Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů
9.12.2019 | Petr Miler
Teprve zbavení auta panelů karoserie naplno ukáže, jak moc jeho konstrukce trpí přejezdem různých typů příčných prahů. Pokusy také připomínají, že většina řidičů tyto situace řeší špatně.
Na silniční retardéry, příčné prahy či „ležící policajty” lze nahlížet z různých úhlů pohledu. Na jedné straně nepochybně zvládají zpomalit dopravu, je ale otázkou, za jakou cenu. Jsou umělou překážkou provozu, která sama může přispět nehodám a nutí k soustavnému zpomalování a opětovnému zrychlování. To znamená zbytečný hluk a nadměrné emise, jak jsme se dozvěděli dříve. Jistě existují místa, na kterých má smysl negativní dopady snášet, jejich nepochybné nadužívání ale ve výsledku vede jen k tomu, že je většina motoristů v současné podobě odmítá.
Vedle zmíněného je tu ale ještě jeden negativní dopad, o kterém se tolik nemluví a tím je poškozování automobilů. Tedy ne že by lidé netušili, že přejíždění příčných prahů nedělá jejich autům dvakrát dobře, skutečné dopady je ale těžké ukázat, neboť nejvíce zasažené komponenty skrývá karoserie. Ale co když je sundáte? Přesně to dříve udělali lidé z kanálu Warped Perceptions na Youtube v případě staršího Mercedesu třídy E, když chtěli ukázat následky projetí velkým výmolem. A nyní si s jeho pomocí vzali na paškál právě příčné prahy.
Pro test byly zvoleny tři typy - ohromné asfaltové hupy, menší přišroubované prahy podobné těm, které jsou používány u nás a nové, vysoké prahy, kterým hlavní tvář Warped Perceptions říká „zabijáci podvozku”. Tentýž muž vytáhl zmíněný Mercedes z garáže s jasným očekáváním, že přinejmenším v jednom případě se jeho zavěšení rozpadne, což k autu není ohleduplné. Ale poté, co vše si tohle Éčko už užilo, by to pro něj možná bylo spíše vysvobozením.
Nejprve přišel na přetřes velký asfaltový hup, který je obzvláště záludný - přes rozličná označení jej není těžké přehlédnout, opticky splývá se silnicí. V takovém případě řidič může k místu přijet i rozumnou rychlostí, práh jej vyleká, on zabrzdí a neustane, ani když jej přejíždí. Právě tento průběh ale auto devastuje nejvíc.
Při pokusu byla záměrně zvolena vyšší rychlost, kdy jsou dopady na zavěšení vozu doslova tristní. Příď se nadzvedne a odrazí do vzduchu, kam se po chvíli dostane i záď. Následuje tvrdý dopad na příď, který nezřídka následuje rytí nárazníkem nebo spodkem vozu v asfaltu, jak dokladují četné rýhy v zemi. Ani Mercedesu se to nevyhnulo, toto byl opravdu mučivý přejezd.
Co v takovém případě dělat? Nebrzdit, nebo alespoň včas brzdit přestat. Autoři pokusu záhy místem projeli ještě rychleji bez brzdění a byť nelze říci, že by si to auto užívalo, podepsalo se to na něm zjevně výrazně méně. Bez brzdění nedochází k nežádoucímu přesunu hmotnosti na přední nápravu, což pro auto teprve znamená pořádnou torturu.
Jako druhý byl podroben zkoušce menší přišroubovaný práh, který se pro auto neukázal být zásadním problémem. Byť přejetí subjektivně nevnímáme jako příjemné, ránu tady absorbuje hlavně pneumatika, a to i při brzdění na něm. Znovu platí rada nebrzdit a nechat po něm kolo volně převalit, minimálně Mercedesu E ale tato umělá překážka nic podstatného neudělá.
Zajímavější je poslední alternativa, o několik centimetrů vyvýšená napodobenina u nás nejčastěji používaných prahů. Nechápeme, koho napadne na silnici dávat tak drastické umělé překážky, ale to nyní nechme stranou. Jak jsme již zmínili, exekutor testu jim říká „zabijáci podvozku”, a tak i očekával, že tady zavěšení Éčka kapituluje.
Chvíli to tak vypadalo, neboť zejména rychlý přejezd při brzdění je pro auto krutá mučírna. Kola tady propruží tak moc, že pneumatika narazí až do podběhu a dá celé karoserii takovou ránu, že se vnitřní komponenty světel začnou otřásat. Tohle musí podvozku hodně ubližovat, ale světe div se, Mercedes to opět přežil. A pochopitelně, i tady platí, že brzdění nepomáhá, třebaže ani nebrzdění není řešením - chce to opravdu velmi nízkou rychlost, jinak vůz trpí.
Celý test je pozoruhodnou ukázkou toho, co musí auta kvůli příčným prahům zvládat a jasně připomíná, že brzdit při přejezdu prahu je to nejhorší, co můžete udělat. Spousta lidí to ale dělá, protože si prahu prostě nevšimnou včas a pak už nejsou s to brzdění včas nechat. Také ale test ukazuje, jak odolné stroje starší Mercedesy byly, tento se po všech pokusech zdá být pomalu nezničitelný. A nebo jsou takové i i ty novější? Čas ukáže...




Odstrojený Mercedes třídy E znovu ukázal, co musí snášet zavěšení auta








Velké asfaltové hupy jsou opravdu tvrdou zkouškou, zvláště pokud se na nich brzdí





Rychlý přejezd bez brzdění zvládá vůz o poznání lépe




Standardní šroubované prahy nejsou pro podvozek zásadní zátěží








Ty nové, vystouplejší ale představují pro celý vůz hotový masakr
Zdroj: Warped Perceptions@Youtube
Bleskovky
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
před hodinou
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 2 hodinami
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
před 4 hodinami
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před 5 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 12:57 - denis
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
