Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč zadní světla aut svítí zrovna červeně? Má to své naprosto logické důvody
25.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Mohla by používat jakoukoli jinou barvu, přesto už dávno vsadila na jednu a nevíme o koutě světa, kde by tomu kdy bylo jinak. Tato vzácná shoda má své racionální vysvětlení.
Nemusíte se o auta nějak zvlášť zajímat, abyste věděli, že jejich koncová světla jsou vždy červená. Je tomu tak od chvíle, kdy se na vozech nějaká zadní světla vůbec začala objevovat a nenajdete jediné místo civilizovaného světa, kde by zvolili jiné řešení. Přitom barev je tolik a auta by možná byla veselejší, kdyby zářila do světa třeba zeleně, žlutě nebo modře. Tak proč jsou tedy ona světla vždy červená?
Pro vysvětlení se musíme vydat až do prvopočátků motorizované dopravy v 19. století, kdy situace v ulicích tehdejších velkoměst začala vyžadovat používání světel. V počátcích stačilo svítit vpřed, protože se jezdilo pomalu. Když se ale do ulic dostala auta, přišla potřeba světelně označit také zadní část vozidel. Viditelnost měla eliminovat zvyšující se počet nehod a čirá světla jako vpředu logicky znovu použít nešlo. Tak volba musela padnout na jinou barvu.
Volba padla na červenou, kterou byly ještě dříve značeny konce vlakových souprav. Červená barva dlouhá staletí znamenala nebezpečí, problém či vážnou situaci. Příroda se takto projevuje od nepaměti, i krev je nakonec červená, a tak po železniční dopravě tento zvyk převzal automobilový průmysl. Nejdříve zadní lampy jen upozorňovaly na přítomnost dopravního prostředku, později se přidala i signalizace změny směru nebo bílé světlo zpátečky. Technika svícení prošla složitým vývojem, ale zvolené barvy zadních svítilen zůstaly stejné.
„Bylo to tak na vlacích, a tak se to na autech udělalo stejně,” ale není ten pravý důvod. Klíčovou motivací pro používání rudých zadních světel spočívá ve fungování lidských očí, které ji na jednu stranu velmi dobře vnímají, na tu druhou nás ale červené světlo nezbavuje vidění v pro orientaci podstatnějších kratších vlnových délkách. Nakonec to znáte sami - stačí, aby před vámi někdo v noci začal couvat a rázem kvůli signalizaci zpátečky nevidíte skoro nic. Taková rozsvícená brzdová světla sice mohou oslňovat, ale i přes ně v noci nadále vidíte.
Možná si vzpomenete, že jsme si kdysi vysvětlovali, proč BMW používá rudě-oranžové podsvětlení přístrojovky, i když není zrovna pěkné. Důvod je úplně stejný - inženýři v Mnichově si ale tento odstín vybrali po precizním zkoumání reakcí lidského oka na tu či onu barvu. Před pár stoletími pochopitelně nikdo nic podobného nedělal, lidstvo ale přirozeně došlo k velmi podobným závěrům - červená barva jasně upozorní a přitom v noci nedráždí oči, a proto sama nezpůsobuje nebezpečí. Proto jsou koncová světla aut taková, jaká jsou a těžko kdy budou jiná...










Barva zadního osvětlení má původ v označení nebezpečí, ale zároveň je vhodná z hlediska reakcí lidských očí
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
včeraNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou včera 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu včera 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
- Těžké zranění Lucy Mariniho 29.5.2025
Nejčtenější články
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
30.4.2025Dacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
1.5.2025VW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
1.5.2025Nový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
1.5.2025
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 05.30. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.30. 20:22 - řidičBOB
- Rychlodotazy 05.30. 13:57 - delphin
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.30. 13:14 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.30. 12:25 - Brus
- Politický koutek 05.29. 13:49 - jerry
- BMW Divize 05.29. 13:32 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.28. 20:53 - M.Z.