Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový desetiválcový dieselový motor Rolls-Royce jde proti téměř všemu, co se „nosí” u moderních agregátů
20.6.2024 | Petr Miler
Je to asi to poslední, co byste čekali mezi technickými novinkami poloviny června 2024, tahle pohonná jednotka ale skutečně vznikla. Je objemná, je výkonná, má spoustu válců a spaluje naftu, to se dnes opravdu nenosí. Ale je také hybridní a nemíří do osobních aut.
Rolls-Royce je jednou z automobilových značek, které míří k čistě elektrické budoucnosti, jakkoli zrovna v případě této firmy nepředpokládáme, že by to šlo snadno. Značná část její klientely se rekrutuje z míst, kde ropa teče proudem. A nezřídka je sama zdrojem prostředků, ze kterého jsou nákupy často rozmarných aut financovány. Britové by tedy museli být pošetilí, kdyby těmto zákazníkům dali najevo, že podporují snahy o jejich odříznutí od podstatné části příjmů z celého světa.
V tomto kontextu by tedy nemusela překvapit premiéra nového spalovacího motoru Rolls-Royce ani v dnešní době, charakter výše i níže vyobrazené jednotky ale naznačuje, že tady něco nehraje. Je to desetiválec, je to diesel a jeho výkon má přesáhnout až 1 600 koní, to by bylo moc i na ultrakonzervativní klientelu. Je ale třeba dodat, že tohle je novinka „jiného Rolls-Roycu” - toho, pod který automobilka kdysi patřila a který dnešní automobilové entitě propůjčil své jméno, jinak ale zůstává samostatnou firmou zaměřenou na trochu jiné technické speciality.
V tomto případě se jedná o motor vyvinutý ve spolupráci s německým mtu, který spadá do tzv. Series 199. Nebude tedy sloužit ve Phantomu, Cullinanu ani zatím neznámém modelu Rollsu, ale v nové generaci těžké armádní techniky, zejména pak v tancích. Jde o vrchol zmíněné řady, která jinak počítá i s šesti- a osmiválcovými jednotkami, který výkon celého pohonu dostává do dosud nepoznaných sfér.
Bohužel nevíme, jak moc objemný motor je, koncepce V10 je ale zřejmá, stejně jako jeho uzpůsobení pro spalování nafty. Představené provedení nabízí ve spojení s blíže neupřesněnou hybridní součástí výkon až 1 100 kW, tedy 1 496 koní, šéf vývoje vojenských motorů u divize Rolls-Royce Power Systems, pan Christian Wolf, říká, že firma již vyvíjí nový vrchol, který nabídne až 1 200 kW, tedy přes 1 600 koní výkonu. Taková porce by se neztratila ani v nějakém luxusním hypersportu.
Celá soustava dvou motorů a jedné baterie byla vyvinuta tak, aby byla maximálně flexibilní a uměla se postarat nejen o pohon stroje, ve kterém skončí. Dieselový V10 umí tedy pochopitelně také jen nabíjet baterie v momentě, kdy elektrický pohon není třeba, které pak mohou sloužit buď pro neslyšný pohon, nebo pro napájení palubních systémů vozidla, znovu bez hluku nebo tepelné stopy. V případě pohonu elektromotor poslouží nejen samostatně, ale umí také přidat ruku k dílu při akceleraci, při vyprošťování v těžkém terénu nebo při požadavku na vysokou rychlosti.
„Tato koncepce pohonu rozšíří operační možnosti budoucích pásových obrněných vozidel způsobem, který byl dříve jen stěží představitelný,“ říká k novice Christian Wolf. „Jsme přesvědčeni, že významně přispíváme k dalšímu rozvoji obranných schopností NATO a jeho spojenců. Poprvé budou výrobci schopni realizovat zcela nové koncepty vozidel, přičemž hybridní řešení lze v zásadě spojit s jakoukoli řadou motorů z vojenského pohonného programu mtu,” dodal. Podle nás zajímavá věc, proto jsme o ni chtěli ztratit pár slov.


Takový pohon by možná slušel i některému ze silničních Rollsů, ale raději nefantazírujme. Foto: Rolls-Royce Holdings, tiskové materiály
Zdroj: Rolls-Royce Holdings
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před hodinou
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
