Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci u nových pneu sází na tvary známé z golfových míčků, že to nikoho nenapadlo dřív
7.2.2025 | Petr Prokopec
Pro některé to vůbec není sport, pro jiné tak nanejvýš sport stárnoucích gentlemanů. Ať už ale golf vnímáte jakkoli, neovlivňuje jen zavazadelníky supersportů. Chytré tvary golfového míčku teď promlouvají i do konstrukce pneumatik.
Ani výrobci supersportů nepodřizují vývoj svých aut jen jízdním výkonům, ohledy berou také na specifické choutky podstatné části zákazníků. Jejich movitá klientela kupříkladu s oblibou vyráží na golf, a tak bagům či vozíkům bývá nezřídka uzpůsoben zavazadlový prostor, což normální smrtelníci obvykle stěží chápou. Nicméně kolik z nich si pořídilo třeba Mercedes-Benz SLS AMG? Žádný. Kolik ale mezi zákazníky bylo milovníků golfu? Jisté podstatná část. Třícípá hvězda tak logicky upravila záď podobným způsobem, jakým Porsche designovalo bagy a golfové vozíky. Ty se tedy snadno vejdou jak na zadní sedadla, tak do předního zavazadelníku modelu 911.
Golf měl nicméně na automobilovou branži daleko větší vliv, koneckonců jen stačí vzpomenout na ikonu od Volkswagenu, která hlavně u raných verzí GTI sázela na hlavici manuálu připomínající golfový míček. Tomu se přitom budeme dnes, neboť jeho tvar inspiroval společnost Continental při vývoji nové generace pneumatik EcoContact 7 a EcoContact 7S. Pokud se na něj totiž zadíváte zblízka, zjistíte, že není hladký. Místo toho jeho povrch tvoří 300 až 450 malých důlků, které zlepšují jeho aerodynamiku. Hráči golfu jej tak mohou odpálit na delší vzdálenost a navíc přesněji.
Právě aerodynamika je v dnešní době klíčovou oblastí při vývoji aut i jejich příslušenství, neboť vede k celkově vyšší efektivitě, tedy i nižší spotřebě čehokoli. I proto ostatně řadu běžných aut dnes zdobí různé plošky upravující proudění vzduchu, které byly dříve vyhrazeny pouze supersportům. Continental pak využil právě ony důlky, kterými jsou pneumatiky ozdobeny po celém obvodu boku pláště. Zredukovány jsou tak turbulence, které se za nimi vytváří, v důsledku čehož je na otočení kola potřeba méně energie. Souběžně s tím se prý prodloužil rovněž nájezd a snížil hluk. Skoro se chce člověku ptát, proč to nikoho nenapadlo dřív, zrovna důvody takovéto konstrukce golfových míčků jsou dobře známé.
Aerodynamická úprava ovšem není jedinou letošní novinkou, upravena byla také směs běhounu (označená Continentalem jako Green Chili 3.0). I ta přispívá k výše zmíněnému, stejně jako se podílí na lepší ovladatelnosti na suchu. Typ EcoContact 7 preferuje hlavně efektivitu provozu, zatímco „eSko“ se nepřekvapivě zaměřuje na sportovnější provoz. Očekávat máme zlepšenou přilnavost na mokru i vyšší preciznost při zatáčení, něco nám ale říká, že to bude hodně relativní. Vnitřní část obou pneumatik byla tak jako tak uzpůsobena tím směrem, aby došlo na redukci tření.
Continental i proto doporučuje obutí majitelům elektromobilů, jakkoli dodává, že s veškerými úsporami lze pochopitelně počítat také u spalovacích aut. Standardně je pak budou obouvat některé modely Volkswagenu, Mercedesu a čínského BYD, pro které již má firma oficiální požehnání. My pak už jen dodáme, že obě verze je možné již nyní koupit, přičemž třeba 17- a 18palcový rozměr vás vyjdou na přibližně 3 500 až 4 000 Kč v závislosti na šířce. Ovšem třeba dvacítky již vychází na sedm tisíc korun a jednadvacítky dokonce ještě o tisícikorunu dráž.




Nové obutí EcoContact 7 a 7S bylo ovlivněno tvarem golfových míčků, na který odkazují důlky podél celého obvodu pláště. Ty mimo jiné redukují turbulence v okolí pneumatiky. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 7 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 33 minutamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 3 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 5 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha