Nadšenec ověřil kondici baterie elektrického VW ID.3 po 2 letech a 48 000 km, už tak brzy hází ručník do ringu

Ve světě spalovacích aut je dvouletý vůz s takovým nájezdem pořád považován za zánovní. I ten elektrický se tak může jevit, kapacita baterie ale může už po tak krátké době klesnout o desetinu. Jak říká sám Björn Nyland, toto není dobré.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nadšenec ověřil kondici baterie elektrického VW ID.3 po 2 letech a 48 000 km, už tak brzy hází ručník do ringu

12.12.2023 | Petr Prokopec

Nadšenec ověřil kondici baterie elektrického VW ID.3 po 2 letech a 48 000 km, už tak brzy hází ručník do ringu

/

Foto: ADAC, tiskové materiály

Ve světě spalovacích aut je dvouletý vůz s takovým nájezdem pořád považován za zánovní. I ten elektrický se tak může jevit, kapacita baterie ale může už po tak krátké době klesnout o desetinu. Jak říká sám Björn Nyland, toto není dobré.

Nebe je modrý, voda mokrá a baterie elektromobilů postupem času degradují, chce se nám parafrázovat slova Bruce Willise alias Joe Hallenbecka pronesená v dnes už kultovním snímku Poslední skaut. Je to zkrátka tak a postupnou ztrátou jejich kapacity v průběhu času se zabývala nejedna studie, ze které si můžete udělat rámcový obrázek o tom, co očekávat. Ani z takových dat ale není možné přesně určit, o kolik kapacity po jaké době přijdete, neboť kondice různých aut bývá i za jinak srovnatelných okolností různá.

Nejnověji se tímto tématem znovu zabýval Björn Nyland, tedy jeden z největších evropských nadšenců a propagátorů elektromobility, který ale současně nemá problém se na tyto vozy podívat kritickým okem. Pro elektrická auta se nadchnul již před deseti lety a od té doby s nimi ujel bezpočet kilometrů. A jelikož žije v Norsku, logicky má dost zkušeností i s chováním takových aut za chladného počasí, ostatně jich sám řadu vlastnil a vlastní.

Na svou poslední projížďku vytáhl Volkswagen ID.3 z roku 2021, který nepatří jemu, ale jeho známému. Ten s ním najel 48 tisíc kilometrů, což za dva roky není málo, není to ale ani žádná enormní porce. Solidní spalovací auto bude po dvou letech takového používání jako nové, o tomto ID.3 to tak úplně neplatí. Björn se totiž zaměřil na aktuální kapacitu baterií a došel k podobným závěrům jako německý autoklub ADAC ve svém dlouhodobém testu téhož modelu. Jeho větší baterie byly už po 2 letech provozu na nejlepší cestě do pekel, menší akumulátory této „norské” ID.3 jsou na tom ještě hůř.

Pro měření použil celkem obvyklou metodu - auto plně nabil, ujel s ním 254 kilometrů a zastavil u dobíjecího stojanu Tesly, kde doplnil chybějící energii jednoduchým výpočtem se dostal k oné degradaci. Při tomto testu dosáhl průměrné spotřeby 19,6 kWh/100 km, což také není zrovna působivá vizitka, neboť ID.3 „žere“ citelně víc než Model Y či Hyundai Ioniq 5. Smyslem testu bylo ale zjištění zbývající kapacity, která činí jen 52,1 kWh. To zní skoro hrozivě, uvážíme-li, že paket měl původně 62 kWh kapacity, ta využitelná ale činí jen 58 kWh. I tak to znamená více jak 10procentní degradaci - to je za tak krátkou dobu opravdu hodně, ADAC naměřil ztrátu 7 procent a ani to nebylo málo.

Z tabulky, kterou vám Björn na konci svého nového videopříspěvku ukáže, pak vyplývá, že vůbec nejlépe dokáže degradaci odolávat paket baterií, jimiž disponuje BMW i3. Jde však o model z roku 2019, o pět let starší exemplář je na tom hůře než ID.3. Což nás vrací na začátek ke zmínce o jisté nevyzpytatelnosti. Je totiž patrné, že každá baterie se chová jinak - třeba v případě dvou kusů Kie Soul z roku 2015 má jeden paket na kontě 34,6procentní degradaci, v druhém pak jen 22,7procentní. Pozorní si jistě povšimnou rozdílného nájezdu, daná propast však není tak šílená, aby ospravedlnila takový rozdíl. Zvláště když v tabulce figuruje ještě třetí kousek, který se sice nájezdem trefuje mezi předchozí dva, ovšem degradaci má nejnižší (19,6 %).

Znovu tak lze s jistotou říci jediné. Tedy že baterie degradují, jen vám nikdo neřekne, jak tomu bude u vašeho paketu. V případě ID.3 se ale znovu ukazuje, že kritická mez použitelnosti paketu (cca 70 % kapacity) může být dosažena velmi brzy, baterie v podstatě začíná házet ručník do ringu už po dvou letech. Vývoj degradace nebývá lineární, na to, že baterie Volkswagenu vydrží podstatně více než 8 let nebo 160 tisíc km, po které je kryje záruka, bychom si ale opravdu nevsadili.


Nadšenec ověřil kondici baterie elektrického VW ID.3 po 2 letech a 48 000 km, už tak brzy hází ručník do ringu - 1 - VW ID3 dlouhodoby test ADAC 2023 tiskove 01Nadšenec ověřil kondici baterie elektrického VW ID.3 po 2 letech a 48 000 km, už tak brzy hází ručník do ringu - 2 - VW ID3 dlouhodoby test ADAC 2023 tiskove 02Nadšenec ověřil kondici baterie elektrického VW ID.3 po 2 letech a 48 000 km, už tak brzy hází ručník do ringu - 3 - VW ID3 dlouhodoby test ADAC 2023 tiskove 06
Baterie elektromobilů degradují a někdy to probíhá opravdu rychle. Björnem Nylandem testovaný ID.3 během dvou let a 48 tisíc kilometrů přišel o 10 procent své kapacity. ADAC ve svém testu ID.3 došel za dva roky testování k podobnému závěru, ujel ale aspoň 100 tisíc km. Ilustrační foto: ADAC, tiskové materiály

Zdroje: Björn Nyland@YouTube, Inside EVs

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše