Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč zadní světla aut svítí zrovna červeně? Má to své naprosto logické důvody
25.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Mohla by používat jakoukoli jinou barvu, přesto už dávno vsadila na jednu a nevíme o koutě světa, kde by tomu kdy bylo jinak. Tato vzácná shoda má své racionální vysvětlení.
Nemusíte se o auta nějak zvlášť zajímat, abyste věděli, že jejich koncová světla jsou vždy červená. Je tomu tak od chvíle, kdy se na vozech nějaká zadní světla vůbec začala objevovat a nenajdete jediné místo civilizovaného světa, kde by zvolili jiné řešení. Přitom barev je tolik a auta by možná byla veselejší, kdyby zářila do světa třeba zeleně, žlutě nebo modře. Tak proč jsou tedy ona světla vždy červená?
Pro vysvětlení se musíme vydat až do prvopočátků motorizované dopravy v 19. století, kdy situace v ulicích tehdejších velkoměst začala vyžadovat používání světel. V počátcích stačilo svítit vpřed, protože se jezdilo pomalu. Když se ale do ulic dostala auta, přišla potřeba světelně označit také zadní část vozidel. Viditelnost měla eliminovat zvyšující se počet nehod a čirá světla jako vpředu logicky znovu použít nešlo. Tak volba musela padnout na jinou barvu.
Volba padla na červenou, kterou byly ještě dříve značeny konce vlakových souprav. Červená barva dlouhá staletí znamenala nebezpečí, problém či vážnou situaci. Příroda se takto projevuje od nepaměti, i krev je nakonec červená, a tak po železniční dopravě tento zvyk převzal automobilový průmysl. Nejdříve zadní lampy jen upozorňovaly na přítomnost dopravního prostředku, později se přidala i signalizace změny směru nebo bílé světlo zpátečky. Technika svícení prošla složitým vývojem, ale zvolené barvy zadních svítilen zůstaly stejné.
„Bylo to tak na vlacích, a tak se to na autech udělalo stejně,” ale není ten pravý důvod. Klíčovou motivací pro používání rudých zadních světel spočívá ve fungování lidských očí, které ji na jednu stranu velmi dobře vnímají, na tu druhou nás ale červené světlo nezbavuje vidění v pro orientaci podstatnějších kratších vlnových délkách. Nakonec to znáte sami - stačí, aby před vámi někdo v noci začal couvat a rázem kvůli signalizaci zpátečky nevidíte skoro nic. Taková rozsvícená brzdová světla sice mohou oslňovat, ale i přes ně v noci nadále vidíte.
Možná si vzpomenete, že jsme si kdysi vysvětlovali, proč BMW používá rudě-oranžové podsvětlení přístrojovky, i když není zrovna pěkné. Důvod je úplně stejný - inženýři v Mnichově si ale tento odstín vybrali po precizním zkoumání reakcí lidského oka na tu či onu barvu. Před pár stoletími pochopitelně nikdo nic podobného nedělal, lidstvo ale přirozeně došlo k velmi podobným závěrům - červená barva jasně upozorní a přitom v noci nedráždí oči, a proto sama nezpůsobuje nebezpečí. Proto jsou koncová světla aut taková, jaká jsou a těžko kdy budou jiná...










Barva zadního osvětlení má původ v označení nebezpečí, ale zároveň je vhodná z hlediska reakcí lidských očí
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 10 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 11 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.02. 21:54 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.02. 21:20 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
