Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí
22.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Stačí velice málo na to, aby se teplota brzdových kotoučů vyšplhala na trojcifernou hodnotu. Proto je také lze trvalým lehkým brzděním zničit.
Že se brzdy při používání zahřívají, ví každý, je to princip jejich činnosti - mění kinetickou energii auta na teplo prostřednictvím tření a tak snižují rychlost jeho jízdy. Že se můžou zahřívat opravdu hodně, až svítí, jistě také spousta lidí viděla na fotografiích, videích nebo televizních přenosech z různých závodů.
Při závodech je ale zatížení brzd extrémní, při běžné jízdě po silnici něčeho takového dosáhnete velice zřídka. Brzdy se však zahřívají docela dost i při zatížení naprosto minimálním. Ukazuje to video našeho přítele Jasona Fenskeho, který před objektivem termokamery sundal zadní kolo své Hondy S2000 a kameru namířil na brzdu. Pak nastartoval a okolo 3 000 otáček na jedničku začal lehce tahat za ruční brzdu.
I při takto nízkém zatížení - skutečné ostré brzdění dejme tomu ze 100 km/h by znamenalo zátěž nesrovnatelně větší - vidíme, že se teplota kotouče dostává až ke 140 °C. Samozřejmě nevíme, jak moc bylo za ruční brzdu taháno, na první převodový stupeň je násobení točivého momentu poměrně velké, ale výrazný pokles otáček motoru nezaznamenáváme.
Pozoruhodné je také to, že brzdová destička je výrazně teplejší než kotouč. A to, že hliníkový litý disk od brzdy přebírá část tepla a tak pomáhá s jejím chlazením. Samozřejmě za jízdy kolem kola a tedy i brzdy proudí mnohem víc vzduchu, než když zkoušíte něco takového v garáži, ale jako ukázka je video níže dostatečné.
Do podobného stavu dostanete brzdy i trvalým lehkým brzděním při sjíždění dlouhých kopců, což jsme kdysi zmiňovali mezi 9 věcmi, kterými si ničíte auto a možná o tom ani nevíte. Za takové situace je je vhodnější zkombinovat brzdění motorem s krátkými intervaly intenzivního sešlápnutí brzdového pedálu. Jinak se vám může stát, že před poslední zatáčkou se pedál propadne na pedál a zpomalení se nedočkáte.
Zdůrazňuje to také nutnost nezanedbávat výměnu brzdové kapaliny. Bod varu nové kapaliny DOT 3 je asi 200 °C, ale kapalina je hydroskopická, takže nasává vlhkost z okolního prostředí. Tím se její bod varu snižuje a když při ostrém brzdění její teplota překročí tuto hranici, dojde k varu a vzniku plynných bublinek. Z nestlačitelné kapaliny se stane stlačitelný plyn a brzdy ztratí velkou část své účinnosti. A to je to poslední, co chcete, když musíte ostře brzdit.










Brzdy se velmi rychle zahřívají až ke 140 °C, a to i když od nich v podstatě nic nechcete
Zdroj: Engineering Explained na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva