Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci našli paradoxní řešení zničujících následků nehod elektrických aut
2.10.2019 | Mirek Mazal
Ačkoli se elektromobily zdají být oproti autům s nádržemi plnými benzinu či nafty bezpečnějšími z hlediska možných následků nehod, pravda to tak úplně není, i ony mohou ublížit. Němci už mají řešení - nechají je explodovat.
Zkonstruovat elektromobil nespočívá jen v nahrazení palivové nádrže bateriemi a spalovací pohonné jednotky elektromotorem. Proces vyžaduje rozsáhlé přepracování celé konstrukce včetně nového plánování rizik v případě dopravní nehody. Havárie konvenčního automobilu občas bývá doprovázena únikem paliva, což může vést k požáru, automobilky se ale s tímto nebezpečím naučily do značné míry pracovat. Elektrická auta jsou v tomto ohledu do značné míry stále neprobádaným územím.
Už jsme viděli řadu nehod zejména Tesel, po kterých došlo k explozím nebo vzplanutí akumulátoru, popř. k zasažení zbytku vozu elektrickým proudem. Baterie těchto vozů pracují s vysokým napětím v řádu stovek voltů, které se při nehodě také může „dostat ven” mimo uzavřený okruh. Pokud se například obnaží některý z vysokonapěťových vodičů a začne se dotýkat konstrukce karoserie, v podstatě to znemožní rychlý zásah záchranných jednotek a pro posádku to znamená smrtelné riziko.
Právě těmito následky se zabývá německá firma Bosch a nyní přišla s pozoruhodným řešením. V případě nehody nebude čekat, jak na následky zareaguje akumulátor, na nebezpečnou situaci sama zareaguje explozí.
To zní poněkud devastačně, v případě německých systémů ale půjde jen o drobné detonace, které spolehlivě přeruší vedení elektřiny, čímž výše zmíněnému zabrání. Zařízení tedy vstoupit do cesty spojení mezi akumulátorem a zbytkem vozu a právě explozí okamžitě přeruší fyzické připojení s baterii.
Nakonec to nebude první věc, co může na palubě auta řízeně explodovat. Forma i rychlost fungování této novinky může být připodobněna k aktivaci airbagů, kde člověk sotva postřehne okamžik nafouknutí a právě blesková reakce na vzniklou nehodu zabraňuje řadě jejích vážnějších následků.










Akumulátor elektromobilu (zde článek baterie Tesly při rozborce jednoho z nadšenců) se může při nehodě proměnit z dobrého sluhy ve zlého pána. Německé řešení řízenou explozí včas zajistí, aby k tomu nedošlo
Zdroje: Bosch, Aries RC@YouTube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Vědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před hodinouNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 2 hodinamiElektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 4 hodinamiPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva