Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motorář popsal, co dokáže nový lidový sporťák Chevroletu s 1 079 koňmi, i na čtyřku by zrychlil na stovku za 3,1 s
1.8.2024 | Petr Prokopec
Asi to není věc, kterou by někdo měl důvod dělat, ukazuje ale, jak extrémně výkonné tohle auto je. Přitom nebude stát ani zdaleka tolik, na kolik přijdou slabší a pomalejší sporťáky Ferrari, Lamba nebo Porsche. Jde o nové ztělesnění fráze „power to the people”.
Pokud jste pondělí prospali v důsledku víkendové kocoviny, nejspíše vám uniklo, k jaké spanilé jízdě se odpíchla nová komiksovka Deadpool a Wolverine. Snímek ze stáje Marvelu totiž během prvního víkendu vydělal po celém světě takřka půl miliardy dolarů, tedy téměř 12 miliard korun. Jde tak o vůbec nejlepší start filmu s ratingem R (mládeži nepřístupno) v historii. A protože se v nejbližších týdnech nechystá do kin žádná pořádná konkurence, mají mutanti v červeném a žlutém kostýmu cestu k víc než 1 miliardě dolarů (23,46 mld. Kč) na obratech ze vstupného umetenou do hladka.
Podobno supernovou, jen ve světě aut, se minulý týden stal nový Chevrolet Corvette ZR1. Ani v jeho případě nikdo nečekal čísla, s jakými je americká sportovní novinka nakonec spojena. Řeč je hlavně o výkonu, který doslova bere dech - na zadní kola míří 1 079 koní. Tím Chevrolet, obecně vnímaný jako mainstreamová automobilka, překonal i Bugatti Veyron. A rovnat se mu nemůže ani Ferrari 12cilindri, Lamborghini Revuelto, Pagani Huayra, McLaren 750S či Mercedes-AMG One, tedy vrcholná evropská supersportovní a hypersportovní liga.
Většina těchto aut má k dispozici minimálně šestilitrový dvanáctiválec, v případě Bugatti jde dokonce o V16 s 8,3litrovým objemem. ZR1 oproti tomu dostala „pouze“ 5,5litrový osmiválec. Tedy v podstatě stejnou jednotku, jakou se chlubí i „lidovější“ Corvette Z06. V jejím případě ovšem agregát produkuje jen 679 koní. Právě proto je šok z novinky takový, nikdo totiž posun o 400 koní nečekal, jakkoli se vědělo, že atmosférický agregát LT6 se u ZR1 dočká dvojice turbodmychadel.
Tato změna mu přinesla nejen vyšší výkon, ale i nové označení LT7 a také obrovský vzestup točivého momentu ze 624 na 1 121 Nm. Především točivému momentu se věnuje ve svém novém příspěvku náš přítel Jason Fenske, dřívější motorář a dnešní expert stojící za kanálem Engineering Explained na Youtube. Ten do jisté míry snižuje očekávání, která lidé nyní s novinkou mají spojena v rámci dynamiky, kterou Chevrolet dosud nezveřejnil. Pouze uvedl, že maximálka přesáhne 350 km/h.
Fenske poukazuje hlavně na to, že přesunutím motoru zepředu za hlavy cestujících u osmé generace C8 došlo již u základní verze Stingray k natolik velkému zlepšení akcelerace, že výše postavené varianty mají jen minimální prostor, kam šplhat. Omezuje je totiž trakce pneumatik. I proto je ve finále lepší dynamika spojena s paketem ZTK, jehož součástí je masivní zadní křídlo. To sice zvyšuje aerodynamický odpor, zároveň však přítlak na zadní nápravě navyšuje o víc než 544 kg.
Jakkoli ale ve finále ZR1 nedosáhne na o tolik lepší čísla, než s jakými je spojena Z06, se kterou magazín Car and Driver zvládl zrychlení na stovku (respektive na 97 km/h) za 2,8 sekundy, pocity které budou majitelé novinky zažívat, jim lze jen závidět. Obrovský nárůst výkonu a točivého momentu totiž znamenají příchod obrovitého kladiva, které je zarazí do sedadla a bude v něm držet přikované prakticky po celou dobu od startu až po maximálku.
Aby Fenske nezůstával jen v obecné rovině, poukazuje na to, že ZR1 má na každý převodový stupeň o 80 procent více síly než její sourozenci. Díky tomu můžete zadní kola protočit dokonce i na čtyřku. A pokud byste se během závodu s předchozí generací ZR1 rozjížděli právě na čtvrtý převodový stupeň, budete na stovce rychleji (3,1 s versus 3,2 s). Pocitově tedy novinka bude mnohonásobně rychlejší, než jakákoliv suchá čísla napoví.
Jak se nicméně říká, nic není zadarmo. Příchod dvojice turbodmychadel si totiž vyžádal dodatečné chlazení, které nahradilo přední zavazadelník. Zatímco tedy do sedmé generace byla Corvette asi nejpraktičtějším sporťákem na světě, nyní o tuto stěžejní výhodu přišla. Zrovna u této verze to ale jistě vadit nebude, koneckonců většina lidí sáhne po onom paketu ZTK a bude s vozem víc doma na okruhu než na veřejných silnicích.







Osmiválec LT7 nové Corvette ZR1 produkuje 1 079 koní, tedy víc, než měl svého času na kontě šestnáctiválec Bugatti Veyron. Toto stádo by Američany mělo vyjít na podstatně méně než 5 milionů korun, čelist protažená až na zem je tedy rozhodně na místě. Foto: Chevrolet
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 11 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1