Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč jsou na zadním skle vašeho auta vidět tyto zvláštní světlé fleky? Některým majitelům se to nelíbí a vozy reklamují
1.8.2024 | Petr Miler
Pokud se celé dny nedíváte jen do krásných očí vaší druhé polovičky, nemohli jste si toho nevšimnout. Zvlášť za určitých světelných podmínek se zadní sklo vašeho auta zdá být podivně kropenaté, není to ale vada, jde o vlastnost.
Historie aut je už docela dlouhá, a tak v tomto oboru máme každý rok co slavit. Zrovna letošek je ale spojen s jedním docela významným, přesto opomíjeným výročím. Uběhlo totiž přesně 120 let od chvíle, kdy se na prvním sériově vyráběném autě objevilo sklo. Dlouhých 10 let od svého vzniku byly automobily jen motorizovanými kočáry, které se bez tohoto prvku obešly, až v roce 1904 se ukázal první vůz, který nabídl nerušený výhled ven i ochranu před okolního prostředí současně.
Mohlo by se zdát, že za oněch 120 let se automobilová skla stala dokonale poznanou věcí, ale není to tak úplně pravda. Jednak i na tomto poli došlo k vývoji, který posouvá jejich možnosti stále vpřed a pokládá nové otázky, jednak podstata některých jejich specifik zůstává širší veřejnosti neznámá, ačkoli si samotných vlastností dobře všímá. O jedné takové se nyní zmiňují kolegové z Jalopniku. A nedá nám to, abychom o ní pár slov neztratili i my.
Jde o zvláštní „fleky”, které jsou zejména pod určitým úhlem a za určitého světla viditelné na zadních sklech prakticky všech aut bez rozdílu. Je celkem jedno, jestli se díváte na dekády starou Škodu 120 nebo poslední provedení Octavie, najdeme to opravdu skoro na všech modernějších vozech. A zejména na těch se splývající zádí se tyto obrazce ukazují často a rády. Je to zvláštní věc, velmi pravidelný vzor čehosi, co vizuálně připomíná chomáčky chmýří pampelišek nebo něco podobného. Pokus automobilek o navození romantické atmosféry při postávání poblíž auta za tím ale nehledejte, jde o přirozený projev technického postupu, kterým jsou zadní skla vyráběna.
Oněm flekům se oficiálně říká „quench marks”, tedy něco jako stopy po zchlazení. Auta totiž běžně vzadu používají tvrzené sklo, během jehož výroby se tabule zahřeje na víc než 500 stupňů Celsia a poté se kalí, aby se sklo zpevnilo. Chladicí trysky ale nedokážou sklo chladit dokonale rovnoměrně, což má za následek adekvátně nerovnoměrné smršťování materiálu a jeho odlišnou hustotu na různých místech. A to má nepřekvapivě za následek různorodé odrážení světla zadním sklem. Ony „fleky” jsou tedy jen optický klam, výsledek vnímání onoho nerovnoměrného odrazu.
Důvod jsme dosud sami neznali, ač tušili, jeho podstata je celkem přímočará, je to neúmyslný vedlejší projev způsobu výroby. Asi nikdy by nás nenapadlo považovat kvůli tomu sklo za vadné, některým majitelům se ovšem tento vlastně přirozený stav nelíbí. Jalopnik tak vzpomíná, že se přinejmenším koncern General Motors tomuto fenoménu věnoval ve svém servisním bulletinu v roce 2021. Tehdy uváděl v podstatě výše zmíněné s tím, že při nošení polarizačních slunečních brýlí jsou tyto skvrny obzvlášť patrné. Technici tehdy dostali za úkol zákazníků případě vysvětlovat, že jde o normální stav, součást výrobního procesu tvrzeného skla, kvůli němuž sklo nemůže být měněno v rámci záruční opravy - nový stav by byl logicky stejný jako ten dosavadní.
Tak třeba jste i vy po dnešku o něco chytřejší. My už jen dodáme, že na jiných sklech auta tyto skvrny neuvidíte kvůli odlišnému procesu výroby. Jak boční, tak zejména přední skla jsou vyráběna jinak, aby co nejlépe obstála při svých specifických „úkolech”. Ale o tom třeba zase jindy.






Zrovna na u nás tak frekventovaných Škodách Octavia je dnes probírané velmi dobře patrné. Z prezentačních fotek jsou skvrny obvykle odstraňovány, ne vždy se tak ale stane. A na těchto jsou velmi dobře patrné. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 3 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva