem intimnější vztah. Ovládání uživatelského rozhraní má zajistit dotykový středový tunel.
Kanadsko-rakouská společnost Magna a její oddělení zaměřené na interakci vozu s řidičem se vzhlédlo v mobilních telefonech, tabletech a přístrojích využívajících aktivní dotykovou plochu obecně známou jako touchpad.
Tento způsob ovládání některých funkcí vozu posádkou není úplně nový. Nejvyšší modelové řady Audi využívají touchpad třeba k zadávání cíle v navigaci, přičemž systém rozpoznává kromě jiného i písmo psané prstem. A chce to s ním dotáhnout ještě dál. Miniaturní plošku v ingolstadtských vozech ovšem nelze s návrhem Magny srovnávat.
Její inženýři pracují v rámci projektu Intelligent Surface Technology (technologie inteligentní povrchové úpravy) na konceptu nazvaném Touchskin, což bychom mohli volně přeložit jako „dotyková kůže”. Jejich představa je taková, že onou „kůží“ bude potažena velká část středového tunelu a zcela nahradí všechna tlačítka a ovladače.
Logika ovládání není nepodobná tomu, co znají a používají uživatelé iPadu nebo „chytrých“ telefonů. Podle Magny jde o mnohem přirozenější způsob interakce než ten, který používáme dnes.
Třeba startování může být provedeno jednoduchým „zmáčknutím“ povrchu a nastavování teploty klimatizace si lze představit jako prostý posun prstu po povrchu. Tím samým způsobem bude možné například nastavovat vnější zpětná zrcátka buď na středovém tunelu, nebo na obdobném povrchu v přední části loketní opěrky ve dveřích.
Magna předpokládá, že toto řešení dramaticky změní vzhled interiérů aut, zpřehlední jejich ovládací prvky a velmi snadno je přizpůsobí individuálním požadavkům majitele. Firma dále tvrdí, že řidič se bude moci nerušeně soustředit na řízení. Dnešní dotykové obrazovky totiž vyžadují prakticky stejnou pozornost jako tlačítka, která nahrazuje, v případě konceptu Touchskin ale bude možné obrazně řečeno sáhnout kamkoli.
Povrch ale nebude určen pouze k ovládání. Magnetická rezonance z něj udělá také bezdrátovou nabíječku pro mobilní telefony a tzv. Qi vysílač bude fungovat rovněž jako komunikační prostředí s automobilem podobně, jako to umí bluetooth. Magna kromě toho tvrdí, že tento přenos informací je mnohem bezpečnější a odolnější vůči „nabourání” jako zmiňovaný modrý zub.
Posledním přínosem technologie Touchskin má být speciální samoopravitelný povlak, který zacelí případné škrábance.
A kdy můžeme s technikou připomínající ovládací panely vesmírné lodi Enterprise počítat v praxi. Magna tvrdí, že velmi brzy. První aplikace se objeví sériových automobilech již v roce 2014.

Pokud Magna prosadí svůj nový koncept Touchskin, tlačítka a ovladače by mohly být minulostí
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Elektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
včeraHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
včeraBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
včeraPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
včeraMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva