Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí
22.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Stačí velice málo na to, aby se teplota brzdových kotoučů vyšplhala na trojcifernou hodnotu. Proto je také lze trvalým lehkým brzděním zničit.
Že se brzdy při používání zahřívají, ví každý, je to princip jejich činnosti - mění kinetickou energii auta na teplo prostřednictvím tření a tak snižují rychlost jeho jízdy. Že se můžou zahřívat opravdu hodně, až svítí, jistě také spousta lidí viděla na fotografiích, videích nebo televizních přenosech z různých závodů.
Při závodech je ale zatížení brzd extrémní, při běžné jízdě po silnici něčeho takového dosáhnete velice zřídka. Brzdy se však zahřívají docela dost i při zatížení naprosto minimálním. Ukazuje to video našeho přítele Jasona Fenskeho, který před objektivem termokamery sundal zadní kolo své Hondy S2000 a kameru namířil na brzdu. Pak nastartoval a okolo 3 000 otáček na jedničku začal lehce tahat za ruční brzdu.
I při takto nízkém zatížení - skutečné ostré brzdění dejme tomu ze 100 km/h by znamenalo zátěž nesrovnatelně větší - vidíme, že se teplota kotouče dostává až ke 140 °C. Samozřejmě nevíme, jak moc bylo za ruční brzdu taháno, na první převodový stupeň je násobení točivého momentu poměrně velké, ale výrazný pokles otáček motoru nezaznamenáváme.
Pozoruhodné je také to, že brzdová destička je výrazně teplejší než kotouč. A to, že hliníkový litý disk od brzdy přebírá část tepla a tak pomáhá s jejím chlazením. Samozřejmě za jízdy kolem kola a tedy i brzdy proudí mnohem víc vzduchu, než když zkoušíte něco takového v garáži, ale jako ukázka je video níže dostatečné.
Do podobného stavu dostanete brzdy i trvalým lehkým brzděním při sjíždění dlouhých kopců, což jsme kdysi zmiňovali mezi 9 věcmi, kterými si ničíte auto a možná o tom ani nevíte. Za takové situace je je vhodnější zkombinovat brzdění motorem s krátkými intervaly intenzivního sešlápnutí brzdového pedálu. Jinak se vám může stát, že před poslední zatáčkou se pedál propadne na pedál a zpomalení se nedočkáte.
Zdůrazňuje to také nutnost nezanedbávat výměnu brzdové kapaliny. Bod varu nové kapaliny DOT 3 je asi 200 °C, ale kapalina je hydroskopická, takže nasává vlhkost z okolního prostředí. Tím se její bod varu snižuje a když při ostrém brzdění její teplota překročí tuto hranici, dojde k varu a vzniku plynných bublinek. Z nestlačitelné kapaliny se stane stlačitelný plyn a brzdy ztratí velkou část své účinnosti. A to je to poslední, co chcete, když musíte ostře brzdit.
Brzdy se velmi rychle zahřívají až ke 140 °C, a to i když od nich v podstatě nic nechcete
Zdroj: Engineering Explained na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 8 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 9 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva