Ohm má zatočit s těžkými akumulátory aut s malou životností, nikoli draze

(+ video) Autobaterie je jedna z vecí, které se v autech moc nevyvíjejí, nepočítáme-li drahé li-ion kousky ve výjimečných autech. Ohm je nádherným pokrokem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ohm má zatočit s těžkými akumulátory aut s malou životností, nikoli draze

21.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ohm má zatočit s těžkými akumulátory aut s malou životností, nikoli draze

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Autobaterie je jedna z vecí, které se v autech moc nevyvíjejí, nepočítáme-li drahé li-ion kousky ve výjimečných autech. Ohm je nádherným pokrokem.

Autobaterie patří k věcem, na které člověk při provozování auta nemyslí. Prostě nastoupí, otočí klíčem a auto nastartuje. Až jednou nenastartuje - a to je chvíle, kdy je už pozdě teprve začít na baterii myslet. Ony nicméně mají tu nevýhodu, že o blížícím se konci své životnosti dají vědět jen nevtíravě a leckdo méně všímavý to nemusí vůbec zaregistrovat.

Technologie baterií, tedy olověné pláty v roztoku kyseliny sírové, tu je už dekády. Objevují se lehčí a modernější lithium-ionové baterie, ale ty jsou vážně drahé, takže se používají jen v motorsportu nebo u dražších sporťáků. A právě zde přichází na scénu Ohm, novinka dvou inženýrů, která má baterie kompletně nahradit alternativou, která váží jen asi tři kilogramy, zlomek váhy klasické baterie, a má oproti ní také dvojnásobnou životnost, až 7 let.

Ohm funguje na principu kapacitoru EDLC, pár standardních baterií a trochy řídící elektroniky. Kapacitor zvládne poskytnout dostatek proudu na nastartování motoru, ale nespoléhá přitom na chemickou reakci jako klasické baterie, takže funguje velmi dobře i při tuhých mrazech v okolí -30 °C. Baterie ho udržují nabité, když motor auta neběží, a řídící elektronika to pochopitelně řídí. Není tu tedy žádné olovo ani kyselina.

Má to ovšem dvě drobné nevýhody. Tou první se může zdát cena, která dosahuje 200 dolarů (asi 4 700 korun), což je oproti standardní baterii zhruba dvojnásobek, ale také Ohm vydrží dvakrát tak dlouho. Tou druhou je, že musíte po zapnutí zapalování nechat baterie nabít kapacitor, což trvá asi půl minuty. Přesto je to velmi zajímavá věc, zejména pokud se snažíte u svého vozu uspořit hmotnost a s drahou baterií váš rozpočet nekalkuluje.

Ohm je nyní ve stádiu beta-testu, asi tucet jich jezdí ve skutečných autech po skutečných silnicích. V průběhu následujících týdnů by se také měla rozjet crowdfundingová kampaň, která má získat prostředky na zahájení výroby. Více prozradí video níže.


Ohm má zatočit s těžkými akumulátory aut s malou životností, nikoli draze - 1 - ohm nova autobaterie 01Ohm má zatočit s těžkými akumulátory aut s malou životností, nikoli draze - 2 - ohm nova autobaterie 02Ohm má zatočit s těžkými akumulátory aut s malou životností, nikoli draze - 3 - ohm nova autobaterie 03
Nahradit klasickou baterii Ohmem je velmi snadné, velikost je stejná

Zdroj: IndieGoGo

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.