Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu

Turbomotory se v posledních letech staly naprosto dominantním způsobem pohonu nových aut, i když jedna z jejich největších bolístek nikdy nebyla vyřešena. Němci nyní tvrdí, že se ji nadobro zbavili.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu

18.6.2020 | Petr Prokopec

Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Turbomotory se v posledních letech staly naprosto dominantním způsobem pohonu nových aut, i když jedna z jejich největších bolístek nikdy nebyla vyřešena. Němci nyní tvrdí, že se ji nadobro zbavili.

Mercedes již nějakou chvíli naznačuje, že budoucností sportovní divize AMG je elektrifikace. S velkoobjemovými motory jsou spojené vysoké emise, což je od letošního a ještě více bude od příštího roku Evropskou unií tvrdě penalizováno. Affalterbach proto hledá cesty, jak z této slepé uličky ven a jednou z věcí, která mu má pomoci, je nová technologie e-Turbo. Ta byla původně vyvinuta pro monoposty Formule 1, nyní ji však budou užívat i silniční vozy. Zatím není jasné, o jaké modely půjde, dostanou však označení 73, což je postaví na vrchol nabídky. K tomu je ostatně opravňuje výkon okolo 800 koní.

Systém počítá s instalací elektromotoru s průměrem 4 cm, který je instalován mezi turbínu a kompresor sání. Právě u něj vzniká nechtěná prodleva, která je přeplňovaným motorům vlastní. Pro svou funkci potřebuje dostatečný tlak ve výfukovém potrubí a ten nevznikne okamžitě. Právě toto zdržení však elektromotor eliminuje. Sice nedokáže dosáhnout rychlosti, která je potřebná pro jízdu ve vysokých otáčkách, ale v těch už pracuje turbína pracuje sama.

Elektromotor kompresoru je napájen 48voltovým elektrickým okruhem. Zároveň je spojen s chladicím okruhem spalovací jednotky. Díky tomu e-Turbo zvládá operovat v rychlostech do 170 tisíc otáček za minutu. Technologie navíc reaguje přesně na pokyny plynového pedálu, kdy po jeho vyšlápnutí dokáže udržet turbodmychadlo roztočené. Jakmile tedy řidič opětovně zašlápne pedál až pod kobereček, dočká se okamžité odezvy, a to v rámci celého pásma otáček.

E-Turbo vyvinuté ve spolupráci s firmou Garrett Motion by mělo nahradit konvenční turbodmychadla jak u osmiválců, tak u čtyřválců. V případě šestiválců se však prozatím počítá se zachováním trochu odlišného systému užívajícího taktéž elektrifikaci. V tomto případě je totiž třílitrová jednotka spárována s alternátorem-generátorem, jenž přihazuje dodatečných 16 kW a 250 Nm točivého momentu.


Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 1 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 01Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 2 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 02Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 3 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 03Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 4 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 04Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 5 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 05Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 6 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 06Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 7 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 07Mercedes ukázal nové turbo převzaté z Formule 1, má mít nulovou prodlevu - 8 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 08
Třícípá hvězda přichází s novou evolucí přeplňovaných motorů, kdy součástí e-Turba je malý elektromotor

Zdroj: Mercedes-AMG

Petr Prokopec

Autobazar

zobrazit vše