Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich
2.2.2019 | Mirek Mazal
Pokud už máte peníze na karbon-keramické brzdy, které samy o sobě stojí stovky tisíc korun, obvykle máte i na profesionální servis. Přesto jejich domácí výměna na Lambu zaujme.
Vlastnictví supersportu přináší značně vyšší výdaje na údržbu a servis. Všechny důležité díly i práce na nich jsou dražší než u masového modelu jakékoli třídy. Rozpočet se otřásá hned při konfiguraci nového vozu, ale i následné servisní práce představují citelný zásah do financí. Majitele takových aut obvykle tolik nebolí, přesto existují tací, kteří mají důvod dát sbohem autorizovanému servisu a zvolit domácí alternativu či výměnu pod taktovkou nezávislého mechanika.
Mezi takové patří americká autopůjčovna Royalty Exotic Cars, která si sama servisuje i Bugatti. Důvod je prostý - pokud chcete drahá auta efektivně pronajímat za přijatelné ceny, náklady na jejich provoz je třeba minimalizovat a toto je jedna z cest, jak toho docílit. Tentokrát nám firma předvede domácí výměnu brzd na Lamborghini Aventador.
Zelený býk ze Sant'Agaty Bolognese přijel na osazení nových karbon-keramických kotoučů a příslušných desek. Hned v úvodu se tímto vyvrátil často tradovaný mýtus, že keramické rotory vyztužené uhlíkovými vlákny jsou nesmrtelné. Jistě vydrží mnohonásobně větší porci kilometrů při stejném stylu jízdy a na Octavii TDI by se asi dříve rozbilo všechno ostatní, než ony. Pokud ale musí krotit relativně těžký supersport schopný atakovat rychlosti daleko přes 300 km/h, časem podlehnou opotřebení jako obyčejné ocelové brzdy.
Dalším důležitým zjištěním je, že výměna karbon-keramického systému není složitá a může citelně snížit cenu obnovy brzdného účinku. Postup je v podstatě stejný jako u nového osazení běžných kotoučů a destiček, podstatný rozdíl je jeden - karbon-keramické brzdy jsou relativně křehké a pokud by vám při montáži upadly na zem, mohou prasknout nebo se jejich část může odlomit. Něco takového ocelové brzdy obvyklé nezničí, drahé karbon-keramické jsou na to ale citlivé a je třeba velké opatrnosti. Instruktážní video dává šanci na úspěšnou práci i méně zkušeným mechanikům, čímž se otřásá v základech další mýtus o složitosti jejich nahrazení.
Ve srovnání se standardně používanými materiály je keramické provedení s karbonovými segmenty úsporou hmotnosti až o polovinu. Úbytek neodpružené a rotační hmoty má pozitivní vliv na dynamiku a jízdní vlastnosti jimi vybaveného vozu. Dalším zásadním plusovým faktorem je vyšší tepelná stabilita, odolnost vůči vadnutí, absence koroze a fajnšmekři vítají minimální vznik brzdného prachu. Nevýhodou je určitě cenovka (pod 200 tisíc Kč za sadu se obvykle nedostanete ani u obyčejnějších řešení, u Lamborghini budou stát ještě násobně více), ale jak můžeme vidět - náklady může snížit pár šikovných rukou v autoservisu bez loga nabroušeného býka na klopě.










Osazení nových kotoučů a destiček na Lamborghini Aventador. V konečném důsledku nejde o nic složitého, jen je třeba více opatrnosti
Zdroj: The Royalty Lifestyle@Youtube
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Němci postavili ojetý VW Passat proti dalšímu miláčkovi mezi domácími služebáky. A vysvětlili, proč „pašík” táhne jako nic jiného
před hodinouMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
před 3 hodinamiŠéf Fordu se z návštěvy Číny vrátil zděšený. Poté, co viděl v tamních továrnách, neví, zda má Ford vůbec nějakou budoucnost
před 4 hodinamiMotor 1,8 bez turba, látkové gauče místo sedaček, „švihadla”. K mání je spása odpůrců moderny jako dodnes nejeté auto
před 6 hodinamiVolbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva