Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Případy samovolné akcelerace Tesel jsou skutečné, ukazují data úřadu, způsobuje je selhání elektroniky
6.7.2023 | Petr Prokopec
Opakovaně jsme byli svědky tvrzení, podle nichž za vše mohli jen řidiči, kteří si spletli pedály brzdy a plynu. I to se jistě nejednou stalo, vozy ale přesto mohly a mohou úplně jiné povely mylně vyhodnotit jako sešlápnutí plynového pedálu.
Pokud vlastníte jakékoli elektronické zařízení, tedy telefon, notebook, herní konzoli či počítač, pak jistě víte, že čas od času dojde k jeho zamrznutí, náhlému vypnutí či jinému podobnému lapsu. Je to nepříjemné, ale bohužel asi nevyhnutelné. Což je vlastně poměrně zásadní problém, neboť z aut se pozvolna začínají stávat počítače na kolech. V podstatě tak u nich hrozí podobná selhání. Jenže zatímco v případě telefonu maximálně přijdete o život v rozehrané hře, v autech můžete přijít o ten vlastní.
Americká agentura NHTSA aktuálně zjistila, že minimálně Tesla Model 3 je osazena invertorem, který může způsobit náhlou a neočekávanou akceleraci, aniž by k tomu řidič dal jakýkoli podnět, čím potvrdila autenticitu řady případů údajné samovolné akcelerace aut značky. Vrabci na střeše si o tom šuškali dlouho, přišlo se na to ale až teď. Proč? Protože příčina selhání elektroniky byla zakopána opravdu hluboko. A když zaúřadoval, data z vozu jeho existenci nepotvrzovala, místo toho bylo dokola poukazováno na chybu řidiče.
Jako první na možnost chyby programu poukázal v roce 2019 Brian Sparks, jehož žádostí se zabývala Kancelář na vyšetřování defektů (ODI neboli Office of Defect Investigations). Ta nicméně o dva roky později vyrukovala se závěrem, že ve všech 232 případech, o kterých se ve Sparksově spise psalo, byl na vině nikoli systém, ale řidič, který šlápnul na plynový pedál. S tím se ale lidé nehodlali smířit, zvláště když vůz jednoho zrychlil, aniž by kdokoli seděl za volantem.
Nově proto s žádostí o další důkladné prošetření Ronald A. Belt, který další informace získal od lidem, kteří rozbité Tesly rozebírají na díly, jenž by bylo možné použít na opravu jiných. A právě jeho data má nyní k dispozici NHTSA. Podle těch že Model 3 užívá jednoduchý převodník, jenž pozici pedálu transformuje do elektronického signálu, jímž se následně řídí kontrolní jednotka vozu.
Za některých okolností, tedy kupříkladu ve chvíli, kdy vůz jede pomalu a posilovač řízení vyžaduje vyšší přísun energie, může dojít v systému na vznik poměrně silného elektrického impulzu, který onen převodník vyhodnotí jako sešlápnutí plynového pedálu. Co se stane poté, asi nemusíme dodávat. Jakkoli jde Belta jde o anomálii, neboť onen impulz trvá jen pár mikrosekund, a dochází na něj ve chvíli, kdy vůz provádí kontrolu onoho převodníku.
Díky podstatě dané chyby ovšem systém takový impulz neeviduje jako chybný, nýbrž jako autentický povel samotného řidiče. Právě proto Tesla vždy po nehodě tohoto typu a následném studiu dat uváděla, že problémem byl řidič a nikoli její produkt. Z Beltovy žádosti navíc vyplývá, že tak nemusela činit záměrně. A jde o vadu, která je relativně snadno odstranitelná.
I kdyby nicméně Tesla nakonec vše softwarově vyřešila, dané zjištění je pro ni velkou nepříjemností. Hlavně v Číně totiž ve spojení s náhlou akcelerací zemřelo již poměrně hodně lidí. Automobilku tak mohou čekat soudní spory, které snad ani nemá šanci vyhrát a může utrpět velké šrámy na pověstí. Uvidíme, jak se věc bude dále vyvíjet.



Podstata samovolné náhlé akcelerace Tesel byla zatím odhalena v případě Modelu 3, stejnou technikou je nicméně osazen také Model Y. A stejné problémy se mohou týkat i Modelů S a X. Foto: Tesla
Zdroje: Auto Evolution, Carscoops
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nejnovější články
Nezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před hodinouPo fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včeraToto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva