Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Není rozmach použití hliníku v konstrukci aut jen zelená iluze?
13.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výroba hliníku je desetkrát náročnější než výroba oceli a vypouští i desetkrát tolik emisí CO2. Přínos z nižší hmotnosti auta tu je, ale neprojeví se hned.
Hliník se v automobilech používá už nějakou dobu, ale v těch běžných, která si většina lidí může koupit a normálně s nimi jezdit po silnicích, se objevuje až v posledních letech. Důvod je jediný - se zpřísňujícími se limity emisí CO2 je potřeba stůj co stůj snižovat spotřebu automobilů. Hliník je lehčí než ocel a lehčí auto „žere” méně, a to nejen v laboratoři, ale i v reálném světě. K tomu také méně opotřebovává pneumatiky a je jízdně agilnější.
Jenže je hliník také pětkrát dražší a desetkrát náročnější na výrobu a zpracování, než tomu je v případě oceli. S cenou hliníku to je jednoduché, vyšší prodejní cenu zaplatí zákazník při koupi auta. Dražší jsou samozřejmě také opravy po nehodách, čehož se rychle chytily pojišťovny a na auta s hliníkovým skeletem či vnějšími panely karoserie je pojistné vyšší.
Náročnost na výrobu je ale trochu jiný příběh. Výroba oceli je relativně jednoduchý a v průběhu let zdokonalený postup. Hliník se musí vyrábět z bauxitu, horniny, která ho obsahuje, náročným procesem s použitím elektrolýzy a dalších chemických příměsí. Ve výsledku tak výroba 1 kg hliníku spolkne 69 kWh energie a vypustí do ovzduší 16,1 kg CO2, zatímco na výrobu kilogramu oceli spotřebujete 6,31 kWh a emitujete 1,65 kg CO2.
Když dojde na recyklaci oceli a hliníku, je to už trochu jinak. K recyklaci 1 kg hliníku potřebujete jen 5 % energie, která byla potřeba k výrobě onoho kilogramu z bauxitu. I v případě oceli je recyklace mnohem levnější, ale pro recyklaci 1 kg oceli je třeba 10 % energie na výrobu. Problém je, že než se auto dostane od výroby k recyklaci, uběhne dle německých čísel průměrně 14 - 18 let, u náklaďáku prý až 24 let. U nás to může být ještě déle a všude najdete auta, která se nezrecyklují, třebaže u masových výrobků to bude dost pravděpodobně menšina.
Evropské normy spotřeby paliva nicméně hledí jen na to, co dané auto vypustí z výfuku, ne jak to vypadá s jeho výrobou. Ocelárny a podobný těžký průmysl mají však samozřejmě „své” regulace emisí. Ve výsledku je tak to, zda je ekologičtější vůz z oceli či z hliníku, závislé zejména na tom, kolik kilometrů s ním najezdíte. Hranice ale není tak vysoko, od 130 tisíc ujetých kilometrů je ekologičtější auto s hliníkovou karoserií než to s ocelovou. Dá se tak říci, že hliník je z hlediska emisí CO2 výhodou u naprosté většiny automobilů, ale až z dlouhodobé perspektivy jejich využití.



Hliník je dražší a ekologicky náročnější na výrobu než ocel, ale znamená přínos v podobě nižší spotřeby paliva
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
Tahle flotila nových policejních aut zločincům strach asi nenažene, v místě svého působení ale dává jistý smysl
19.5.2025Nový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
19.5.2025Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
19.5.2025Šéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
19.5.2025Hammond s Mayem se naposledy projeli po trati Top Gearu, na které psali historii, pár slz při tom ukápne
19.5.2025
Živá témata na fóru
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 06:26 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 06.19. 06:06 - delphin
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch