Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen
19.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Mazda uvádí na trh nový motor SkyActiv-G 1,3, který je moderní interpretací benzínového motoru klasické koncepce. Co nabídne?
V záplavě zpráv o downsizingu kombinovaném s přeplňováním každého příznivce atmosféricky plněných benzínových motorů potěší informace o příchodu nové jednotky z řady SkyActiv-G. Tak Mazda nazývá soubor technologií směřujících ke zvýšení efektivity spalovacích motorů.
O plánech na uvedení motoru SkyActiv-G 1.3 Mazda informovala již dříve, podrobnější informace ale uvolnila až v souvislosti s jeho příchodem na japonský trh, kde se objeví pod kapotou inovované Mazdy 2. Objevuje se u něj celá řada zajímavých technických řešení. Nejvýznamnější je aplikace vysokého kompresního poměru 14:1 zkombinovaného s elektronicky kontrolovaným systémem duálního sekvenčního časování ventilů S-VT. Motor pracuje v Millerově cyklu, kdy jsou sací ventily uzavírány s velkým zpožděním, což vede ke zkrácení doby komprese. Naopak expanze je relativně prodloužena. Dodám, že motor má nadčtvercové spalovací komory (vrtání x zdvih 71 x 82 mm) a znalcům již bude jasné, že se se motor bude nejlépe cítit ve vysokém zatížení při nízkých otáčkách.
Tip: Přečtěte si, proč je výhodné jezdit právě v tomto režimu.
Z dalších vylepšení je třeba zmínit víceotvorové vstřikovače, pístní kroužky s povrchovou úpravou snižující tření a dutiny v pístech, jejichž tvar byl optimalizován s ohledem na zabránění klepání. Maximální výkon nového motoru není nijak závratný, při objemu 1 298 cm3 vrcholí na 62 kW při 5 400 1/min, točivý moment má maximum 112 N.m při 4 000 1/min. To ale nejsou jeho hlavní devizy. Dle výrobce umí být velmi úsporný.
Na japonském trhu bude v Mazdě Demiu spřažen s automatickou převodovkou CVT a systémem start-stop, u Mazdy zvaným i-stop, a podle japonského testu spotřeby „10-15 Mode”, který, nutno uznat, je ještě optimističtější než eurotesty, s ním malá Mazda kombinovaně jezdí za 3,3 l/100 km.
Nějakou dobu bude trvat, než se tento motor dostane na náš trh, kde by naštěstí měl být k dispozici i s manuální převodovkou. Jistě vám pak přineseme vlastní zkušenosti, zatím si můžete přečíst, jak jezdí Mazda 2 1,5 GTA.



















Faceliftovaná Mazda 2 bude prvním vozem, který nový motor okusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
