Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podívejte se na pneumatiky budoucnosti, čeká nás největší revoluce za 100 let
6.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Goodyear říká, že pneumatiky prožívaly během posledních 100 let jen evoluci, teprve teď je čeká revoluce. A to nevíte, co má přijít za dalších 20 až 30 let.
Spousta řidičů jim nevěnuje příliš velkou pozornost, přesto tyhle součástky patří k tomu nejdůležitějšímu, co na autě máme - pneumatiky. Již léta vypadají stejně - na bok postavené placaté válce, vyrobené z gumy s příměsí síry a spousty dalších prvků. Jak vypadá dekády vzdálená budoucnost, jsme se od Goodyearu dozvěděli během loňského ženevského autosalonu.
Stejný gumárenský gigant nyní přináší informace o tom, co nás na poli pneumatik čeká v nejbližších letech. Předně říká, že aktuálně pracuje na vývoji gum, které budou uvedeny na trh v letech 2018 a 2019. Když k tomu přičteme zhruba sedmiletý životní cyklus, je víc než pravděpodobné, že na pneumatikách dnešního formátu budou auta jezdit nejméně do let 2025 - 2026. Už od další generace pneu ale můžeme čekat něco podstatně novějšího.
„Sto let jsou pneumatiky zejména o materiálu a mechanických vlastnostech, ale nyní se přidává nová dimenze - elektronika. A to je vzrušující. V pneumatikách je to dosud největší revoluce, elektronické komponenty v gumách jsou budoucnost,” říká Herman Vereecken z lucemburského vývojového centra Goodyearu, které je samo o sobě zajímavé. Sídlí ve městě Colmar-Berg, kterému se říká také Goodyear City - pro firmu zde pracuje 3 000 lidí z 50 zemí světa, plných 15 % všech zaměstnanců koncernu na celém svět. Buď v Colmar-Berg pracujete pro Goodyear nebo pro někoho, kdo pracuje pro Goodyear, jiná možnost skoro není.
Ale zpět k pneumatikám a jejich chystaným novinkám. Už během příští dekády mají být „gumy” vybaveny elektronickými komponenty které budou sbírat informace jak o samotných pneumatikách, tak zejména o povrchu pod nimi. A využití takových dat je velmi široké. Informace o pneumatikách mohou pomoci k co nejlepšímu využití jejich potenciálu, ať už jde o výkon či životnost. Zkoumání charakteru povrchu, který kopírují, pak má změnu pomoci k rozvinutí potenciálu zbytku auta.
Jeden příklad za všechny - informace o rozdílném charakteru povrchu pod jednotlivými pneumatikami až už co do kvality, míry adheze či čehokoli dalšího může autu pomoci se správným směrováním výkonu, brzdného účinku a dalších faktorů, které napomohou všemu od dynamicky přes bezpečnost až po provozní efektivitu. Pochopitelně, auta tyto faktory „vnímají” už dnes, zprávy plynoucí přes jiné senzory ale nejsou zdaleka tak přesné ani rychle dodávané - pneumatiky jsou blíže u zdroje.
Pomoci mají také s rozvojem autonomního řízení, tedy autopilotů, a to ze stejného důvody. Počítači, který za vás má řídit vaše auto, sice nepředají takové kvantum dat jako kamery, radary, lidary a další senzory, které „vidí” provoz kolem auta, data od nich ale budou cenným přispěním pro další zpřesnění ovládání auta a jeho brzké reakce na nečekané situace.
Budoucnost pneumatik ale nespočívá jen v tom, že se do dnešních pryží dají „čipy a dráty” a všechno bude fajn, měnit se budou i samotné pneu. Nyní se mění kvůli rostoucí hmotnosti hybridních aut a větším požadavkům na ekonomičnost právě v jejich případě, takže mají vyšší hmotnostní indexy. Romain Hansen, ředitel technologických projektů, ale říká, že tím to neskončí.
V nejbližší době můžeme čekat zajímavé změny, jako novátorské pojetí vzorků a drážek, z nichž některé můžete spatřit níže a které souvisejí právě se schopností pneumatik „číst silnici”. „V trochu vzdálenější budoucnosti budou gumy vysoké a úzké, než konečně nastoupí koule,” říká. Jejich příchod ale Hansen očekává v horizontu 20 až 30 let, takže to opravdu není blízká budoucnost. A pochopitelně, aby koule mohly fungovat jak pneumatiky, budou se muset tímto směrem změnit i samotné vozy - čtyři sférické koule v každém rohu auta místo dnešního obutí disků kol budou dozajista vyžadovat podstatné designové i technické změny na straně automobilů.
Zajímavý sám o sobě je také proces vývoje nové pneumatiky. Není to otázka týdne ani měsíce - vyvinout novou pneumatiku trvá okolo dvou let. Začíná se se „zdí inspirace”, na které jsou obrázky konceptů aut, různých přírodních jevů a spousty dalších věcí. Designéři pracují s čistým listem papíru, na kterém navrhnou desítky různých vzorků. Pak výběr zúží asi na 15, s nimiž dále pracují inženýři, technologové a experti.
Ti vyberou čtyři až pět návrhů, které pak jsou namodelovány počítačem a podrobí se simulovaným testům kontaktní plochy a efektivity vzorku. Pro tři nejlepší jsou nakonec vytvářeny různé směsi, až na konci vyjde nejlepší z nejlepších - a ten pak míří do sériové výroby. Co do ni zamíří za 10 let, se nechme překvapit, Goodyear si je ale jistý, že tehdy - a možná ještě dříve - to budou elektronické komponenty dopřávající autům podobnou zpětnou vazbu od povrchu, jako my vnímáme od chodidel našich nohou...













Vývojové centrum Goodyearu ukazuje zajímavé koncepty, ta největší novinka pro blízkou budoucnost se ale skrývá uvnitř - změny vnějšího designu ji pouze doprovodí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 7 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha